• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3395 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۲۶ آبان

وزير كشور: آماده ورود به انتخابات هستيم

50كيلومتري آن سوي مرزها ، خط قرمز امنيتي مقابله با تروريست هاست

 گروه سياسي| انتخابات حالا مهم‌ترين كارويژه مجموعه وزارت كشور است. وزير كشور در هر محفلي كه باشد از انتخابات مي‌گويد؛ انتخاباتي كه هرچند نخستين تجربه دولت در عرصه سياست داخلي است اما مجموعه وزارت كشور يك سالي است كه روي آن تمركز كرده است. همين تمركز هم باعث شده تا عبدالرضا رحماني فضلي اين پروژه را مهم‌تر از هر چيز ديگري بداند. ديروز اما عبدالرضا رحماني‌فضلي در ميان همه حرف‌هاي انتخاباتي كه داشت از بررسي صلاحيت‌ها هم گفت. در روزهايي كه شوراي نگهبان تاكيد بر استفاده از منابع محلي علاوه بر چهار مرجع اصلي در روند بررسي صلاحيت‌ها دارد وزير كشور تاكيد مي‌كند كه مجموعه‌اش به عنوان دستگاه اجرايي كه بررسي صلاحيت‌ها را در مرحله اول مورد بررسي قرار مي‌دهد تنها از چهار مرجع اصلي يعني ثبت احوال، وزارت اطلاعات، نيروي انتظامي و وزارت دادگستري استفاده خواهد كرد. اين اما چندمين دلگرمي است كه وزير كشور به آنهايي مي‌دهد كه خود را براي حضور در انتخابات مجلس و خبرگان آماده مي‌كنند. ديروز اما رحماني‌فضلي از شرايط مبارزه با تروريسم‌ هم گفت و تاكيد كرد كه 50 كليومتري مرز ايران با عراق خط قرمز امنيتي است و در ماه‌هاي اخير تروريست‌هايي كه مي‌خواستند از مسير ايران عبور كنند بارها بازداشت شده‌اند. جمله‌هاي كليدي اظهارات رحماني فضلي در اين نشست خبري به شرح زير است:

‌ در حوزه سياست داخلي خود را آماده به عرصه مهم و سرنوشت‌ساز انتخابات مي‌كنيم. انتخابات براي ما از درجه اهميت بسيار بالايي برخوردار است و آن را توفيقي براي انتقال قدرت در فضايي با آرامش، امنيت و خاص مردم طبق دموكراسي بومي با نام مردم‌سالاري ديني مي‌دانيم.

با توجه به مرزهاي غربي و شرقي ايران و تحولات شكل گرفته در آنها، اين مرزها عمدتا محل و جولانگاه تروريست‌ها شده و با توجه به امنيتي كه در مرزهاي شرقي، غربي و جنوبي ايران برقرار شده، همه فعل و انفعالات صورت گرفته در اين مناطق مرزي تحت نظر قرار دارد.

تروريست‌هايي كه مي‌خواستند از مسير ايران عبور كنند بارها مورد بازداشت قرار گرفته و به كشور خودشان عودت داده شده‌اند.

‌ اين افراد با عنوان گروه‌هاي تروريستي فرامنطقه‌اي بارها در ايران مورد بازداشت قرار گرفتند و در اختيار نهادهاي امنيتي بوده‌اند و عمدتا با توجه به توافقاتي كه با كشورهاي مربوطه داشته‌ايم آنها را به كشورهاي خود عودت داديم، مگر اينكه قصد خرابكاري يا اقدام خرابكارانه عليه ايران داشتند.

‌ برخي از اين تهديدات از سوي خود گروه‌هاي تروريستي به صورت آشكارا مطرح مي‌شود كه طي سخنراني‌ها و بيانيه‌ها ايران را تهديد مي‌كنند و بخشي از اين تهديدها طبق اسناد و مداركي كه از افرادي كه بازداشت شده‌اند به دست آمده است.

‌ اگر احساس كنيم تحولات داخلي كشورهاي اطراف ايران از جمله عراق، به گونه‌اي خواهد بود كه در حريم مرز ما مشكلاتي را براي ايران ايجاد خواهد كرد با سرعت وارد عمل مي‌شويم و همان‌طور كه 50 كيلومتر را به عنوان خط قرمز اعلام كرديم براساس آن عمل خواهيم كرد، البته اقدامات ما در اين بخش هماهنگ با كشور عراق خواهد بود.

‌ اخيرا تغييراتي در قانون انتخابات مجلس صورت گرفته كه وزارت كشور با توجه به اينكه دستگاهي است كه برگزاري انتخابات را برعهده دارد اين تغييرات را مناسب تشخيص داد كه البته اين تغييرات عمدتا در حوزه انتخابات مجلس خبرگان و مجلس بوده است.

‌ ما به عنوان دستگاه اجرايي كه مساله ردصلاحيت‌ها را در مرحله اول در حوزه اجرا مورد توجه قرار خواهيم داد قطعا اين اقدامات متناسب و ناظر بر قانون و منابع چهارگانه و مستندات حقوقي خواهد بود.

‌ در اين دوره دولت تصميم داشت انتخابات را در تمام كشور به صورت الكترونيكي برگزار كند تا 10 درصد باقيمانده نيز الكترونيكي شود اما به دليل محدوديت منابع اين امر ميسر نشد لذا قرار شد انتخابات در 9 كلانشهر كشور كه حدود 30 تا 40 درصد آرا را در انتخابات دارند به شكل الكترونيكي برگزار شود. ‌ در دو حوزه نرم‌افزاري و سخت‌افزاري بايد اين موضوع را با شوراي نگهبان هماهنگ مي‌كرديم و از اول اين هماهنگي‌ها وجود داشت. در بحث نرم‌افزاري با شوراي نگهبان كار را تا بخشي پيش برديم و در حال هماهنگي‌هاي لازم با شوراي نگهبان هستيم تا بتوانيم انتخابات را به شكل صددرصد الكترونيكي برگزار كنيم.

‌ پديده شانديز تخلفاتي را در چهار حوزه ساخت و ساز، جوازات، تصرفات كاربري و تبديل منابع مالي دارد كه بايد درباره آن تصميم‌گيري شود. ‌ دستورالعملي را تهيه كرديم و موضوع مهم آن اين بود كه از حقوق مردم بايد صيانت شود و آن بخشي از ساخت و سازهايي كه در اين پديده انجام شده در قالب سهام به مردم واگذار شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون