• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3131 -
  • ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۳ آذر

خبر كوتاه

جريمه بانك آلماني به اتهام نقض تحريم ايران

كومرز بانك آلمان به اتهام نقض تحريم‌ها عليه ايران و سودان ۶۰۰ ميليون دلار از سوي مقامات امريكايي جريمه شد. فرانس پرس به نقل از يك منبع آگاه اعلام كرد كومرز بانك آلمان به يك توافق اوليه با مقامات امريكايي براي پرداخت بيش از يك ميليارد دلار جريمه بابت نقض تحريم‌ها عليه ايران و سودان و برخي اعمال خلاف ديگر دست يافته است. دومين بانك بزرگ آلمان در آستانه مصالحه با وزارت دادگستري، فدرال رزرو و ديگر نهادهاي رگولاتوري امريكا قرار دارد كه بر سر اتهاماتي در مورد نقض قوانين پولشويي امريكا و نقض قوانين تحريمي اين كشور عليه ايران و سودان است. اين منبع آگاه گفت، اين مصالحه احتمالا در ماه ژانويه به دست خواهد آمد.

مهلت سه ماهه بانك مركزي به متقاضيان دريافت مجوز صرافي

بانك مركزي در اطلاعيه‌يي خطاب به صرافي‌ها اعلام كرد متقاضيان تاسيس صرافي حداكثر تا پايان سال جاري براي انجام اقدامات لازم جهت ثبت تقاضاي دريافت مجوز فرصت دارند. ثبت نام بايد از طريق سايت حnbfi. cbi. ir بخش صرافي‌ها، انجام شود.
بر اساس اعلام بانك مركزي صرفا تقاضاي آن دسته از متقاضياني كه نسبت به مشاهده و پذيرش شرايط و ضوابط مورد نظر اين بانك اقدام كرده باشند، براي رسيدگي‌هاي بعدي در برنامه‌هاي كاري اين بانك قرار گرفته و ساير تقاضاهاي موجود كان لم يكن خواهد شد.

تخصيص درصدي از درآمد وزارت نفت به فصل آب

معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا گفت: بر اساس قانون بودجه، يك درصد از درآمدهاي وزارت نفت و ميعانات گازي به فصل آب تخصيص يافته است كه سالانه بيش از يك‌هزار و۸۰۰ ميليارد تومان به فصل آب پرداخت مي‌شود. رحيم ميداني گفت: بر اساس قانون بودجه، يك درصد از درآمدهاي وزارت نفت و ميعانات گازي به فصل آب تخصيص يافته است كه سالانه بيش از يك‌هزار و۸۰۰ ميليارد تومان به فصل آب پرداخت مي‌شود.

مناقشه 60 ميليارد توماني ايران خودرو  و شوراي رقابت

در حالي كه شوراي رقابت تاكيد كرده است قيمت تعيين شده براي خودروي دنا مورد بازنگري قرار نخواهد گرفت، ايران خودرو تهديد به تعطيلي خط توليد اين خودرو در صورت الزام به عرضه آن بر مبناي قيمت 41 ميليون و 900 هزار تومان خواهد كرد.
چهارشنبه هفته گذشته با پايان يافتن جلسه شوراي رقابت، اعضاي اين شورا از تعيين قيمت 41 ميليون و 900 هزار تومان براي خودروي دنا خبر دادند. تعيين اين قيمت حدودا 42 ميليون توماني براي دنا در حالي بود كه شركت ايران‌خودرو پيشنهاد قيمت 48 ميليون توماني براي اين خودرو را به شوراي رقابت ارايه كرده بود. با توجه به توليد 10 هزار خودروي دنا، مناقشه ايران‌خودرو و شوراي رقابت به 60 ميليارد تومان افزايش خواهد يافت.

جزييات پروژه‌هاي نفتي پيشنهادي به سرمايه‌گذاران خارجي

معاون مدير برنامه‌ريزي تلفيقي شركت ملي نفت در شركت ملي نفت با اعلام جزييات پروژه‌هاي قابل معرفي در كنفرانس لندن، ميادين نفتي سپهر، سهراب و اروند را از جمله اين پروژه‌ها معرفي كرد و گفت: در صورت ادامه تحريم‌ها و نبود شرايط مناسب براي سرمايه‌گذاري، از بستر اقتصاد مقاومتي و منابع داخلي براي اجراي پروژه‌ها استفاده خواهيم كرد.
مشتاقعلي گوهري، درباره جزييات پروژه‌هايي كه بنا شده در كنفرانس لندن در قالب رونمايي از قراردادهاي جديد نفتي ايران معرفي شود، گفت: بنا شده ميادين جديد نفتي و گازي در كنفرانس لندن رو نمايي شود كه فاز 11 ميدان گازي پارس جنوبي از جمله اين پروژه‌هاست.

ثبات قيمت شش گروه كالايي

بانك مركزي اعلام كرد در هفته منتهي به 14‌آذر، قيمت لبنيات، گوشت قرمز، چاي و روغن نباتي بدون تغيير و تخم مرغ 5/3 درصد، حبوب 1/0 درصد، ميوه‌هاي تازه 1/0 درصد و گوشت مرغ هشت درصد نسبت به هفته پيش از آن افزايش داشت.

توليد اتوبوس متوقف شد     

توليد انواع اتوبوس در كشور به صفر رسيده است. به گزارش ايسنا توليد انواع اتوبوس در كشور در آبان ماه امسال با كاهش صددرصدي از 32‌دستگاه در آبان ماه 1392 به صفر رسيده است. در اين مدت توليد انواع اتوبوس در شركت ايران‌خودرو ديزل، زامياد، رانيران، عقاب افشان و آكيا دويچ به صفر رسيده است. در آبان ماه سال گذشته 32 دستگاه خودرو در اين واحدهاي صنعتي توليد شده بود.

برخي قطعات پيكان در فهرست اقلام وارداتي

بر اساس اعلام گمرك برخي قطعات پيكان همچنان جزو اقلام وارداتي به كشور است.
آمار گمرك نشان مي‌دهد بيش از دو ميليارد و ۱۹۲ ميليون دلار خودرو و قطعات آن به كشور وارد شده كه بخشي از اين واردات مربوط به خودروهاي داخلي بوده كه امكان توليد آن در داخل وجود دارد. سرشيلنگ بلند ترمز جلو پيكان، سرشيلنگ كوتاه ترمز جلو پيكان، بوش قطعه سرشيلنگ ترمز جلو پرايد، پيچ هرزگرد M14 لوله ترمز فرمان پرايد، پيچ هرزگرد M14 لوله ترمز فرمان پژو 405، از جمله اقلامي است كه در فهرست قطعات وارداتي خودرو به كشور وجود دارد.

دولت و مجلس به انجمن‌هاي صنفي اعتماد كنند

نايب‌رييس انجمن سنگ آهن ايران خواستار اعتماد دولت و مجلس به انجمن‌هاي صنفي شد. بهرام شكوري به ايلنا گفت: در حال حاضر وضعيت سنگ آهني‌ها چندان مساعد نيست و قيمت سنگ آهن به كف رسيده و سود و سهام شركت‌ها كاهش پيدا كرده و در مقابل حقوق دولتي‌ها در بهره مالكانه افزايش يافته است. شكوري با بيان اينكه كاهش قيمت‌‌ها بسياري از معادن را تهديد و به مرز تعطيلي كشانده است، تصريح كرد: در حال حاضر سنگ آهن عيار ۴۸ تا ۵۲ در بندرعباس ۲۰ دلار قيمت‌گذاري شده كه اصلا صرفه اقتصادي ندارد. هرچند توليدات ما با استانداردهاي جهاني مطابقت دارد اما در زمينه بارگيري كشتي‌ها مشكل داريم و هر آن ممكن است مجددا دولت با وضع عوارض، ،سنگ‌ آهني‌ها را غافلگير كند. نايب‌رييس انجمن سنگ آهن ايران گفت: آنچه حايز اهميت است اين است كه دولت و مجلس با انجمن‌هاي صنفي نظير انجمن سنگ آهن و ساير انجمن‌ها ارتباط نزديك‌تري برقرار كند و با اعتماد بيشتر به افرادي كه كار‌شناس اين انجمن‌ها هستند به سوي منافع ملي حركت كنند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون