• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3393 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۴ آبان

بررسي دلايل انحلال چند شوراي شهر در گفت‌وگو با رييس شوراي عالي استان‌ها

ناتواني در مديريت شوراها به انحلال‌شان ختم شد

حميد رضا خالدي/ در دو هفته گذشته شاهد انحلال شوراي شهر دو شهر خرمشهر و آسمان آباد ايلام بوديم. اخباري كه گرچه زياد نمود و انعكاسي نداشت اما هشداري بود براي روند چگونگي عملكرد و ادامه راه شوراها. چرا كه به نظر مي‌رسد اين رويه همچنان ادامه داشته باشد. همان‌طور كه در شهريور ماه نيز شوراي يكي از شهر‌هاي اردبيل منحل شد و هم اينك نيز شوراي شهر كرج با پرونده‌اي در مورد تخلفاتي در هنگام برگزاري انتخابات شوراها روبه‌روست. اين موضوع بهانه‌اي شد براي انجام گفت‌وگويي با غلامرضا بصيري‌پور، رييس شوراي عالي استان‌ها با موضوعيت تخلفات شوراها و انحلال آنها.

 

امسال ظرف دو ماه گذشته، شاهد انحلال سه شوراي شهر در عرض دو ماه بوده‌ايم. در مورد دلايل اين انحلال‌ها نقل قول‌هاي متفاوتي وجود دارد، اول از همه از خرمشهر شروع كنيم، چرا هفته پيش شوراي شهر خرمشهر به عنوان يكي از شهرهاي بزرگ و استراتژيك كشور، منحل شد؟

دليل انحلال شوراي شهرخرمشهر، سوء مديريت و ناتواني در انجام وظايف محوله بوده است. به اين معنا كه اعضاي شورا با يكديگر اختلافات شديدي داشته‌اند كه باعث شده بوده تا ديگران هم در امور شورا دخالت كنند. آنها حتي نتوانستند درمورد انتخاب شهردار شهر خود موفق باشند و درموعد مقرر شهرداري را براي خرمشهر انتخاب كنند. به همين علت براساس تصميم شوراي استان، پس از مدت‌ها بحث و بررسي حكم انحلال اين شورا صادر شد.

تعداد اعضاي شوراي خرمشهر چند نفر بود؟

11 نفر.

دومين مورد انحلال شوراي شهر بيله سوار اردبيل بود كه در شهريور ماه بود، دليل انحلال اين شورا چه بود؟

آنها هم اختلافات دروني داشتند. يعني پنج عضو آن به گونه‌اي با هم اختلاف داشتند كه نمي‌توانستند از عهده وظايف خود برآيند. آنها نيز نتوانسته بودند در زمان مقرر تعيين شده، شهردار مناسبي را انتخاب كنند. در مجموع دليل انحلال اين شورا نيز سوء مديريت اعضاي شورا بود.

و بالاخره به شوراي شهر آسمان آباد ايلام مي‌رسيم، دليل انحلال شوراي اين شهرهم سوءمديريت بوده است؟

تقريبا. در اين شهر استعفاي سه عضو از پنج عضو شورا و از اكثريت افتادن اعضاي آن دليل انحلال شوراي اين شهر بوده است.

خب، دليل استعفاي اين سه نفر چه بود؟

گويا يكي از اعضاي شوراي شهر با اين ادعا كه به مقامات نزديك است، دايم به اعضا اعمال فشارمي‌كرده. درنتيجه دخالت‌ها و اعمال فشارهاي اين عضو باعث مي‌شود تا سه تن از اعضاي شوراي شهر استعفا دهند.

تخلفات اين شوراها از سوي چه نهادي پيگيري مي‌شود؟

از سوي شوراي استان‌هاي هر استان. آنها پرونده را به شوراي عالي استان‌هاي كشور ارسال مي‌كنند و پس از تاييد تخلف، پرونده به مراجع ذيربط از جمله وزارت كشور ارجاع داده مي‌شود و درنهايت آنها حكم انحلال را صادر مي‌كنند.

موضوع بعدي كه بازهم رسانه‌اي شده است، بحث تخلفاتي است كه گفته مي‌شود در شوراي شهر كرج رخ داده است، جريان اين تخلف‌ها چه بوده است؟

در مورد شوراي كرج، گويا يكي از كانديداهاي شوراي شهر، مدعي شده است كه تعدادي از اعضاي شوراي شهر فعلي بدون اينكه آراي‌شان به حد نصاب برسد، وارد شورا شده‌اند. اين فرد شكايتي را مطرح كرده است و در حال پيگيري آن از سوي قوه قضاييه است. ضمن اينكه پرونده از سوي كميسيون اصل 90 مجلس هم دنبال مي‌شود. در مورد اين پرونده هم مثل اينكه متاسفانه رييس كنوني شوراي كرج نيز با مراجع ذيصلاح همكاري لازم را نداشته و دربرابر پيگيري‌هاي انجام شده، واكنش نشان داده و مثلا به رييس شوراي استان‌هاي البرزگفته است: شما حق دخالت نداريد ! به هرتقدير اين پرونده همچنان باز است و پيگيري آن ادامه دارد.

الان بعد از انحلال شوراهاي شهرهاي ياد شده، تكليف اين شهرها در مورد اعضاي جديد شورا چه خواهد بود؟

تصميم‌گيري در اين مورد به عهده وزير كشور است كه وي نيز معمولا اين اختيار خود را به استانداران تفويض مي‌كند. وي مي‌تواند حكم به برگزاري انتخابات ميان دوره‌اي شورا در آن شهرها را بدهد يا بگويد نيازي نيست كه فلان شهر تا دوربعد شورا داشته باشد.

و درمورد اين سه شوراي منحل شده، تصميم وزارت كشور چه بوده است؟ چون به هر حال شهري مانند خرمشهر شهر با اهميتي است.

هنوز براي تصميم‌گيري در اين مورد زود است. بايد منتظر اعلام نظر وزير كشور بود.

اجازه دهيد كمي هم در مورد انتخابات مجلس و حضور اعضاي شوراهاي شهردر اين انتخابات صحبت كنيم. هر چه به زمان برگزاري انتخابات و ثبت‌نام داوطلبان نزديك‌تر مي‌شويم، زمزمه‌هاي تبليغاتي توسط اعضاي شوراها بيشتر مي‌شود. شما نمي‌خواهيد در اين مورد كاري بكنيد؟

ما بارها دراين مورد اطلاعيه داده‌ايم و اعضاي شوراي شهر را ازسوءاستفاده از شوراها در مورد تبليغات مجلس برحذر داشته‌ايم. حتي اين مساله را ابلاغ هم كرده‌ايم. اما موضوع اينجاست كه برخي ازاين اعضا با وجهه حقيقي خود وارد انتخابات مي‌شوند و تبليغ مي‌كنند نه به عنوان عضوي از شوراي شهر و در قالب وجهه حقوقي خود. در چنين شرايطي نمي‌توان به آنها ايرادي گرفت.

ولي برخي اعضاي شوراهاي شهر، به خصوص در مورد شهرهاي بزرگ به گونه‌اي رفتار مي‌كنند كه كاملا مشخص است مي‌خواهند با مطرح كردن خود، براي انتخابات مجلس تبليغ كنند.

مثلا چه اقداماتي يا چه رفتارهايي؟

مثلا در چند هفته اخير شاهد رو كردن پرونده‌هايي از تخلفات شهرداري از سوي اعضاي شوراي شهرهاي بزرگ هستيم. درحالي كه اين افراد تا ديروز اصلا حاضر نبودند در مورد شهردار، انتقادي داشته باشند. خب معلوم است كه اين افراد به دنبال اين هستند كه با ايجاد جنجال و مطرح كردن خود، تبليغاتي براي مجلس خود داشته باشند.

نمي‌دانم. البته اين مورد جزو مواردي نيست كه بتوانيم به عنوان «تخلف» انتخاباتي از آن ياد كنيم.

يعني پرونده‌اي ازتخلفات اعضاي شوراهاي كشور در مورد تبليغات انتخابات مجلس نداشته‌ايد؟

تاكنون گزارشي درباره تخلف اعضاي شوراهاي شهر در ارتباط با انتخابات به دست ما نرسيده است.

در مورد ساير تخلفات شوراها چطور؟ گزارشي از تخلفات شوراها نداشته‌ايد؟

چرا. مواردي از تخلفات گزارش شده كه در حال پيگيري آنها هستيم.

چند مورد؟

به خاطر ندارم.

پيش ازاين از راه‌اندازي سامانه پيامكي براي گزارش تخلف شوراها از سوي مردم به شما خبرداده بوديد، اين سامانه هنوز هم فعال است؟

بله واتفاقا خيلي از مواردي كه ما پيگيري مي‌كنيم از طريق همين پيام‌هاي ارسالي هموطنان است. مثلا يكي پيامك مي‌زند كه اعضاي شوراي فلان روستا با هم اختلاف نظردارند، يا شهروندي پيامك زده بود كه ما ايستگاه آتش‌نشاني در شهرمان نداريم يا يكي ديگر از شهروندان گفته بود كه ما آب لوله‌كشي مي‌خواهيم و...

به‌طور متوسط ماهيانه چند پيامك در مورد شوراها دريافت مي‌كنيد؟

حدود 200 تا 250 پيامك.

وهمه آنها را پيگيري مي‌كنيد؟

بله. البته پيام‌هايي كه در چارچوب وظايف ما باشد.

و بالاخره اينكه، اصولا شوراي عالي استان‌ها چه زماني به پرونده تخلفات شوراها ورود پيدا مي‌كند؟

زماني كه مي‌بينيم مطالبات مردمي وجود دارد و حقي از شهروندي هموطنان در حال تضييع شدن است، ما بدون اغماض و با قاطعيت ورود پيدا مي‌كنيم و تا انتها نيز آن را دنبال مي‌كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون