• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3393 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۴ آبان

حملات تروريستي به قلب فرانسه بيش از 120 كشته بر جاي گذاشت

ترور به وقت پاريس

فرانسه، پاريس و باز هم ترور! نام فرانسه در سال 2015 ظاهرا با ترور گره خورده است. بعد از حوادث خونبار ژانويه در شارلي ابدو، فرانسه جمعه شب از وحشت خونبازي سياه در خيابان‌هاي نوراني پاريس نخوابيد و اينك همه آمارها و شواهد نشان مي‌دهند فجيع‌ترين حادثه تروريستي در غرب بعد از واقعه 11 سپتامبر 2001 در پاريس رقم خورده است و در نوع خود براي فرانسه نيز اين بزرگ‌ترين كشتار بعد از جنگ جهاني دوم است. در اين حملات تروريستي هماهنگ شده، موجي از انفجار، همراه با تيراندازي و گروگان‌گيري در پاريس بيش از 120 كشته برجاي گذاشته و جهان را در برابر سناريوي خطرناك تكرار صحنه‌هايي از كشتار و موج وحشت در نقاط ديگر قرار داده است. در حالي كه جمعه شب نقاط عادي پايتخت فرانسه، از استاديوم فوتبال، تا رستوران و تالار كنسرت، هدف حملات هماهنگ و انتحاري با پرتاب نارنجك و گروگان‌گيري قرار گرفته، سايه شوم ترور بر جهان، اين وحشت را ايجاد كرده است كه هدف بعدي كجاست؟ تنها 24ساعت قبل از كشتار پاريس، ضايحه لبنان نيز طعمه تروريست‌هاي سياه‌جامه داعش شده بود كه جان حدود 44 انسان بي‌گناه را گرفت. اين در حالي است كه از شرق تا غرب، مقامات جهاني مي‌گويند اين موج خشونت نه فقط عليه فرانسه، بلكه عليه همه بشريت است. با اين حال در هنگامه بهت و حيرت جهان، تروريست‌هاي داعش ابراز شادماني كرده و اهداف بعدي خود را رم، لندن، واشنگتن و مسكو معرفي مي‌كنند.

 

داعش اعلان جنگ كرده، ما انتقام مي‌گيريم

‌ فرانسوا اولاند، رييس‌جمهوري فرانسه كه در شب ترور پاريس، در استادوفرانس در حال تماشاي بازي فرانسه و آلمان بود، بعد از وقايع تروريستي در خارج از استاديوم جلوي دوربين‌ها حاضر شد و مردم فرانسه را به اتحاد و همدلي دعوت كرد. او همچنين تاكيد كرد با جديت و خشونت انتقام اين حملات را خواهد گرفت. رييس‌جمهور فرانسه تا لحظه حضور در نخستين محل حادثه، فرمان وضعيت فوق‌العاده در سراسر فرانسه را صادر كرد و اعلام كرد كه تمامي مرزهاي فرانسه براي جلوگيري از خروج مهاجمان از مرزهاي فرانسه بسته خواهد شد. به تبع اين تصميم نيروهاي ويژه ارتش نيز به پايتخت فرانسه فراخوانده شدند و سه روز عزاي عمومي در اين كشور اعلام شد.

فرانسوا اولاند همچنين در مركز هنري باتاكلان حضور يافت و گفت: فرانسه در نبرد با تروريست‌ها، مماشات نخواهد كرد. رييس‌جمهور فرانسه تاكيد كرد: داعش با اين اقدام به ما اعلان جنگ كرده است.

آنچه فرانسه به خود ديد، در پنج سال گذشته ما گريبانگير آن بوديم

به دنبال فجايع خونين پاريس، مقامات سوريه در اظهارات گوناگون ضمن محكوم كردن اين جنايت، خواستار مبارزه با تروريسم شدند. بشار اسد در گفت‌وگو با خبرگزاري رسمي سوريه در اين باره چنين گفته است: «سياست‌هاي اشتباهي كه كشورهاي غربي به ويژه فرانسه در منطقه خاورميانه به اجرا گذاشتند در توسعه تروريسم نقش داشته است». به گزارش خبرگزاري رسمي سوريه، اسد اين سخنان را در ديدار با تيه ري مارياني، ‌يكي از نمايندگان حزب جمهوري‌خواهان فرانسه، مخالف حزب حاكم بر فرانسه، بيان كرد و افزود آنچه فرانسه به خود ديد، در پنج سال گذشته ما با آن گريبانگير بوديم. بشار اسد در گفت‌وگو با راديو اروپاي يك نيز گفت: «ما سه سال پيش درباره آنچه در اروپا روي خواهد داد به كشورهاي غربي هشدار داده بوديم. ما به آنها گفته بوديم حوادث سوريه را سرسري نگيرند اما آنها اين هشدارهاي ما را جدي نگرفتند و به حرف‌هاي ما گوش نكردند. » اسد افزود اينكه فقط به صدور بيانيه عليه تروريسم بسنده كنيم هيچ فايده‌اي ندارد بايد با آن مبارزه كرد. وي درباره احتمال همكاري با فرانسه در مبارزه با تروريسم گفت دولت فرانسه براي اين كار جدي نيست.

اعلام همبستگي جهاني با فرانسه

‌ باراك اوباما، رييس‌جمهوري ايالات متحده حتي قبل از فرانسوا اولاند رييس‌جمهور فرانسه در مقابل تريبون قرار گرفت و به حملات تروريستي، گروگانگيري و تيراندازي در پاريس واكنش نشان داد. وي ضمن ابراز تاسف از وقوع اين حوادث گفت: فرانسه هم‌پيمان ديرينه امريكا است و ما در كنار مردم و دولت فرانسه ايستاده‌ايم. وي همچنين تاكيد كرد كه پاريس جايگاه ويژه‌اي در سير تكامل بشري داشته و تعهد مردم فرانسه به زندگي، به آزادي، و به شادي، نه تنها ارزش جامعه فرانسه است، بلكه ارزشي براي همه جوامع بشري است.

‌ بان كي‌مون، دبيركل سازمان ملل نيز در پيامي حادثه تروريستي را به‌شدت محكوم و به خانواده‌هاي قربانيان آن تسليت گفت.

‌ ژان كلود يونكر، رييس كميسيون اروپا در توييتر خود با مردم فرانسه اعلام همبستگي كرد.

‌ فدريكا موگريني، مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز در پيام مشابهي گفت كه اروپا در كنار فرانسه و مردمش ايستاده است.

‌ جان كري، وزير خارجه امريكا با ارسال توييتي به زبان فرانسه با اشاره به سه اصل آزادي، برابري و برادري كه شعار جمهوري فرانسه است با مردم اين كشور اعلام همبستگي كرد.

‌ ديويد كامرون، نخست وزير بريتانيا نيز از جمله مقامات غربي بود كه در ساعات اوليه حادثه تروريستي پاريس اعلام موضع كرد و در توييتي نوشت: من از اتفاقي كه در پاريس افتاده شوك‌زده هستم. افكار و دعاهاي ما با مردم فرانسه است. ما هركاري كه بتوانيم براي كمك به مردم فرانسه انجام مي‌دهيم. او همچنين در روز شنبه نيز طي پيامي اعلام كرد كه پيام من به مردم فرانسه اين است كه ما با شما ايستاده‌ايم، ما همه باهم و متحد هستيم.

‌ فيليپ هاموند، وزير خارجه بريتانيا در دقايق اوليه حادثه اظهار كرد عميقا از حادثه هولناك پاريس شوكه شدم. افكار من با قربانيان و بازماندگان آنها است و به‌شدت نگران گروگان‌ها هستيم.

‌ آنجلا مركل، صدراعظم آلمان، حملات فرانسه را محكوم و با دولت پاريس اعلام همبستگي كرد.

‌ حيدر عبادي، نخست‌وزير عراق در پيامي از صفحه توييتر شخصي خود حملات تروريستي پاريس را شنيع خواند و تاكيد كرد كه تروريسم يك تهديد جهاني به شمار مي‌آيد و مورد نياز است كه همه ما براي از بين بردن آن تلاش كنيم.

‌ ولاديمير پوتين، رييس‌جمهوري روسيه حملات پاريس را تسليت گفت و تاكيد كرد مسكو آماده است به فرانسه براي تحقيق در زمينه اين حمله تروريستي كمك كند.

ابتداي شب در پاريس: بازيكنان تيم ملي فوتبال آلمان به دليل اعلام هشدار امنيتي به سرعت از هتل محل اقامت خود خارج مي‌شوند و به سمت استاديوم راهي مي‌شوند. همه‌چيز به نظر عادي مي‌رسيد تا جايي كه فرانسوا اولاند، رييس‌جمهور فرانسه نيز خود را به «استادو فرانس» رساند تا از نزديك شاهد بازي فرانسه و آلمان باشد.

ساعت8:30 بازي فرانسه و آلمان در ورزشگاه استادو فرانس در حال برگزاري است، كه پاريس بر اثر دو انفجار مي‌لرزد، بازي ادامه دارد اما رييس جمهور فرانسه كه از حادثه شوم پاريس خبردار شده بلافاصله از استاديوم خارج مي‌شود.

 

ساعت 9 شب| گزارش‌هايي مخابره مي‌شود مبني بر اينكه در حدود پنج مايل دورتر از استادو فرانس در رستوران پتي‌كمبودج يك تيراندازي رخ داده است.

ساعت 10شب| پليس فرانسه تاييد مي‌كند كه در حوادث پاريس دست كم 18 نفر كشته شده‌اند و گزارش‌ها از تيراندازي در سالن كنسرت باتاكلان و رستوراني ديگر در همان حوالي ارايه مي‌شود.

ساعت10:10دقيقه شب| پليس تنها چند دقيقه بعد اعلام مي‌كند كه حداقل 26 نفر در درگيري‌هاي پاريس كشته شده‌اند كه تنها 15 نفر آنها در باتاكلان قرباني شده‌اند اما اين آمار افزايش مي‌يابد. پليس در ادامه گزارش خود عنوان مي‌كند كه در سالن باتاكلان كه ميزبان يك گروه موسيقي راك امريكايي بوده، بيش از 100 نفر به گروگان گرفته شده‌اند.

ساعت10:30دقيقه شب| داعش در توييتر خود به زبان عربي اعلام مي‌كند: «پاريس در آتش.»

ساعت10:45دقيقه شب| باراك اوباما، رييس‌جمهوري ايالات متحده پشت تريبون قرار مي‌گيرد و رسما با مردم فرانسه همدردي مي‌كند.

ساعت11شب| فرانسوا اولاند پس از خروج از استاديوفرانس جلوي دوربين حاضر مي‌شود و وضعيت اضطراري در سراسر فرانسه اعلام مي‌كند و سپس عنوان مي‌كند كه تمام مرزهاي فرانسه بسته خواهد شد و دستور داده نيروهاي ويژه ارتش فرانسه وارد پاريس شوند.

 

ساعت 11:20 دقيقه شب| پليس فرانسه رسما دو حمله انتحاري و يك بمبگذاري را در نزديكي ورزشگاه استادوفرانس تاييد و اعلام مي‌كند كه حداقل سه نفر در نزديكي استاديوم كشته شده‌اند و پليس فرانسه رفته‌رفته خود را آماده ورود به سالن باتاكلان مي‌كند و برخي خبرها مبني بر فرار تعدادي از گروگان‌ها از سالن تئاتر منتشر مي‌شود.

ساعت 11:58دقيقه| نيروهاي نظامي فرانسه به همراه پليس به ساختمان تئاتر باتاكلان يورش مي‌برند و پليس رسما تاييد مي‌كند كه دو تن از مهاجمان كشته شدند. تلويزيون سي‌ان‌ان و يورونيوز با تعدادي از شاهدان عيني حاضر در صحنه گفت‌وگو مي‌كنند و مي‌گويند، هنگام كنسرت صداهاي وحشتناكي شنيده شده است و مردم سعي كرده‌اند تا فرار كنند و برخي توانستند در بخشي از سالن پناه بگيرند تا پليس بيايد آنها را از سالن خارج كند.

بامداد شنبه| يكي از مقامات فرانسه تاييد مي‌كند كه در داخل ساختمان تئاتر باتاكلان يك قتل عام جدي رخ داده و مهاجمان خود را با كمربند -انفجاري منهدم كرده‌اند و بيش از 100 نفر در اين سالن كشته شده‌اند.

صبح روز شنبه| پليس پاريس رسما اعلام كرد كه حداقل تلفات حملات جمعه شب پاريس 120 نفر بود و 200نفر نيز مجروح شدند كه هشتاد نفر آنها به‌شدت مجروح شده‌اند.

فرانسوا اولاند سفر خود به تركيه براي شركت در اجلاس سران گروه 20 را لغو كرد.

منابع امنيتي فرانسه كشف يك پاسپورت سوري را پس از تجسس يكي از مهاجمان انتحاري تاييد كردند.

فرانسه صدور ويزاي شنگن را لغو كرد.

برخي منابع از آتش‌سوزي در اردوگاه پناهدگان سوري در فرانسه خبر دادند.

از سوي دادستاني فرانسه رسما اعلام شد هشت نفر از تروريست‌هايي كه حمله كردند كشته شدند كه از اين ميان هفت نفر در عمليات انتحاري كشته شدند.

وزارت كشور فرانسه همه تجمعات و مراسم‌ عمومي امروز را در پاريس ممنوع كرد.

براساس گزارش رسانه‌هاي فرانسوي تمامي رويدادهاي ورزشي و هنري كه قرار بود اين هفته در شهر پاريس برگزار شود، به تعويق افتاده است.

گزارش‌ها حاكي از آن است كه عمليات تروريستي در شش نقطه از شهر پاريس رخ داده كه دو عمليات آن به صورت انفجار انتحاري بوده و ساير حمله‌ها از طريق تيراندازي صورت گرفته است.

به گزارش ليبراسيون يك گذرنامه مصري از بقاياي جسد يكي از مهاجمان به ورزشگاه ملي فرانسه كشف شده است.

در انگشت نگاري يكي از بمبگذاران انتحاري كنسرت پاريس مشخص شد كه وي مليت فرانسوي داشته است.

خبر آخر: يك قطار در اگوزهايم در شمال شرق فرانسه از ريل خارج شده و به درون رودخانه سقوط كرد كه اين حادثه پنج كشته در بر داشت.

 

تنها آنالوگ اخير

تنها حمله تروريستي مشابه به وقايع پاريس، به 26 نوامبر 2008 و حمله تروريستي بمبئي بازمي‌گردد. آن حادثه هم چنين گسترده و ترسناك بود. 10 مرد جوان پاكستاني كه به سلاح‌هاي خودكار مجهز بودند در دوازده مكان به سوي غيرنظاميان آتش گشودند كه در مجموع موجب جان باختن 166 تن شد. شباهت تاكتيكي اين حوادث فقدان هدف بود، هر چند استراتژي هر دو كلان بود.

داگ ساندرز

منبع: گلوبال‌اند ميل

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون