• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3411 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۷ آذر

معاون سازمان هواشناسي به «اعتماد» گفت: هوا تا پايان هفته سرد ولي آرام است

بارش برف پاييزي در 20 استان كشور

براي چندمين بار به ساعتش نگاه مي‌كند و از سر عصبانيت به سيگارش پك محكمي مي‌زند. ساعت 10 قرار مهمي داشته است ولي الان كه ساعت 10:30 است، هنوز در ترافيك سنگين صدر گير كرده است. در اين فكر است كه چه بهانه‌اي براي طرف قرارش بياورد كه صداي زنگ موبايلش افكارش را پاره مي‌كند. آن‌سوي خط، طرف كاري‌اش است كه با عصبانيت به وي مي‌گويد از آنجايي كه به‌شدت ديرش شده و بايد به قرار ديگري برسد، قرارشان كنسل است و بهتر است معامله را فراموش كند... همزمان با قطع تلفن، تكه برفي از طبقه بالاي بزرگراه روي شيشه‌اش مي‌افتد و وي كه غافگير شده ترمزي ناگهاني مي‌كند و بعد صداي ترمزي شديد و برخورد ماشين پشتي به وي. نگاهش دوباره به قطعه برف روي شيشه مي‌افتد و ترافيك سنگين‌رو به رويش... ديروز بخش مهمي از كشور سفيد‌پوش شده بود. برفي كه باعث شد در كلانشهرهاي كشور و بسياري از جاده‌هاي بين‌شهري، رانندگان بسياري زمينگير شوند و خيلي‌ها دير به سر كار خود برسند. ترافيك‌هاي سنگين نخستين دستاورد برف شادي آفرين ديروز بود. اين وضع به ويژه در پايتخت بيش از ديگر شهرها مشكل آفرين بود .ترافيك در بسياري از بزرگراه‌هاي تهران مانند صدر، همت، نيايش، باكري و... چنان سنگين بود كه باز شدن گره آن تا حدود ظهر به طول انجاميد. اما برف، تنها تهران را زمينگير نكرد، استان‌هاي آذربايجان غربي، آذربايجان شرقي، اصفهان، اردبيل، ايلام، تهران، خوزستان، زنجان، سمنان، قزوين، كردستان، كرمانشاه، گيلان، لرستان، البرز، گلستان، مازندران، مركزي، و همدان 20 استاني بودند كه از شنبه تا دوشنبه درگير برف و كولاك بوده و هستند. ناصر چرخ‌ساز، رييس سازمان امداد و نجات نيز ديروز در گفت‌وگو با فارس به ادامه امدادرساني هلال‌احمر در 66 جاده كشور اشاره كرد و گفت: در اين جاده‌ها تاكنون به 50 هزار و 111 نفر كه در برف گير افتاده بودند، امدادرساني شده است. وي با اشاره به مصدوم شدن 26 نفر در حوادث مرتبط با برف و كولاك گفت: 11 نفر از اين افراد خانم‌هاي بارداري بودند كه در برف همراه خانواده گير كرده بودند و توسط امدادگران به مراكز درماني منتقل شدند.
معاون شهرداري: عملكرد قابل قبولي داشتيم
وظيفه برف‌روبي و پاكسازي خيابان‌ها و بزرگراه‌ها در تهران برعهده شهرداري تهران و معاونت خدمات شهري آن است، اتفاقي كه به اعتقاد بسياري از شهروندان ديروز به خوبي اتفاق نيفتاد و باعث ترافيك، مشكلات تردد شهروندان و... شد و همه اينها در شرايطي بود كه چند روزي بود هواشناسي خبر از بارش برف شديد در پايتخت مي‌داد. مجتبي عبداللهي، معاون خدمات شهري شهردار تهران در گفت‌وگو با «اعتماد» اما معتقد است كه در تهران مشكل خاصي وجود نداشته است و همه‌چيز عادي است: از آنجايي كه از قبل سازمان هواشناسي، بارش برف و باران را پيش‌بيني كرده بود، ما از يكشنبه شب در حالت آماده‌باش بوديم و با بارش نخستين برف در نخستين ساعت‌هاي بامداد روز دوشنبه، پرسنل برف روبي ما مشغول برف روبي و پاكسازي خيابان‌ها شدند. وي با ذكر اينكه خود نيزهمراه با سردار حسيني، رييس راهنمايي و رانندگي تهران، از ساعت دو بامداد در خيابان‌ها در حال گشت‌زني و نظارت بر عملكرد نيروهاي برف‌روب شهرداري بوده است، گفت: به همين دليل موفق شديم تا قبل از ورود خودروها به داخل معابر و خيابان‌ها تمام خيابان‌ها و بزرگراه‌هاي شهر را پاكسازي كنيم. عبداللهي در پاسخ به اين سوال كه اگر برف روبي و پاكسازي خيابان‌ها و معابر به‌طور كامل انجام شده است، چرا با ترافيك‌هاي سنگيني در بسياري از بزرگراه‌هاي مناطق شمالي پايتخت مواجه بوديم، گفت: اين ترافيك‌ها طبيعي است. چرا كه اولا در روزهاي باراني مردم بيشتري، خودروهاي‌شان را بيرون مي‌آورند، ثانيا، لغزنده بودن مسيرها و كم شدن ديد و... باعث مي‌شود تا سرعت اتومبيل‌ها كاهش پيدا كند و درنتيجه ترافيك بيشتر از روزهاي قبل باشد. وي با ذكر اينكه در روز گذشته، مناطق 1، 5، 21 و 22 بيشترين بارش برف را داشته‌اند، گفت: بيشترين بارش متعلق به منطقه 5 بود و همين امر باعث شد تا برخي از معابر و بزرگراه‌هاي اين منطقه مانند: باكري، آبشناسان و... ترافيك بيشتري داشته باشند. معاون شهردار تهران در مورد نحوه همكاري اين بخش با راهنمايي و رانندگي تهران نيز گفت: از همان ديشب راهنمايي و رانندگي نيز همپاي ما، كار خود را آغاز كرد و ديروز هم هر وقت آنها اعلام مي‌كردند كه جايي نياز به پاكسازي دارد، ما فوري نيرو به محل اعزام مي‌كرديم. وي مدعي است كه با وجود ترافيك شديد در برخي معابر، گره‌هاي ترافيكي حداكثر تا ساعت 10 صبح باز شده و ترافيك در اكثر راه‌ها روان شده است.
با اين وجود، سخنان مردم، با اظهارات مسوولان تفاوت دارد. حسام يكي از شهرونداني است كه مدعي است از ساعت 9 تا 11 در ترافيك مسير رسالت – صدر- وليعصر و الهيه بوده است: ترافيك واقعا ديوانه‌كننده بود. مثل اينكه بحراني رخ داده باشد. ساعت 10 قراري داشتم كه متاسفانه نتوانستم سر وقت در سر آن حاضر شوم. زهرا نيز كه ديروز دو ساعتي در مسير اشرفي اصفهاني، آزادگان و پونك در ترافيك مانده است آن‌هم با يك بچه كوچك در بغل مي‌گويد: همه‌چيز قفل شده بود، انگار چراغ تمام خيابان‌ها قرمز هستند. براي دخترم وقت دكتر داشتم، ولي دير رسيدم و حال دختر كوچكم خوب نبود و به همين دليل مجبور شدم يك ساعت ديگر وقت صرف كنم و وي را به بيمارستاني برسانم.
راهنمايي و رانندگي: ترافيك عادي بود!
البته سرهنگ حسن عابدي، جانشين رييس پليس راهنمايي و رانندگي تهران مانند عبداللهي مدعي است كه ديروز شهر شرايطي عادي داشته و ترافيك طبيعي وجود داشته است: ديروز بارش برف به خصوص در مناطق شمالي و غربي پايتخت باعث شد تا ترافيك نيمه سنگيني در برخي بزرگراه‌ها از جمله بزرگراه شهيد باكري، ستاري و تعدادي ديگر از بزرگراه‌هاي منطقه يك و به ويژه منطقه 5 داشته باشيم كه آنهم با توجه به شرايط روزهاي برفي و باراني طبيعي بود. وي در پاسخ به اين سوال كه چرا بسياري از معابر تا ساعت 12 ظهر زير بار ترافيك سنگيني بودند ؟ گفت: اصلا چنين چيزي صحت ندارد و تقريبا تمام بزرگراه‌هاي ما حدود ساعت 10 روانسازي شدند. امادر عين حال به دليل اينكه برف چند بار باريده بود، با وجود پاكسازي بزرگراه‌ها، هنوز برخي از معابر و رمپ‌ها برف كمي وجود داشت كه باعث كندي حركت مي‌شد. ولي طبق مذاكراتي كه با هواشناسي داشتيم، كاملا براي برف ديروز آماده بوديم و نيروهاي‌مان را بسيج كرده بوديم وگرنه تهران تا عصر و حتي شب هم با ترافيك شديد مواجه بود.
هواشناسي: پيش‌بيني كرده بوديم
اين‌بار شايد جزو معدود مواردي باشد كه همه سازمان‌هاي مرتبط براين مساله اذعان دارند كه از قبل و از طريق سازمان هواشناسي از بارش شديد برف مطلع بوده‌اند. احد وظيفه، مديركل پيش‌بيني و هشدارسريع سازمان هواشناسي كشور در اين خصوص به «اعتماد» گفت: ما تمام اين‌بارش‌ها در اقصي نقاط كشور را پيش‌بيني كرده بوديم و نتايج آن را روي سايت سازمان قرار داده و به سازمان‌هاي مرتبط هم اطلاع‌رساني كرده بوديم. بنابراين كسي نمي‌تواند بگويد غافلگير شده است. اما هواي كشور در روزهاي آتي، به خصوص در سه روز تعطيلي آخر هفته چگونه خواهد بود ؟ وظيفه در اين مورد مي‌گويد: امروز بارش‌ها در مناطق شمال شرقي از جمله خراسان رضوي، شمالي و جنوبي ادامه خواهد داشت. از روز چهارشنبه نيز سامانه جديدي وارد كشور مي‌شود كه نوار شمالي كشور از جمله سواحل درياي خزر و نوار گيلان تا گلستان را باراني خواهد كرد. به گفته وي روزهاي پنجشنبه و جمعه هواي اكثر نقاط كشور صاف تا قسمتي ابري است و از روز شنبه شاهد افزايش دما در كنار افزايش آلودگي در شهرهاي بزرگ خواهيم بود. ضمن آنكه روز يكشنبه نيز سامانه شديدي از غرب كشور وارد ايران مي‌شود كه بيشتر نوار غربي و شمالي گشور را تحت‌الشعاع خود قرار مي‌دهد و به سرعت و در كمتر از 24ساعت از مرز شرقي خارج خواهد شد.

 

وضعيت راه‌ها
براساس اعلام سازمان راهداري كشور، محورهاي زير به دليل شدت بارش برف و لغزندگي جاده‌ها تا اطلاع ثانوي مسدود هستند: شمشك – ديزين، پونل – خلخال، تهران – ساوه، زنجان - قزوين، جاده هراز، زنجان – تهم، سقز- مريوان، شاهرود – آزادشهر، شهرود – توسكستان، ساوه – بويين زهرا

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون