• ۱۴۰۳ شنبه ۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3377 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۵ آبان

سخنگوي وزارت ارشاد در ديدار خود با اهالي رسانه به ابهامات اخير حوزه هنر پاسخ داد

نوش‌آبادي: كسي ممنوع‌الكار نيست

اعتماد| اين روزها بار ديگر حاشيه بر متنِ هنر غلبه كرده است. ليستي از ممنوع‌الكارهاي موسيقي منتشر شده، دلواپسان تلاش كرده‌اند تا بار ديگر بحران جديدي را براي وزارت ارشاد به وجود بياورند و با ادعاي تك‌خواني زنان در اپراي عاشورا، حاشيه‌هاي جديدي را به وجود آوردند. از آن طرف همچنان ارسال فيلم «محمد رسول‌الله(ص) » محل مناقشه است. «حسين نوش‌آبادي» سخنگوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، روز گذشته در ديدار خود با اهالي رسانه تلاش كرد تا به تمامي اين اتهامات پاسخ دهد.

او در سوالي پيرامون نحوه اكران فيلم «محمد رسول‌الله (ص) » در مراسم اسكار و مجامع بين‌المللي، توضيح داد: «همان‌طور كه مي‌دانيد فيلم «محمد رسول‌الله (ص)» از فيلم‌هاي ارزشمند سينماي ايران بعد از پيروزي انقلاب اسلامي بوده كه واجد ويژگي‌هاي ارزشمند فني، هنري و سينمايي است. همين موضوع باعث شده تا اين فيلم از قابليت‌هاي بسيار بالايي براي عرضه و اكران جهاني برخوردار باشد. خوشبختانه با اقداماتي كه تاكنون انجام گرفته، اين اثر سينمايي به عنوان فيلم منتخب كشورمان براي حضور در مراسم اسكار معرفي شده است. قانون آكادمي اسكار براي شركت فيلم‌هاي خارجي در اين مراسم اين است كه فيلم‌هاي متقاضي از مهرماه سال قبل تا مهرماه سال بعد اكران شده باشند و چون فيلم «محمد رسول‌الله (ص) » داراي اين ويژگي‌ها بود، شوراي انتخاب ما غير از توجه به نكات فني و در نظر گرفتن اين شرايط آن را براي حضور در مراسم اسكار معرفي كرد. البته بر اساس ضوابط و قوانين بين‌المللي موجود فيلم «محمد رسول‌الله (ص)» هم مي‌تواند در مراسم اسكار شركت كند و هم اكران بين‌المللي نيز داشته باشد. به هر ترتيب ما اين شانس را براي فيلم «محمد رسول‌الله (ص)» قايل هستيم كه اين اثر ارزشمند جهاني بتواند جوايز متعدد جهاني را از آن خود كند.

او همچنين درباره ابهامات مطرح شده در اپراي عاشورا، چون وزير ارشاد به حمايت تمام از اين حركت فرهنگي پرداخت و گفت: «اپراي عاشورا با تعزيه‌خواني مدرن، تلاش كرد تا گوشه‌اي از واقعه كربلا و عاشورا را در قالب يك اثر هنري به تصوير بكشاند. اين در حالي است كه مقام معظم رهبري نيز در فرمايشات خودشان همواره به اين موضوع تاكيد داشتند هر انديشه و باوري كه در قالب هنر بگنجد، ماندگار مي‌شود. در اين ميان، اجراي اين برنامه هنري براي تعظيم و بزرگداشت يك حركت برخاسته از اعتقادات ديني و مذهبي ما و جلوه‌هاي فرهنگ عاشورا صورت گرفته بود. اين اثر موسيقايي كار بسيار ارزشمند و قابل تقديري است كه با حضور هنرمندان شايسته اركستر سمفونيك تهران و بهره‌گيري از متون قانوني و نثر موجود در كتاب‌هاي مرتبط با فرهنگ عاشورايي، اپرايي را تحويل مخاطب دادند كه نه تنها قابل ارايه در صحنه‌هاي داخلي كشورمان است بلكه مي‌تواند در بسياري از كشورهاي اسلامي نيز قابل استفاده باشد.»

او البته به انتقادات مطرح شده در اين اپرا نيز اشاره كرد و با بيان اين مطلب كه به تصوير كشيدن جلوه‌هايي از فرهنگ ناب عاشورا حركتي بسيار قابل تقدير است؛ به همين خاطر اگر نقدي نيز مطرح مي‌شود بايد به صورت دلسوزانه باشد تا هنر اسلامي و ديني ما را اعتلا دهد، افزود: «كساني با انگيزه‌هاي خاص صنفي يا سياسي فيلمي از نماي نزديك مي‌گيرند تا بتوانند ادعا كنند كه تك‌خواني صورت گرفته است؛ در حالي كه من و آقاي وزير هر دو اجرا را از نزديك مشاهده كرديم و ديديم كه چنين چيزي وجود ندارد و علاوه بر آن در روزهاي قبلي و بعدي حضور ما در اپراي عاشورا هم هيچ موردي از رفتارهاي نامتعارف و پوشش نامناسب گروه اعلام نشده است.»

نوش‌آبادي همچنين به موضوع ممنوع‌الفعاليت شدن برخي خوانندگان اشاره كرد و گفت: بر اساس ضوابط و قوانيني كه ابلاغ شده هرگونه همكاري با شبكه‌هاي تلويزيوني و راديويي خارج از كشور ممنوع است و هنرمنداني كه با شبكه‌هاي معاند نظام جمهوري اسلامي ايران فعاليت‌هايي داشته باشند به طور حتم با آنها برخورد قانوني خواهد شد. او اما در عين حال ليستي را كه در برخي رسانه‌ها عنوان شده است؛ اشتباه دانست و به اين مساله اشاره كرد كه ارشاد هيچگاه فهرستي را كه تعلق به خوانندگان ممنوع‌الكار باشد، منتشر نكرده است: « خواننده ممنوع‌الكار نداريم؛ يعني فهرست منتشر شده صحت ندارد، اما اگر از سوي هنرمندي جرمي خلاف مقررات انجام بگيرد، قطعا به او ابلاغ خواهد شد. البته اين اسامي را اعلام رسمي نخواهيم كرد؛ چون هنرمند براي ما حرمت بسياري دارد. در اين خصوص ما بارها تذكرات لازم را به خوانندگان داده‌ايم و حتي گفته‌ايم اگر خودشان هم با اين ماجرا مخالف هستند، اين مخالفت را به طور رسمي اعلام كنند تا امكان سوء ‌استفاده‌هاي بعدي وجود نداشته باشد.»

سخنگوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره ابهامات مطرح شده پيرامون نحوه برگزاري جشنواره بين‌المللي فيلم فجر و برگزاري بخش بين‌الملل اين رويداد سينمايي با عنوان «جشنواره فيلم ايران» به دبيري
رضا ميركريمي و تناقض‌گويي‌هاي مطرح شده در فضاي موجود، تصريح كرد: «ما يك جشنواره بين‌المللي فيلم فجر داريم كه هر ساله به مناسبت فرا رسيدن پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي در دو بخش ملي و بين‌المللي برگزار مي‌شود. البته تا سال گذشته اين جشنواره در هر دو بخش به صورت همزمان برگزار مي‌شد اما طبق تصميماتي كه گرفته شد، ما بنا را بر اين گذاشتيم كه به دليل ارتباط بيشتر مخاطب با فيلم‌هايي كه در بخش بين‌الملل جشنواره نمايش داده مي‌شود، جشنواره بين‌المللي فيلم فجر در دو مقطع برگزار شود. بر اين اساس بخش ملي طبق سنوات گذشته در بهمن ماه و بخش بين‌الملل يك يا دو ماه بعد از اين رويداد در قالب جشنواره فيلم فجر برگزار مي‌شود. »

سخنگوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي درباره تكليف نهايي اكران فيلم «رستاخيز» نيز توضيح داد: «ما براي اشكالات موجود در فيلم «رستاخيز» تمام اقدامات لازم را انجام داده‌ايم و اميدوارم با انجام اصلاحات و رفع مشكلي كه پيرامون اكران اين فيلم صورت مي‌گيرد به زودي شاهد نمايش اين اثر سينمايي باشيم. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با كليت فيلم «رستاخيز» مشكلي نداشته و ندارد و بر اين باور است كه اين فيلم سينمايي از آثار ارزشمند ما است. البته تنها انتقاد موجود در اين فضا، تصوير شخصيت‌هاي فيلم است كه اگر بتوانيم با اقدام هنرمندانه مشكل را حل كنيم، قطعا اكران آن نيز از اين وضعيت معطلي بيرون مي‌آيد و ما شاهد نمايش عمومي آن خواهيم بود. البته اين حساسيتي كه در داخل كشور پيرامون اكران «رستاخيز» وجود داشته در خارج از كشور وجود ندارد و تا آنجايي كه بنده در جريان هستم اين فيلم توانسته در بسياري از كشورها با اقبال مخاطب روبه‌رو شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون