• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3418 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۲۸ آذر

نشست شوراي عالي استان‌ها با شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان برگزار شد

آماده‌باش اصلاح‌طلبان در شب ثبت‌نام

عارف: بايد ليستي تهيه شود كه امكان پيروزي را بالا ببرد موسوي لاري: رييس دولت اصلاحات و هاشمي رفسنجاني با روحاني رايزني‌كرده‌اند مرعشي: از نظر وحدت ما در شرايط خوبي هستيم حضرتي: جاي كميته رايزني با مراكز و اصحاب قدرت در شوراي عالي خالي است

    مريم وحيديان/  چند سالي بود كه اصلاح‌طلبان با «تحديدها و تحذيرهاي» اجباري حتي نتوانسته بودند نقش يك حريف جدي را براي جناح راست بازي كنند اما حالا دو سالي است كه درخت «صبر و سكوت» اصلاح‌طلبان، ميوه داده، عصر عسرت و دوران فترت آنان به اتمام رسيده و «فصلي نو» سر رسيده است؛ فصلي كه مي‌تواند گفتمان اصلاح‌طلبي را همان‌گونه كه محبوب است به سيادت سياسي برساند. همين است كه مديران و بازيگران اصلاح‌طلب براي انجام تكليف اجتماعي خود و بازگشت اصلاحات به ريل مديريت كشور، انتخابات مجلس دهم را نشانه گرفته‌اند. آنان با انتخاب استراتژي«اتحاد، اجماع و اقناع» نيت كرده‌اند تا اكثريت تركيب پارلمان دهم را ازآن خود كنند. اصلاح‌طلبان مي‌دانند كه شرايط امروز اصلاحات، شرايط قبل از فتح و پيروزي است. همين ادراك باعث شده تا تمام حواس شش‌گانه‌شان را معطوف بازي انتخابات كنند. هر چند اصلاح‌طلباني كه با وجود هزيمت در همه شرايط همچنان اصلاح‌طلب مانده‌اند حرف‌هاي زيادي براي گفتن و كارهاي مهمي براي انجام دادن دارند. آنان مي‌دانند كه رقيب سياسي‌شان مستاصل و خسته‌تر از هميشه است و همين خستگي و نااميدي‌شان شايد باعث شود تا آنان رو به راهبردهايي بياورند كه دودش به سمت اردوگاه اصلاحات باشد. بر همين اساس اصلاح‌طلبان با تمركز بر راهبرد وحدت سياسي جبهه‌ها، دو تاكتيك مشخص و مهم انتخاباتي را تدوين كردند كه اولي واگذاري امورات انتخابات به شوراي عالي اصلاح‌طلبان استاني و ديگري راه‌اندازي شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان در تهران بود. حالا همه اصلاح‌طلبان مي‌دانند با چه هدف و سازوكاري بايد آماده انتخابات مجلس شوند. هر چند شوراي عالي اصلاح‌طلبان استاني همچون شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان به رياست محمدرضا عارف جلسات مستمر و مهمي را داشته اما تا ديروز هرگز همه مديران انتخاباتي اصلاح‌طلبان دور هم جمع نشده بودند. چنين بود كه بيش از 200 اصلاح‌طلب سرشناس كشور از سراسر ايران راهي دفتر مركزي مجمع روحانيون مبارز شدند تا گزارش آخرين صورت وضعيت استان‌هاي خود را در اختيار هيات‌رييسه شوراي عالي سياستگذاري تهران بگذارند و پاسخي براي شبهات و مشكلات خود بيابند. نشست شوراي اصلاح‌طلبان سراسر كشور با شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان بي‌ترديد نشان از آمادگي اصلاح‌طلبان سراسر كشور براي انتخابات مجلس دهم دارد، حرف‌هايي كه ديروز ميان اعضاي شوراي اصلاح‌طلبان استاني با هيات‌رييسه شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان رد و بدل شد مويد اين است كه همه اصلاح‌طلبان نقش‌ها و ماموريت‌هاي‌شان را براي تحقق مطالبات اصلاحات مي‌شناسند. همين است كه شور و مشورت ديروز خميرمايه پيكره سرپاي تشكيلات جبهه‌اي-انتخاباتي اصلاح‌طلبان بود.
محمدرضا عارف در ابتداي اين نشست گفت: دو ماه تا انتخابات زمان داريم، بايد قدر آن را بدانيم. من خواهشم اين است كه به مسائل اختلافي نپردازيم. چرا كه به انسجام و صميميت نياز داريم. وي افزود: ما اصرار داريم تا خود حوزه‌ها محور باشند و كنترلي بر آنها نداريم. تاكنون هيچ اقدامي براي ليست تهران نكرده‌ايم و فقط از دوستاني كه مي‌توانستند شركت كنند خواسته‌ايم در اين انتخابات ثبت‌نام كنند. رييس بنياد اميد ايرانيان همچنين گفت: با اينكه دولت مشكلاتي دارد اما نبايد مشكلات خرد را به پاي كل دولت بگذاريم. ما زمين بازي را طراحي نمي‌كنيم. هنر ما اين است كه در زمين طراحي شده بازي كنيم. شرايط منطقه و كشور ايجاب مي‌كند كه انتخاباتي پرشور و حداكثري داشته باشيم. اميدواريم كه روند سال 92 را ادامه دهيم.
مرعشي: براي حذف عناصر تندرو
بايد تلاش كنيم
مرعشي با بيان اينكه شوراي اصلاح‌طلبان استان نقش كليدي در هر استان را به عهده دارد، گفت: از مجمع اصلاح‌طلبان استان مي‌خواهيم با حوصله كامل و بدون عجله در جهت دادن به هر استان تلاش كند. وي با بيان اينكه شوراي اصلاح‌طلبان هر استان بايد كاملا به روشي دموكراتيك در تمامي فرآيند انتخابات به فعاليت بپردازد، اظهار كرد: مركز در صورت ضرورت و ديدن خطاي فاحش سياسي در استان‌ها ورود خواهد كرد. وي افزود: مثلا اگر در حوزه‌اي يك نامزد تندرو از جبهه پايداري حضور داشته باشد مركز براي تبيين سياست‌هاي كلي وارد عمل مي‌شود و بعضا ممكن است از يك نامزد اصولگراي ميانه‌رو در مقابل عنصر تندرو حمايت كنيم و در آن حوزه انتخابيه نامزدي نداشته باشيم.  وي با بيان اينكه چنين اتفاقي ممكن است در 10 تا 15 حوزه انتخابيه بيفتد، گفت: اصلاح‌طلبان در استان‌هاي سراسر كشور بكوشند تا بتوانيم در جهت حذف عناصر تندرو برآييم. حسين مرعشي با بيان اينكه دولت سرمايه است، گفت: بايد از دولت در انتخابات بهره ببريم. نبايد از جايگاه دولت غافل شويم. اين در حالي است كه مي‌دانيم نقدهايي به بدنه اجرايي دولت وارد است. اما ما نبايد يادمان برود كه اين دولت با سهميه اصلاح‌طلبان سر كار آمده است. دولت، دولت ما است. وي با بيان اينكه روندي كه در سال 92 شكل گرفت را در انتخابات 94 تقويت مي‌كنيم، گفت: انتظار اينكه همه مشكل‌ها يك شبه برطرف شود درست نيست. مي‌دانيم كه دولت خودش توسط برخي نهادها تحت فشار است. ما هم تحت فشار هستيم اما يادمان نرود كه شرايط از سال 92 بدتر نيست.  
كمالي: برنامه‌محور عمل مي‌كنيم
حسين كمالي، رييس كارگروه سياست‌ها و راهبردها براي تامين اهداف اصلاح‌طلبان در انتخابات سومين سخنران اين نشست بود. او در اين بخش از سخنان خود به تشريح توصيه‌هايي به اصلاح‌طلبان استان‌ها پرداخت. كمالي با بيان اينكه اميدواريم با درايت و هوشمندي در اين انتخابات بتوانيم به موفقيت دست يابيم، تصريح كرد: ديديم كه تا به حال جريان رقيب تلاش كرده با اختلاف افكني‌ها و پرونده سازي‌ها از حضور اصلاح‌طلبان در ادوار گوناگون انتخاباتي جلوگيري كند. وي با بيان اينكه به برگزاري انتخاباتي آرام و رقابتي تاكيد داريم، گفت: توصيه ما به اصلاح‌طلبان در حوزه‌هاي انتخابيه سراسر كشور اين است كه وارد مجادلات و گفت‌وگو‌ها نشوند و از حاشيه‌ها فاصله بگيرند. يكي از اهداف ما مشاركت حداكثري اصلاح‌طلبان در انتخابات است. پيروزي ما در انتخابات موجب افزايش وحدت ملي در كشور خواهد بود. وي با اشاره به اينكه در ادوار گذشته انتخاباتي به صورت چهره محور و بر اساس نامزدهاي موجود در انتخابات حضور داشتيم، گفت: در اين دوره از انتخابات برنامه محور عمل مي‌كنيم. همچنين بايد در برابر برنامه‌ها و تعهداتي كه به مردم داده مي‌شود پاسخگو باشيم. با روشي كه در اين دوره از انتخابات در پيش گرفته‌ايم سيستم پاسخگويي نمايندگان پس از ورود به مجلس قوي‌تر خواهد بود. كمالي با تاكيد بر جوان‌گرايي و نخبه‌گرايي در اين دوره از انتخابات گفت: بنده دوره اولي كه نماينده شدم تنها 26 سال داشتم و بهتر است افرادي چون ما به صحنه نيايند تا راه براي جوانان باز شود. جريان اصلاحات از اين نظر بايد با محافظه‌كاران تفاوت داشته باشد. وي با تاكيد بر اينكه بحث راي‌آوري اهميت ويژه‌اي دارد، اظهار كرد: در انتخابات از روش تخريب رقيب بايد فاصله گرفت. اگر حرفي هست بايد به صورت نقد منصفانه باشد. تفاوت بزرگي بين تخريب و نقد منصفانه وجود دارد.  كمالي در ادامه با تاكيد بر اينكه از امكانات دولتي و اموال عمومي به هيچ‌وجه در انتخابات استفاده نمي‌كنيم، گفت: تاكيد ما بر برگزاري انتخاباتي سالم است و اصلاح‌طلبان به هيچ‌وجه از امكانات عمومي و دارايي‌هاي دولت استفاده نكنند. وي با تاكيد بر اينكه اصلاح‌طلبان گفتمان اين جريان را اساس صحبت‌ها و فعاليت‌هاي خود قرار دهند، اظهار كرد: برد ما در دفاع از گفتمان اصلاحات است. تلاش مي‌كنيم از گفتمان اصلاح‌طلبي در رسيدن به هدف استفاده كنيم. كمالي با تاكيد بر اينكه گفتار مسالمت‌آميز و پرهيز از بيانات تند، خشونت آميز و تهديد كانديداها از مواردي است كه اصلاح‌طلبان در سراسر كشور بايد به آن توجه داشته باشند، گفت: ما با پرهيز از اين موارد بايد به مردم نشان دهيم كه مي‌توانيم امنيت آنان را حفظ كرده يا از آن دفاع كنيم. اصلاح‌طلبان در دوران انتخابات از گفت‌وگو‌هاي گزنده پرهيز كنند. در ادامه كمالي با تاكيد بر اينكه تحمل صداي مخالف از مهم‌ترين رويكردهاي اصلاح‌طلبان بوده و هست، گفت: جريان اصلاحات بايد نشان دهد كه در احترام به حقوق اقليت‌ها در كشور پرچمدار است. اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو‌ها و سخنراني‌ها بايد بر حقوق اقليت‌ها تاكيد كنند. وي افزود: شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان در دو دسته بيست و صد موضوعي راهبردها و گفتمان مورد نياز براي سخنراني‌ها و اعلام برنامه اصلاح‌طلبان را تهيه كرده است كه در اختيار اصلاح‌طلبان حوزه‌هاي انتخابيه قرار داده مي‌شود. همچنين منشور انتخابات به اصلاح‌طلبان تقديم شده است. بر اساس بيانيه‌هاي شوراي عالي اصلاح‌طلبان، استان‌ها در جريان كل برنامه‌هاي ستاد تهران خواهند بود.
موسوي لاري: رييس دولت اصلاحات و هاشمي‌رفسنجاني با روحاني صحبت كرده‌اند
در ادامه الهه كولايي كه مجري نشست ديروز عصر بود اعلام كرد كه محسن رهامي رييس كارگروه تعامل با نهادهاي اجرايي و نظارتي به دليل مشكلي كه براي‌شان پيش آمده بود نتوانست در نشست شركت كند و آقاي موسوي لاري در اين زمينه توضيحاتي را ارايه خواهند كرد.  عبدالواحد موسوي لاري با تاكيد بر اينكه به اين سياست راهبردي كه حوزه‌هاي انتخابيه ميداندار را به عهده دارند توجه ويژه داشته باشيد اظهار كرد: ممكن است مركز يا استان در صورت ايجاد مشكل در حوزه‌هاي انتخابيه ورود كند.  وي با اشاره به اينكه از اصلاح‌طلبان در استان‌ها بخواهيد كه در انتخابات ثبت‌نام كنند گفت: اگر كسي مي‌تواند بيايد بايد ثبت‌نام كند. نهايتا پس از بررسي صلاحيت‌ها در صورت لزوم شوراي اصلاح‌طلبان استان يا مركز ورود خواهد كرد. وي افزود: در اين دو ماه باقي مانده كه فعاليت‌هاي انتخاباتي آغاز مي‌شود اصلاح‌طلبان بايد با احتياط رفتار كنند. جريانات راديكال و تندرو ممكن است با حربه عصباني كردن اصلاح‌طلبان فضا را متشنج كنند.  وي با تاكيد بر اينكه اصلاح‌طلبان نبايد از رفتار تندرو‌ها در انتخابات عصباني شوند اظهار كرد: ما بايد با حوصله با مسائل برخورد كنيم.  موسوي لاري با اشاره به اينكه كار گروه تعامل چارچوبي براي تعامل با نهادهاي نظارتي و اجرايي در نظر گرفته گفت: بخشي از اين تعامل در مركز و توسط شوراي عالي سياستگذاري و بخشي در حوزه‌هاي انتخابيه دنبال مي‌شود.  وي با تاكيد بر اينكه وقتي بحث انسجام دروني مطرح مي‌شود قدم اول تعامل درون جبهه‌اي است تصريح كرد: اگر كسي مشكلي در داخل جريان داشت بايد با گفت‌وگو آن را حل كنيم. ما تلاش مي‌كنيم كه در تعاملي منطقي با رقيب به صحنه بياييم.  وزير كشور دولت اصلاحات با اشاره به اينكه رايزني با متوليان انتخابات اولا با دولت و هيات‌هاي اجرايي و دوما با هيات‌هاي نظارتي و شوراي نگهبان خواهد بود، گفت: مركز رييس دولت اصلاحات و آقاي هاشمي‌رفسنجاني در جلساتي با رييس‌جمهور داشته‌اند و هدف از اين جلسات اين بوده كه دولت به وظيفه خود كه برگزاري انتخاباتي قانونمند است، عمل كند.  وزير كشور دولت اصلاحات با اشاره به اينكه تبادل نظر در مركز با نهادهاي ديگر موثر در انتخابات ادامه دارد، گفت: شايد در ادامه لازم باشد كه تعاملات را افزايش دهيم. ما تا اعلام نتايج نهايي انتخابات اين تعامل را با مسوولان اجرايي و نظارتي ادامه خواهيم داد. پس از بررسي صلاحيت كانديداها بر اساس ملاك كه راي‌آوري نامزدها است كانديداهاي نهايي را انتخاب مي‌كنيم.
كولايي: زنان اصلاح‌طلب مي‌توانند نقش‌آفريني كنند
الهه كولايي با اشاره به اينكه فرهنگ اصلاح‌طلبي موضوع جوان‌گرايي و حضور زنان را مي‌طلبد، اظهار كرد: در انقلاب اسلامي و پيش از آن همواره زنان نقشي تعيين‌كننده در تحولات داشته‌اند. زنان نيمي از جمعيت كشور را تشكيل مي‌دهند و بايد بر سهم 30درصدي زنان در اين دوره از انتخابات مجلس تاكيد شود.  وي با بيان اينكه حضور زنان قبل از انقلاب زير 4 درصد و پس از انقلاب حدودا پنج درصد بوده، گفت: اين ميزان از حضور زنان بسيار كم است و بايد در اين باره فكري كرد كه معتقدم زنان اصلاح‌طلب مي‌توانند نقش‌آفريني تاريخي كنند.
حضرتي: بايد از رسانه‌هاي اصلاح‌طلب حداكثر استفاده را داشت
الياس حضرتي، مديرمسوول روزنامه اعتماد و عضو شوراي مركزي حزب اعتماد ملي در اين نشست با بيان اينكه يك كميته لابي‌گري قوي با اصحاب قدرت لازم است، گفت: ما وارد كارزار بزرگ و سنگيني مي‌شويم و بايد با كساني كه در كشور قدرت تصميم‌گيري دارند مذاكره كنيم تا بتوانيم از ميدان ميني همچون انتخابات عبور كنيم. وي با بيان اينكه در اين انتخابات جاي يك كميته رسانه‌اي خالي است، گفت: ما نياز داريم كه از رسانه‌ها حداكثر استفاده را براي پيروزي در انتخابات داشته باشيم. رسانه‌هاي همسو با جريان اصلاح‌طلب امروز وظيفه سنگيني را به عهده دارند.
صفري: رقيب را نبايد دست‌كم گرفت
لطيف صفري، نماينده اصلاح‌طلبان كرمانشاه ضمن تشكر از رييس دولت اصلاحات براي انسجام بخشي به جريان اصلاحات گفت: ما در جامعه اكثريت را داريم اما اين كافي نيست. ممكن است با بي برنامگي و اختلاف نظر نتوانيم از تمام ظرفيت خود در انتخابات بهره ببريم و همين امر مي‌تواند موجبات شكست يك جريان را فراهم كند. وي افزود: ما امروز تجربيات سال 84، 88 و 92 را داريم. خوش‌بيني و اعتماد به نفس در انتخابات خوب است اما نبايد از واقعيت‌ها بگذريم. وي افزود: رقيب را نبايد دست كم بگيريم و بايد بينشي وسيع داشته باشيم. صفري در ادامه خطاب به هيات رييسه شوراي عالي سياستگذاري گفت: اگر افرادي را براي ورود در انتخابات تشويق كنيم ممكن است ايجاد توقع كند. اشاره كرديد كه از امكانات دولتي و غيره استفاده نكنيم. اگر جريان رقيب از اين امكانات استفاد كند كه مي‌كند تكليف ما چيست؟ وي از هيات رييسه شوراي عالي سياستگذاري خواست كه با مراجع تامين عدالت كه در اين ارتباط مسووليت دارند مذاكره شود. وي با اشاره به اينكه با هر كسي نمي‌توان تعامل كرد، گفت: امنيت سخنراني‌ها و سمينارهايي كه امروز اصلاح‌طلبان برگزار مي‌كنند تامين نمي‌شود. دولت بايد تكليف خود را در زمينه ايجاد امنيت در فرآيند انتخابات با ما روشن كند.
رستم‌زاد: استان‌ها مي‌توانند تصميم‌هاي خوبي بگيرند
رستم‌زاد، نماينده اصلاح‌طلبان ايلام با تاكيد بر اينكه ما در سال 92 تجربه خوب و موفقي داشتيم، اظهار كرد: ما چندين بار خدمت آقاي لاري و عارف رسيديم و ستاد استان‌ها را در سال 92 شكل داديم. وي با اشاره به اينكه شوراي 40 نفره‌اي در انتخابات سال 92 شكل گرفت كه توانست موفق عمل كند، گفت: هر استاني به تنهايي بهتر مي‌تواند وحدت ميان نيروهاي اصلاح‌طلب آن استان را تامين كند. ميرباقري، نماينده اصلاح‌طلبان استان كرج با بيان اينكه در برخي استان‌ها مانند البرز سه مجمع تشكيل شده، گفت: اين مجمع كه شامل شوراي هماهنگي اصلاح‌طلبان، شوراي هماهنگي اعتدالگرايان و حزب اعتدال و توسعه است كه بايد يكي شوند. وي در ادامه اين پرسش را از هيات رييسه مطرح كرد كه اگر اين اتفاق نيفتد بايد چه كرد؟
اميني: از تفرقه بايد دوري كرد
اميني يكي ديگر از نمايندگان اصلاح‌طلبان استاني حاضر در جلسه با تاكيد بر اينكه در ادوار گذشته انتخابات اعضا با فعالين استان‌ها حرف زده و فلسفه وجودي خود را با آنها در ميان مي‌گذاشتند، گفت: در اين دوره از انتخابات نيز بهتر است از شوراي عالي سياستگذاري به استان‌ها رفته و تا افرادي كه مي‌توانند بازو و كمك كار اصلاح‌طلبان باشند مشخص شوند. وي با بيان اينكه حركت ما با محوريت هاشمي و رييس دولت اصلاحات است، گفت: وقتي اين بزرگان مي‌گويند كه بايد از دولت فعلي با حفظ هويت اصلاح‌طلبي حمايت شود همه بايد اين امر را بپذيرند و از بيان سخنان تفرقه افكن بپرهيزند.
مقدسي: احزاب اصلاح‌طلب مي‌توانند  نقش موثري داشته باشند
مقدسي، عضو حزب اراده ملت استان گيلان ضمن تشكر از گذشت تاريخي آقاي عارف گفت: گفته شده كه احزاب اصلاح‌طلب نقش مهمي در شوراي اصلاح‌طلبان استان دارند كه اميدواريم نقش احزاب در آيين‌نامه كلي تصحيح شود. وي افزود: احزاب اصلاح‌طلب مي‌توانند نقش بسزايي در پيروزي اصلاحات در مجلس ايفا كنند.
صداقت‌پيشه: نمايندگان اصلاح‌طلب مجلس جايشان خالي است
صداقت‌پيشه با بيان اينكه در اين نشست جاي نمايندگان استان‌ها خالي است، گفت: نمايندگان استان مي‌توانستند از مشكلات استاني با ما صحبت كنند.
صمدي: مشكلات مالي داريم
سيد معروف صمدي از استان كردستان با اشاره به اينكه بايد براي ساپورت تبليغاتي فكري شود، گفت: متاسفانه ما در برخي مناطق محروم مشكل مالي براي حضور در انتخابات داريم.
نفيسي: توجه به حوزه‌هاي تك نماينده ضروري است
نفيسي، نماينده بندرعباس با تاكيد بر اينكه ما حدود 176 حوزه تك كرسي در انتخابات داريم، گفت: توجه به حوزه‌هاي تك نماينده‌اي اهميت زيادي دارد چرا كه همين تعداد مي‌تواند اكثريت مجلس را براي ما به ارمغان بياورد.
اسماعيلي: توافق بر سر گفتمان واحد اصلاح‌طلبي واجب است
اسماعيلي يكي ديگر از نماينده‌هاي اصلاح‌طلبان استاني با بيان اينكه ما نياز به باز تعريفي از گفتمان اصلاح‌طلبي داريم، گفت: مدت‌ها است كه در كشور جريان اصلاحات به حركت خود ادامه مي‌دهد. فرصت انتخابات فرصت خوبي است تا همگي تعريفي از گفتمان اصلاح‌طلبي ارايه كرده و بر سر آن به توافق برسيم. تفاوت گفتمان اصلاح‌طلبي با گفتمان رقيب بايد دوباره بيان شود.
معين: بايد با هيات‌هاي اجرايي و نظارت تعامل داشته باشيم
معين، رييس شوراي اصلاح‌طلبان اصفهان ضمن تاكيد بر اينكه ما بايد با هيات‌هاي اجرايي و نظارتي تعامل داشته باشيم، اظهار كرد: متاسفانه خبرها نشان مي‌دهد كه هيات‌هاي اجرايي و نظارتي وضعيت نامطلوبي در برخي استان‌ها دارند. وي افزود: توجه به مطبوعات و آگاهي‌بخشي رسانه‌اي مي‌تواند موثر باشد.
منصوري: بايد رويكردمان را تغيير دهيم تا در اين انتخابات پيروز شويم
آذر منصوري با تاكيد بر ضرورت توجه به زنان در انتخابات پيش روي مجلس، گفت: 36 سال پيش امام(ره) گفتند زنان بايد در مقدرات اصلي كشور حضور داشته باشند. چنانچه جريان اصلاح‌طلب به آن توجه كند نه تنها شانس حضور خود را افزايش مي‌دهد بلكه باعث افزايش حضور زنان نيز مي‌شود. وي خاطرنشان كرد: نه زمين و نه تداركات ما با رقيب يكسان نيست. ما پذيرفته‌ايم كه بايد رويكردمان را تغيير دهيم تا در اين انتخابات پيروز شويم.
اماني: مردان از زنان حمايت كنند
در ادامه اين نشست شهربانو اماني با اشاره به مصوبه حضور 30 درصدي زنان در مجلس كه در بين‌المجالس تعيين شد، گفت: خوشبختانه اين موضوع جا افتاده است. مردم ديگر براي‌شان حضور 30 درصدي زنان آشناست. اين در حالي است كه عده زيادي مخالف چنين موضوعي بودند. يكي از ويژگي‌هايي كه مي‌تواند راستگويي اصلاح‌طلبان را در معرض آزمايش قرار دهد حمايت مردان اصلاح‌طلب از زنان است.
قنبري: انتظار شنيدن صداي تفرقه از خودمان را نداريم
داريوش قنبري نيز در بخش ديگري از اين نشست گفت: ما انتظار شنيدن صداي تفرقه از خودمان را نداريم. خوشبختانه بين ما وحدت ايجاد شده و بايد آن را ادامه دهيم تا در انتخابات به نتيجه مثبت و خوبي برسيم.
مرعشي: از نظر وحدت ما در شرايط خوبي هستيم
مرعشي با اشاره به اينكه اصلاح‌طلبان استان ظرف 48 ساعت آينده وضع هيات‌هاي اجرايي استان‌ها را به شوراي عالي گزارش دهند، گفت: ما براي گزارش مستند به دولت نياز به اطلاعات دقيق از وضعيت استان‌ها داريم. بنابراين حوزه به حوزه به ما بگويند كه از هشت نفر هيات اجرايي چند نفر مناسب و چند نفر نا مناسب هستند.  وي با تاكيد بر اينكه دولت براي ما يك سرمايه است، گفت: ممكن است اشكالاتي در بدنه اجرايي دولت براي انتخابات باشد كه ما تلاش مي‌كنيم با دولت تعامل داشته باشيم.  مرعشي افزود: به هر حال دولت بردهايي در طول دو سال روي كار آمدن خود داشت كه براي اصلاح‌طلبان يك مزيت است و ما نبايد از آن غافل شويم. ضمن اينكه در سطح ملي نقد‌هاي خود را به دولت اعلام مي‌كنيم.  وي با بيان اينكه ممكن است دولت فراموش كرده باشد كه دولت ما است، گفت: اما ما فراموش نكرده‌ايم كه دولت با حمايت‌هاي اصلاح‌طلبان روي كار آمد.  عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران افزود: بايد بدانيم كه با يك انتخابات و گرفتن يك مجلس نمي‌توان اصلاح امور را به سرانجام رساند. ما بايد روند بهبود را تدريجي انجام دهيم. ما يك‌باره به مجلس ششم و سال 88 و 92 نرسيديم. بايد روندي طي مي‌شد تا امروز در اين نقطه مي‌ايستاديم.  وي با تاكيد بر اينكه مركز هيچ دخالتي به جز سياستگذاري‌هاي ملي نخواهد كرد، اظهار كرد: استان‌ها هم در مسائل حوزه‌هاي انتخابيه دخالت نكنند. اكنون فشار زيادي روي دولت است و مشكلات زيادي دارد.  اين عضو هيات رييسه شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان با بيان اينكه امروز شرايط اصلاح‌طلبان بسيار بهتر از سال 92 است، گفت:در سال 92 نه شوراي نگهبان و نه دولت با ما مهربان نبود، شرايط ما به هيچ‌وجه بدتر از 92 نيست. امروز از نظر وحدت ما در شرايط خوبي هستيم.  وي افزود: امروز آنچه كه مي‌تواند ما را از موفقيت در انتخابات دور كند، خودخواهي‌هاست.
كمالي: وحدت اصلاح‌طلبان
بي‌نظير است
حسين كمالي در ادامه با بيان اينكه بايد در انتخابات پيش رو از حداكثر ظرفيت خود استفاده كنيم، افزود: ما نياز به فضايي كاملا آرام و منطقي براي انتخابات داريم. هيچگاه وحدتي كه امروز هست در اردوگاه اصلاحات نبوده است.  وي با بيان اينكه كميته راهبردي و شوراي عالي سياستگذاري تمام روند وحدت را تا به امروز به عهده داشت، گفت: نگران نباشيد چرا كه امروز روند وحدت اصلاح‌طلبان بي نظير است.
موسوي‌لاري: حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات بايد همراه با آگاهي باشد
موسوي‌لاري با بيان اينكه تشويق افراد براي ثبت‌نام در انتخابات به معناي تعهد به آنان نيست، گفت: فرض ما اين است كه افرادي كه واقعا به كار مجلس مي‌آيند در انتخابات ثبت‌نام مي‌كنند و براي تعديل فضاي مجلس آينده نسبت به مجلس كنوني تلاش مي‌كنند.  وي افزود: تشويق به حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات بايد همراه با آگاهي باشد و افراد بايد بدانند كه تصميم نهايي پس از بررسي صلاحيت‌ها صورت مي‌گيرد. فعلا ما مي‌دانيم كه ابتدا بايد سرنوشت بررسي صلاحيت‌ها مشخص شود.
عارف: اميدوارم بتوانيم ثمرات همگرايي اصلاح‌طلبان را در انتخابات مجلس ببينيم
دكتر محمدرضا عارف در نشست مشترك شوراي اصلاح‌طلبان سراسر كشور با شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان با اشاره به روند تشكيل اين شورا گفت: گروه‌هاي مختلفي براي انتخابات مجلس زحمت كشيدند از جمله شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات، شوراي رهبردي و گروه اميد كه در نهايت همين گروه‌ها در قالب شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان دور هم جمع شدند و طي 40 روز از تشكيل اين شوراها همدلي و صميميت خوبي بين اعضا حاكم است.  وي با بيان اينكه ابتكار تشكيل شوراي عالي سياستگذاري انتخاباتي اصلاح‌طلبان متعلق به همه اصلاح‌طلبان است و به فرد و افراد خاصي منتهي نمي‌شود، گفت: در گذشته هزينه‌هاي سنگيني به خاطر واگرايي داديم و اكنون خوشبختانه با توجه به فضاي خوبي كه در كشور حاكم است همگرايي ارزشمندي بين جريان‌هاي مختلف اصلاح‌طلب وجود دارد و بايد نتيجه اين همگرايي پيروزي تفكر اصلاح‌طلبي در انتخابات مجلس باشد.  رييس بنياد اميد ايرانيان بر ضرورت استمرار روند انتخابات رياست‌جمهوري سال 92 تاكيد كرد و گفت: مسير رسيدن به اجماع كامل وجود دارد هر چند در گذشته الگويي به مانند مجلس پنجم مطرح مي‌شد ولي خيلي زود اين ايده جاي خود را به راهبرد اجماع كامل داد و ان‌شاءالله بتوانيم ثمرات اين همگرايي را در انتخابات مجلس ببينيم.  وي با بيان اينكه بايد ليستي تهيه شود كه امكان پيروزي آن در انتخابات وجود داشته باشد بر ضرورت حضور موثر جوانان و زنان در انتخابات تاكيد كرد.  رييس شوراي عالي انتخاباتي اصلاح‌طلبان تلاش براي افزايش مشاركت مردم در انتخابات را از راهبردهاي جريان اصلاح‌طلبي برشمرد و گفت: اگرچه موضوعات گروهي و جرياني مهم است اما مسائل ملي و كلان و خلق حماسه‌اي بزرگ و بهتر از سال 92 در اولويت و در دستور كار ما قرار دارد.  عارف، قانونمداري را در دستور كار جريان اصلاحات دانست و گفت: در هيچ كجا نمي‌خواهيم فراتر از قانون عمل كنيم و توقع ما از جريان رقيب و دست‌اندركاران انتخابات نيز پايبندي به قانون است.  وي با تاكيد برپرهيز از حاشيه‌سازي و افراط و تفريط، اظهار كرد: بايد از هرگونه تك روي و سهم خواهي پرهيز كرد و در راستاي تقويت جبهه اصلاحات تلاش كرد. عارف تاكيد كرد: شوراي سياستگذاري اصلاح‌طلبان نقش سياستگذاري دارد و به هيچ‌وجه در امور استان‌ها دخالت نمي‌كند.  رييس بنياد اميد ايرانيان بر ضرورت ارتقاي مجلس تاكيد كرد و از كساني كه صلاحيت حضور در مجلس را دارند مي‌خواهيم كانديدا شوند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون