• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3131 -
  • ۱۳۹۳ يکشنبه ۲۳ آذر

تاكيد معاون رييس‌جمهور بر عدم واگذاري آشوراده طرح گردشگري طبيعي آشوراده، ‌در هاله‌يي از ابهام

اعتماد| رييس سازمان حفاظت محيط زيست بار ديگر بر واگذار نكردن آشوراده تاكيد كرد، تاكيدي كه اين‌بار از طريق رسانه ملي به گوش مردم رسيد و در آن بر اصل تفاهمنامه به جاي واگذاري تاكيد شد. معصومه ابتكار با شركت در برنامه «اصل 50» اعلام كرد تفاهمنامه‌يي كه با گردشگري درخصوص راه‌اندازي گردشگري طبيعي منطقه آشوراده بسته شده، ارتباطي با واگذاري ندارد و سازمان محيط زيست درصدد اجرايي شدن اكوتورسيم در آن منطقه است.
با وجود تاكيدات معاون رييس‌جمهور بر عدم واگذاري اين منطقه حفاظت‌شده، ‌فعالان اين حوزه نظر ديگري دارند و از اجرايي نشدن اين تفاهمنامه بر اساس اصول زيست‌محيطي در آن سخن مي‌گويند، اصولي كه تنها بر گردشگري طبيعي تاكيد دارد و قرار است جلوي احداث تجهيزاتي از هتل تا مركز تجاري و شهربازي را بگيرد. رييس سازمان اما همچنان بر اصل تفاهمنامه تاكيد مي‌كند و كسي در اين ميان از اينكه سرمايه‌گذار با چه نگاه اقتصادي قرار است وارد اين پروژه طبيعت‌گردي كه همه منفعتش قرار است از آن جوامع محلي شود، چيزي نگفته است.
ابتكار در اين خصوص گفته است: «در دوره قبل مسووليتم در سازمان حفاظت محيط زيست مطالعه مناطق حفاظت شده را شروع كرديم و براي مناطق تحت مديريت سازمان يك نقشه جامع مديريتي تدوين شد چراكه شيوه مديريتي مناطق به شكل سنتي ديگر پاسخگويي نياز جوامع به خصوص جوامع محلي نيست.»
به گفته ابتكار، شاخص اين مطالعات زون‌بندي است، يعني براي هر كدام از اين مناطق، پارك‌هاي ملي و از جمله آشوراده نقشه‌يي تهيه كرديم و متخصصين براساس شرح خدمات مناطق زون‌بندي را تعريف مي‌كنند، يك زون به عنوان زون حفاظتي و يك زون به عنوان سپر آن زون حفاظتي و يك زون ديگر هم براي گردشگري متمركز در صورتي كه منطقه ظرفيت آن را داشته باشد تعريف مي‌شود، آن هم با شرايط خاص مربوط به هر منطقه اين اقدامات انجام خواهد گرفت.
وي ادامه داد: گردشگري در آشوراده از مطالبات مردم است وگرنه ما علاقه داريم اين گردشگري طبيعي از هامون شروع شود و امروز در تمام دنيا حفاظت به شكل مطلق رد شده است و ما بايد در حفاظت از اين مناطق از مردم و جوامع محلي كمك بگيريم.
رييس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به تفاهمنامه‌يي كه با سازمان ميراث فرهنگي در خصوص آشوراده داشته و رد نقشه ارايه شده در خصوص احداث اماكن تفريحي در آشوراده افزود: ما در اين تفاهمنامه تاكيد بر آن داريم كه پيمانكار تنها مي‌تواند در زون تفرج آن هم فقط در 10 درصد آن امكانات و تجهيزاتي را كه در چارچوب ضوابط و مورد تاييد سازمان حفاظت محيط زيست است و سازگاري با اكوتوريسم و محيط زيست دارد مستقر كند. تفاهمنامه به معني واگذاري اختيارات نيست بلكه به معني اين است كه دو دستگاه موضوع مشتركي براي كار دارند و اين هم‌افزايي‌ها باعث بهبود اوضاع و شريط مي‌شود. در شرايطي كه ما با كمبود نيرو مواجه هستيم هم‌افزايي كمك بسزايي خواهد كرد.
ابتكار با اشاره به اينكه در حال حاضر شاهد هستيم كه مناطق گردشگري در گيلان و مازندران به دليل فاضلاب‌ها بسيار متاثر‌كننده است، گفت: اخيرا مردم به سمت شيراز و اصفهان به عنوان گردشگري روي آورده‌اند بنابراين بايد آموزش‌هاي لازم به مردم در زمينه حفاظت از مناطق صورت گيرد و تنها موضوع آشوراده مطرح نيست بلكه ما برخي از مناطق (گردشگري طبيعي) را به عنوان پايلوت شروع كرده و مي‌خواهيم مردم آموزش‌هاي لازم را ديده و از مناطق حفاظت و از آن استفاده كنند.
وي با اشاره به اينكه برخي دامداران شكايت دارند چرا ما اجازه ورود به برخي مناطق حفاظت شده را نداريم كه در اينجا بايد بگويم دنيا راهكار پيدا كرده تا روستاييان نيز بتوانند در مديريت مناطق دخيل باشند و در گردشگري طبيعي سهيم واقع شوند، افزود: 500 هزار نفر سالانه به ارتفاعات البرز رفته كه ما بايد اين موضوع را مديريت كنيم و آموزش‌هاي لازم را در خصوص عدم تخريب و نكندن گياه به آنها بدهيم چراكه نمي‌توان موضوع فرسايش ارتفاعات البرز را مطرح كنيم و نگذاريم مردم كه خسته از آلودگي و شهر هستند به ارتفاعات نروند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون