• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3418 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۲۸ آذر

تشكل‌ها

 قارچ فله‌اي كيلويي 5000 تومان|رييس هيات مديره تعاوني توليدكنندگان از كاهش مصرف قارچ در سال جاري و كاهش قيمت قارچ فله‌اي به كيلويي 5000 تومان خبر داد. محمدحسن افشار، با اشاره به آمار توليد قارچ از ابتداي سال بيان كرد: در شش ماه اول سال توليد قارچ مناسب نبود و با آغاز تابستان نيز به دليل مشكلاتي كه در توليد كمپوست وجود داشت، توليد با افت شديد روبه‌رو شد و در طول سه ماه تنها حدود 40 هزار تن توليد داشتيم اما در فصل پاييز به ويژه در آبان ماه توليد افزايش خوبي يافت و در حال حاضر روزانه به طور متوسط حدود 500 تن قارچ توليد مي‌شود.

رد تقاضاي واردات براي انار صادراتي| با وجود مازاد بودن توليد انار و صادراتي بودن اين محصول، برخي تقاضاي واردات حدود 40 هزار تني انار را براي تبديل به كنستانتره از كشورهايي مانند آفريقا، تركيه و غيره داشته‌اند كه مجوز آن از سوي وزارت جهاد كشاورزي صادر نشد، اما اين مساله نشان مي‌دهد كه هيچ محصولي روي زمين باقي نمانده است. از حدود يك ميليون تن توليد اين محصول 40 درصد آن درجه يك، 40 درصد درجه دو و مابقي آن جزو انار با درجه كيفيت سه به شمار مي‌رود كه در اين ميان انار درجه سه و بخشي از انار درجه دو براي توليد كنستانتره و ديگر فرآورده‌هاي انار مصرف و صادر مي‌شود.

عرضه عسل‌هاي گران با برچسب «درماني»|در حالي كه به طور متوسط هر كيلو عسل با قيمت 30 تا 60هزار تومان عرضه مي‌شود اما در اين بين هستند افرادي كه عسل‌هايي را با عنوان عسل كوهستان يا طبيعي با قيمت‌هايي بيش از هر كيلو 500 هزار تومان عرضه مي‌كنند. عسل محصول غذايي ارزشمندي است كه داراي خواص دارويي فراواني هم است. عسل براساس اينكه از چه نوع گل و كدام منطقه توليد شده باشد رنگ‌، مزه و خواص متفاوتي دارد. از ويژگي‌هاي شگفت‌انگيز اين ماده غذايي برخلاف مواد غذايي ديگر قدرت فساد‌ناپذيري آن است، كه اگر در شرايط مرطوب و نامناسب قرار نگيرد ماندگاري قابل توجهي دارد. اين ماده ارزشمند از گذشته‌هاي دور همواره مورد توجه بوده و حتي مصريان براي موميايي اجساد مردگان از آن استفاده مي‌كردند.

دلايل گراني هندوانه و خرمالو| رييس اتحاديه بارفروشان، دلايل گراني هندوانه و برخي ميوه‌ها از جمله خرمالو در بازار را اعلام كرد. سيدمحسن محمودي در واكنش به مباحث مطرح شده مبني بر اينكه حضور دلالان در بازار ميوه و احتكار سبب گراني هندوانه و ميوه‌هايي مانند خرمالو شده است، اظهارداشت: اين مساله ربطي به حضور دلال‌ها ندارد. وي با بيان اينكه تجربه ساليان گذشته نشان داده اگر محصول مازادي وجود داشته باشد و در آستانه شب يلدا به فروش نرسد، فرداي شب چله آن را به نصف قيمت هم نخواهند خريد، گفت: چون در آستانه ايامي مانند شب يلدا تقاضا براي برخي محصولات بالا مي‌رود، طبيعتا افزايش قيمت هم اتفاق مي‌افتد، ضمن اينكه اگر كمبودي وجود داشته باشد، رشد نرخ‌ها نامعقول خواهد بود. رييس اتحاديه بارفروشان با اشاره به اينكه قيمت هندوانه كشت تابستانه بسيار پايين بود و كشاورزان از آن وضعيت ناراضي بودند، افزود: كشت پاييزه اين محصول تنها مختص شهرستان ميناب در استان هرمزگان است، ضمن اينكه بارندگي‌ها و تگرگ اخير بخشي از محصول اين منطقه را از ميان برده است.

تشديد ركود صنايع |عضو انجمن صنايع نساجي از تشديد ركود در اين صنعت طي سه ماه گذشته خبر داد و گفت: اوضاع صنعت نسبت به گذشته بسيار بدتر شده، موجودي انبار كارخانه‌ها افزايش يافته و برخي واحدها تعطيل شده‌اند. احد كرماني با بيان اينكه اوضاع صنعت نساجي طي سه، چهار ماه گذشته بسيار بدتر از قبل شده است، گفت: وضعيت اين صنعت افتضاح شده و واحدهاي توليدي يكي پس از ديگري در حال تعطيلي هستند. وي با بيان اينكه ركود باعث شده تا كارخانه‌هاي توليدي، قابليت خريد مواد اوليه مورد نيازشان را نداشته باشند، گفت: هم اكنون هر كارخانه نساجي به طور متوسط حدود دو ميليارد تومان محصول انباشت شده در انبار دارد كه اين رقم سه ماه پيش حدود 800 ميليون تومان بود و حال افزايش يافته است. به گفته وي اگر حدود سه ماه پيش 50 درصد ظرفيت كارخانه‌هاي نساجي غيرفعال بوده است، امروز اين رقم به حدود 70 درصد رسيده و كارخانه‌ها با مشكل روبه‌رو هستند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون