• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3399 -
  • ۱۳۹۴ يکشنبه ۱ آذر

تعداد شعب فعال بانكي در سراسر كشور

۲۱ هزار و ۶۵۶ شعبه

 

بانك مركزي تعداد شعب بانك‌ها و موسسات اعتباري را ۲۱ هزار و ۶۵۶ شعبه اعلام كرد. بانك مركزي در گزارش نحوه پراكندگي شعب بانك‌ها و موسسات اعتباري در سطح كشور، به وضعيت شعب بانكي كشور و مقايسه آن با ساير كشورها پرداخت.
بر اساس اين بررسي مي‌توان نشان داد كه هر استان با توجه به ميزان جمعيت و نيز ظرفيت توليد و شرايط اقتصادي و تجاري آن، چه نسبتي از تعداد شعب بانك‌ها و موسسات اعتباري غير بانكي را در اختيار دارد. سوالي كه بعضا ميان صاحب‌نظران مطرح بوده، ميزان انطباق تعداد شعب بانك‌ها با نياز واقعي بخش پولي و مالي اقتصاد است.
برخي، تعداد زياد شعب بانكي را يكي از معضلات اقتصاد كشور برشمرده و معتقدند لازم است بانك‌ها و موسسات اعتباري غير بانكي براي افزايش تعداد شعب خود، با محدوديت‌هايي مواجه باشند. از طرف ديگر، برخي ديگر نيز ايجاد محدوديت براي بانك‌ها و موسسات اعتباري غيربانكي جهت گسترش تعداد شعب خود را غيرقابل توجيه و مخالف با محيط مساعد كسب و كار مي‌دانند و معتقدند اين خود بانك‌ها و موسسات اعتباري غيربانكي هستند كه بايد بر اساس ميزان سرمايه، سودآوري، سياست‌ها و برنامه‌هاي بازاريابي خود نسبت به تعيين تعداد شعب تصميم‌گيري كنند.
در اين گزارش آمده است: در سال ۹۳ حدود    2/89 درصد از تامين مالي اقتصاد كشور توسط نظام بانكي انجام شده است. بر اساس آمارهاي صندوق بين‌المللي پول در كشورمان به ازاي هر يكصد نفر، تعداد 4/27 شعبه بانكي وجود دارد كه در مقايسه با ديگر كشورها از وضعيت تعادلي برخوردار است.
در بين كشورهاي منطقه، كشورمان به ازاي هر يك صد هزار نفر جمعيت داراي تعداد بيشتري از شعب بانكي است. بر اساس آمار اداره مجوزهاي بانكي بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران تا پايان شهريورماه ۹۴ تعداد كل شعب داراي مجوز بانك‌ها و موسسات اعتباري غيربانكي 656/21 شعبه است. بانك ملي 192/3 شعبه، صادرات ايران 876/2 شعبه و كشاورزي با 906/1 شعبه داراي بيشترين شعبه و بانك‌هاي خاورميانه، بانك تجاري ايران و اروپا و بانك ايران و ونزوئلا داراي كمترين شعب در سطح كشور هستند.
براساس تعداد شعب، بيشترين تمركز تعداد شعب مربوط به استان‌هاي قم، تهران و البرز و كمترين تمركز شعب مربوط به مركز استان‌هاي بوشهر، سمنان و مازندران است. آمارهاي مذكور نشان مي‌دهد كه در سطح كشور به طور متوسط هر استان 23/3 درصد جمعيت كشور را در اختيار دارد و 22/3 درصد از شعب بانك‌ها و موسسات اعتباري غيربانكي در هر استان قرار دارد كه اين موضوع نشان مي‌دهد در سطح استان‌هاي مختلف پراكندگي شعب متعادل‌تر از پراكندگي شعب در مركز هر استان است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون