• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3418 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۲۸ آذر

افغانستان رسما عضو WTO شد

نعمت‌زاده: الحاق به سازمان تجارت جهاني اولويت ايران

گروه اقتصادي| در حالي كه در دهمين اجلاس كشورهاي عضو و ناظر سازمان تجارت جهاني، افغانستان به عنوان يكصدو شصت و چهارمين عضو سازمان تجارت جهاني پذيرفته شد، وزير صنعت، معدن و تجارت ايران بر عزم ايران براي پيوستن به اين سازمان تاكيد كرد. با عضويت افغانستان و ليبريا در سازمان تجارت جهاني تعداد كشورهاي عضو اين سازمان به 164 كشور افزايش يافت.
نعمت‌زاده در سخنراني خود در اين اجلاس كه در نايروبي پايتخت كنيا برگزار شد، گفت: گام بعدي ما پس از توافق هسته‌اي اين است كه همكاري‌هاي اقتصادي را ترغيب كنيم و با اقتصاد جهاني عجين شويم، بنابراين نهايي شدن الحاق ايران به سازمان تجارت جهاني اولويت مااست.
نعمت‌زاده با بيان اينكه در اين كنفرانس حضور يافتم تا پيام مهمي را منعكس كنم، گفت: اكنون كه پس از سال‌ها مذاكرات فشرده، تمام سوءتفاهم‌ها در خصوص فعاليت‌هاي هسته‌اي مرتفع شده، گام بعدي ما اين است كه همكاري‌هاي اقتصادي را ترغيب كنيم و با اقتصاد جهاني عجين شويم، بنابراين نهايي شدن الحاق ايران به سازمان تجارت جهاني اولويت ما است.
وي ادامه داد: الحاق ايران به عنوان بزرگ‌ترين اقتصاد خارج از سازمان تجارت جهاني، يك توافق برد- برد و به نفع همه خواهد بود و گام مهمي در جهت ايجاد سازماني واقعاً جهاني محسوب خواهد شد.
وزير صنعت در ادامه سخنان خود، سابقه درخواست الحاق ايران را 20 ساله خواند و گفت: با وجود طولاني شدن روند الحاق، ما نمي‌خواهيم گذشته را ملامت كنيم، بلكه نگاه‌مان به آينده است.
نعمت‌زاده به آمادگي ايران براي ارايه گزارش رژيم تجاري تجديد نظر شده در نخستين جلسه گروه كاري الحاق اشاره كرد و افزود: تشكيل اين جلسه همچنان موكول به تعيين رييس گروه كاري است.
وي اضافه كرد: به همين دليل، ما به حمايت همه اعضا براي تسهيل فرايند الحاق به شكل‌دهي به گروه كاري ايراني نياز داريم.
نعمت‌زاده در ادامه سخنان خود به آمادگي ايران براي ارايه فهرست پيشنهادي كالاها و خدمات اشاره كرد و آغاز مذاكرات دوجانبه را بر حسب درخواست كشورهاي ذينفع ميسر دانست.
نعمت‌زاده تاكيد كرد: از نظر ايران، تجارت بايد هماهنگ با اهداف توسعه‌اي به ويژه اهداف توسعه پايدار باشد.
نعمت‌زاده در حاشيه اين كنفرانس با بيش از 15 وزير از كشورهاي مختلف و همچنين با مقامات سازمان تجارت جهاني ملاقات و درباره الحاق ايران و همكاري‌هاي تجاري- اقتصادي بين ايران و كشورهاي طرف مقابل مذاكره و گفت‌وگو كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون