• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3393 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۲۴ آبان

متن كامل بيانيه پاياني وين

تاكيد بر لزوم پيشبرد فرآيند سياسي و برقراري آتش‌بس

شركت‌كنندگان در نشست وين، بيانيه‌اي را صادر و در آن بر لزوم پيشبرد فرآيندي سياسي در سوريه تاكيد كردند. در ادامه متن اين بيانيه آمده است:

اعضاي «گروه بين‌المللي حمايت از سوريه» متشكل از اتحاديه عرب، چين، مصر، اتحاديه اروپا، فرانسه، آلمان، ايران، عراق، ايتاليا، اردن، لبنان، عمان، قطر، روسيه، عربستان سعودي، تركيه، امارات متحده عربي، انگلستان، سازمان ملل و اتحاديه اروپا روز 14 نوامبر 2015 براي بحث در مورد نحوه تسريع پايان دادن به درگيري‌ها در سوريه، در وين ديدار كردند. شركت‌كنندگان نشست را با يك دقيقه سكوت به احترام قربانيان حملات تروريستي فجيع 13 نوامبر پاريس و حملات اخير در بيروت، عراق، آنكارا و مصر آغاز كردند. اعضا به اتفاق و با قوي‌ترين لحن اين حملات وحشيانه عليه غيرنظاميان بي‌گناه را محكوم كرده و در كنار مردم فرانسه مي‌ايستند.

پس از آن، اعضا گفت‌وگويي سازنده داشتند تا به پيشرفتي كه در نشست 30 اكتبر صورت گرفت، ادامه دهند. اعضاي گروه حمايت بين‌المللي از سوريه به اتفاق بر فوريت نياز به پايان دادن به آلام مردم سوريه، تخريب فيزيكي سوريه، ثبات‌زدايي از منطقه و افزايش شمار تروريست‌هايي كه براي نبرد به سوريه مي‌روند، تاكيد كردند.

گروه حمايت بين‌المللي از سوريه بر ارتباط نزديك ميان آتش‌بس و روند سياسي موازي منطبق با بيانيه 2012 ژنو و لزوم پيشبرد اين دو ابتكار در اسرع وقت، اذعان كردند. آنها تعهد خود بر كسب اطمينان از يك انتقال سياسي تحت رهبري سوري‌ها و تحت مالكيت سوري‌ها بر اساس كليت بيانيه ژنو را ابراز داشتند. گروه بر سر برخي موضوعات كليدي به تفاهم كلي رسيد.

گروه بر حمايت و تلاش براي اجراي يك آتش‌بس ملي در سوريه كه به محض آغاز گام‌هاي ابتدايي در راستاي انتقال (سياسي) تحت نظارت سازمان ملل و بر مبناي بيانيه ژنو، اجرايي مي‌شود، توافق كردند. پنج عضو دايم شوراي امنيت سازمان ملل متعهد شدند كه از قطعنامه‌‌اي در شوراي امنيت سازمان ملل براي تقويت يك هيات نظارت بر آتش‌بس مورد تاييد سازمان ملل كه در نقاطي از كشور مستقر مي‌شوند كه در معرض تهديد حملات تروريست‌ها قرار نداشته باشند، و همچنين از يك روند انتقال سياسي بر اساس بيانيه ژنو، حمايت كنند. تمام اعضاي گروه حمايت بين‌المللي از سوريه همچنين متعهد شدند كه به عنوان كشورهاي مجزا و به عنوان حاميان طرف‌هاي مختلف درگير، تمام گام‌هاي ممكن را بردارند كه گروه‌ها يا افرادي را كه از آنها حمايت و پشتيباني كرده يا بر آنها نفوذ دارند، بر آتش‌بس پايبند كنند. آتش‌بس شامل حمله يا دفاع در برابر اقدامات داعش، جبهه النصره يا هر گروه ديگري كه گروه بين‌المللي حمايت از سوريه آنها را تروريست خوانده، نخواهد شد.

شركت‌كنندگان از بيانيه بان كي مون، دبيركل سازمان ملل كه دستور داد سازمان ملل برنامه‌ريزي براي حمايت از اجراي آتش‌بس سرتاسري را تسريع كند، استقبال كردند. گروه توافق كرد كه سازمان ملل بايد اين تلاش را با مشورت با طرف‌هاي ذي‌نفع و براي مشخص كردن ملزومات و چارچوب‌هاي آتش‌بس، رهبري كند.

گروه «بين‌المللي حمايت از سوريه» اراده خود براي برداشتن گام‌هاي فوري براي تشويق تمهيدات اعتمادساز كه به ممكن شدن فرآيند سياسي كمك كرده و راه را براي برقراري آتش‌بس سرتاسري هموار مي‌كند، را ابراز كرد. در اين چارچوب و منطبق با بند 5 بيانيه وين، گروه بين‌المللي حمايت از سوريه در مورد لزوم برداشتن گام‌هايي براي اطمينان از دسترسي انساني فوري در سرتاسر اراضي سوريه بر اساس قطعنامه 2165 شوراي امنيت سازمان ملل بحث كرده و خواستار موافقت با درخواست سازمان ملل براي انتقال كمك‌هاي بشردوستانه شد. گروه «بين‌المللي حمايت از سوريه» نگراني خود را از وضعيت پناهجويان و بي‌خانمان‌هاي داخل سوريه و همچنين لزوم فراهم كردن شرايط بازگشت امن آنها بر اساس عرف قوانين انساني بين‌المللي و در نظر گرفتن منافع كشورهاي ميزبان ابراز كردند. حل و فصل مساله پناهجويان براي حل نهايي درگيري‌هاي سوريه حائز اهميت است. گروه «بين‌المللي حمايت از سوريه» همچنين آثار مخرب استفاده از تسليحات غيردقيق در مناطق مسكوني و دسترسي‌هاي انساني، آنطور كه در قطعنامه 2139 شوراي امنيت سازمان ملل آمده، را تكرار كردند. گروه «بين‌المللي حمايت از سوريه» توافق كردند كه به طرف‌ها براي توقف فوري استفاده از چنين تسليحات غيردقيقي، فشار آورند.

گروه «بين‌المللي حمايت از سوريه» بر اهميت پايبندي بر تمام قطعنامه‌هاي مربوطه شوراي امنيت سازمان ملل از جمله قطعنامه 2199 مربوط به توقف تجارت غيرقانوني نفت، عتيقه‌جات و گروگان‌ها، كه موجب سودرساني به تروريست‌ها مي‌شود، تاكيد كرد.

منطبق با بيانيه 2012 ژنو و عطف به بيانيه 30اكتبر وين و قطعنامه 2118 شوراي امنيت سازمان ملل، گروه «بين‌المللي حمايت از سوريه» بر لزوم برگزاري مذاكرات رسمي ميان دولت سوريه و نمايندگان معارضين تحت نظارت سازمان ملل و در سريع‌ترين زمان ممكن، با تاريخ هدف يكم ژانويه، تاكيد كردند. گروه از تلاش‌هاي استفان دي ميستورا، نماينده ويژه سازمان ملل استقبال كرده و با وي براي گردهم آوردن فراگيرترين گروه ممكن از طيف‌هاي مختلف معارضين كه از سوي سوري‌ها كه در مورد نمايندگان‌شان در مذاكرات تصميم‌گيري كرده و موضع‌شان در مذاكرات را تعيين مي‌كنند، انتخاب شده‌اند، همكاري مي‌كند تا بتوان امكان آغاز فرآيند سياسي را ايجاد كرد. تمام گروه‌ها در فرآيند سياسي بايد بر مباني راهنما كه در نشست 30 اكتر مشخص شد، از جمله تعهد بر اتحاد، استقلال، تماميت ارضي، نداشتن شاخصه قوميتي، اطمينان از دست نخورده ماندن نهادهاي دولتي و حفاظت از حقوق تمام سوري‌ها، فارغ از قوميت يا مذهب آنها، پايبند باشند. گروه «بين‌المللي حمايت از سوريه» توافق كردند كه اينها اصول بنيادين هستند.

اعضاي گروه «بين‌المللي حمايت از سوريه» بر حمايت خود از روند انتقالي مصرح در بيانيه 2012 ژنو، تاكيد كردند. در اين راستا، آنها بر حمايت خود از آتش‌بس به صورت فوق الذكر و همچنين روند تحت رهبري سوري‌ها كه در يك دوره هدف 6 ماهه، حاكميتي معتبر، فراگير و غيرقوميتي ايجاد كرده و زمانبندي‌ و روندي براي نگارش يك قانون اساسي جديد را ايجاد مي‌كند، تاكيد كردند. ظرف 18 ماه، انتخابات‌هايي آزاد و عادلانه بر اساس قانون اساسي جديد برگزار مي‌شود. اين انتخابات‌ها بايد تحت نظارت سازمان ملل بر اساس رضايت حاكميت و بر اساس بالاترين استانداردهاي بين‌المللي شفافيت و پاسخگويي برگزار شود و تمام سوري‌ها از جمله آنهايي كه خارج از كشور هستند، امكان شركت در آن را داشته باشند.

در ارتباط با مبارزه با تروريسم و بر اساس بند 6 از بيانيه وين، گروه «بين‌المللي حمايت از سوريه» تاكيد كرد كه داعش، جبهه النصره و ديگر گروه‌هاي تروريستي كه توسط شوراي امنيت سازمان ملل شناسايي شده‌اند و (ليست آنها) مورد توافق شركت‌كنندگان است و از سوي شوراي امنيت نيز تاييد شده، بايد شكست داده شوند. پادشاهي هاشمي اردن موافقت كرد كه كمك كند نمايندگان جامعه اطلاعاتي و نظامي تفاهمي مشترك از گروه‌ها و افرادي كه احتمالا بايد به عنوان تروريست معرفي شوند، تهيه كنند و به اين منظور تاريخ هدف براي تكميل آن زمان آغاز فرآيند سياسي تحت نظارت سازمان ملل، مقرر شد.

انتظار مي‌رود كه شركت‌كنندگان ظرف حدود يك ماه ديگر براي بررسي پيشرفت در راستاي اجراي آتش‌بس و آغاز فرآيند سياسي، بار ديگر
ديدار كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون