• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3377 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۵ آبان

زلزله ای 7/7 ریشتری افغانستان پاکستان تاجيكستان و هند را لرزاند

همسايگان ايران لرزيدند

250 کشته و بیش از 800 مجروح

اعتماد|« زمين كابل به مثابه قايقي در امواج دريا تكان مي‌خورد. هرچند فكر كنم زلزله بيش از يك دقيقه دوام نكرد اما لرزه پاهايم تا پنج دقيقه دوام داشت.» اين جمله‌اي است كه يكي از خبرنگاران محلي افغانستان، چند دقيقه پس از وقوع زمين‌لرزه 7/7 ريشتري ديروز اين كشور در صفحه توييتر خود نوشته است. زمين زير پاي او در كابل، پايتخت افغانستان لرزيده است؛ شهري كه وقتي ساكنان آن خبر زير آوار ماندن 12 دانش‌آموز دختر و پرت شدن پنج پسربچه از پنجره مدرسه‌شان در كانون زلزله را شنيدند، تصاوير «شكاف برداشتن ديوار تعدادي از ساختمان‌هاي كابل در غرش 60 ثانيه‌اي زمين» را به تمامي فراموش كردند: 12 دختر دانش‌آموز در ولايت بدخشان هنگام فرار « ماندند زير دست و پاي باقي دانش‌آموزان» و كشته شدند. «پنج پسربچه» ديگر هم «از ترس زلزله خودشان را از پنجره مدرسه‌شان به پايين پرت كردند و زخمي شدند.»

زمين‌لرزه ساعت 13:30 ظهر ديروز به وقت محلي در شرقي‌ترين نقطه افغانستان، در عمق 200 كيلومتري از سطح زمين، بين رشته كوه‌هاي هندوكش در ولايت بدخشان اين كشور رخ داده است؛ جايي در مرز چهار كشور افغانستان، پاكستان، تاجيكستان و هند كه زمين‌لرزه جان صد‌ها نفر از ساكنانش را گرفته و هزاران تن ديگرش را نيز راهي بيمارستان كرده است: «آن بخشي كه زلزله آمده خانه‌ها كاه گلي است، همان اول ريخته و كلي زن و بچه زير آوارشان مانده، بقيه مردم هم از خانه‌هاي‌شان ريختند بيرون.»

زمين‌لرزه 7/7 ريشتري ديروز تاكنون (ساعت 21 ديروز) دست كم 200 كشته و 1000 مجروح برجاي گذاشته است ؛ سهم افغانستان 61 كشته و پاكستان 156 نفر است كه بيشتر آنها زير آوار خانه‌هاي ولايت خيبر پختونخوا كشته‌ شده‌اند. مردم هند و تاجيكستان نيز تكانه‌هاي زمين را احساس كرده‌اند اما از آسيب آن مصون مانده‌اند. تمام بيمارستان‌ها و مراكز درماني افغانستان و پاكستان در حال آماده باش قرار دارند و تلاش‌ها براي بيرون كشيدن افراد از زير تلي از آوار با اعزام نيروهاي ارتش و امدادگران به مناطق زلزله‌زده ادامه دارد با اين حال ساعت‌ها پس از وقوع حادثه، رسانه‌هاي اين دو كشور با يأس از زنده بودن آنهايي كه زير آوار مانده‌اند خبر مي‌دهند. در لحظات ابتدايي وقوع زمين‌لرزه دولت افغانستان جلسه‌اي اضطراري براي بررسي ابعاد حادثه تشكيل داد كه عبدالله عبدالله، رييس اجرايي دولت در پايان آن از «سنگين بودن آمار تلفات زلزله» در اين كشور خبر داد و گفت كه در تعدادي از ولايت‌هاي تحت نفوذ طالبان، همچون ولايت وردوج امكان امدادرساني به زلزله‌زدگان با دشواري همراه شده است.

همزمان مسوولان ولايت بدخشان، كانون زمين‌لرزه، از كشته شدن دست‌كم 12 نفر و تخريب 1400 خانه در اين ولايت خبر داده‌اند. در ولايت تخار افغانستان، در نزديكي كانون زلزله نيز 12 دانش‌آموز دختر كشته شدند كه به گفته مسوولان اين ولايت، آنها هنگام فرار از ترس زلزله زير دست و پاي همكلاسي‌هاي خود ماندند و كشته شدند. رييس اداره بهداشت ولايت ننگرهار در شرق افغانستان نيز از كشته شدن دست‌كم هفت نفر و زخمي شدن 71 تن ديگر در اين ولايت خبر داده است. فرمانده پليس ولايت كنر نيز از بيرون كشيدن 30 جنازه از زير آوار خانه هاي اين ولايت خبر داده است. چند كيلومتر آن‌سوتر از شهرهاي زلزله زده افغانستان، در خاك پاكستان نيز ده‌ها نفر كشته شده‌اند كه تلويزيون دولتي اين كشور تعداد دقيق آنها را – تا ساعت 21 ديروز – 156 نفر اعلام كرده و گفته است كه حال تعدادي از صدها زخمي حادثه وخيم است .

در تصاويري كه از زلزله ديروز افغانستان و پاكستان در شبكه‌هاي اجتماعي و رسانه‌هاي مختلف منتشر شده است آوار خانه‌ها بيش از هر چيز ديگري ديده مي‌شود كه امدادگران در تلاشند اجساد زير آن را بيرون بكشند. خطوط ارتباطي و برق نيز در بسياري از نقاط اين دو كشور پس از زلزله قطع شده است.

پس از وقوع زمين‌لرزه، كشورهاي مختلف از جمله ايران براي امدادرساني به حادثه ديدگان اعلام آمادگي كردند. مرضيه افخم، سخنگوي وزارت امور خارجه ايران ضمن اعلام آمادگي كشورمان براي ارايه كمك‌هاي فوري انساني و امداد رساني به مناطق آسيب ديده اظهار اميدواري كرد تا تلفات انساني و خسارات مادي اين سانحه طبيعي به كمترين ميزان محدود شود. همزمان كشورهاي، هند، تركيه، ايالات متحده امريكا و اتحاديه اروپا نيز براي كمك به قربانيان زلزله ديروز ابراز آمادگي كرده‌اند. ولايت بدخشان افغانستان پيش از اين نيز شاهد زمين‌لرزه‌هاي شديدي بوده است كه در مرگبار‌ترين آن در سال 2005 بيش از 75 هزار نفر زير آوار زلزله 6/7 ريشتري ماندند و كشته شدند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون