• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3422 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۲ دي

اعضاي اصلاح‌طلب و اصولگراي شورا از كانديداتوري براي مجلس مي‌گويند

تاثير انتخابات مجلس بر آرايش شوراي شهر تهران

  حميد رضا خالدي / بازيكنان تيم شوراي شهر چهارم، هنوز با همان آرايش قديمي خود بازي را ادامه مي‌دهند اما باتوجه به روزهاي ثبت‌نام و كانديداتوري در مجلس ممكن است اين آرايش به هم بخورد. 14 عضو اصولگرا در يك طرف زمين و 13 عضو اصلاح‌طلب در طرف ديگر زمين بازي مي‌كنند و سه عضو ورزشكار شورا نيز از داوران داخل زمين هستند كه با هر سوتي كه مي‌زنند، مي‌توانند سرنوشت بازي را تغيير دهند. اين 30 عضو دركنار (الهه راستگو) ، تمام تركيب بازي تيم شوراي شهر در طول عمر دوسال و نيمه آن را تشكيل مي‌دهند.  آرايش اين تيم اما در روزهاي اول دوره چهارم يك‌بار به هم ريخته بود. سلطاني‌فر جايگزين محمدمهدي مفتح و ولي‌الله شجاع‌پوريان جايگزين مهدي حجت شدند. گرچه عمر شوراي شهري سلطاني‌فر نيز چند ماهي بيشتر به‌طول نينجاميد و با انتخاب وي به عنوان رييس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، علي صابري جايگزين او شد. حالا با نزديك شدن به انتخابات مجلس دهم چند ماهي است كه زمزمه‌هايي از جدايي تعداد ديگري از اعضاي شوراي شهر از تيم 31 نفري آن شنيده مي‌شود. گرچه تا همين چند روز قبل، اكثر اعضاي شوراي شهر از اظهارنظر صريح در مورد كانديداتوري خود در انتخابات مجلس خودداري مي‌كردند و حتي اين اخبار را شايعه مي‌خواندند، ولي ثبت‌نام يكي از اعضاي شوراي شهردر انتخابات نشان داد كه انتشار اين اخبار چندان هم دور از واقعيت نيست. براساس يكي از همين اخبار غير‌رسمي، شش عضو اصلاح‌طلب شوراي شهر، به‌طور قطع به يقين، درانتخابات مجلس شركت خواهند كرد. اما تا امروز، تنها حضور چهار عضو اصلاح‌طلب تقريبا قطعي شده است. حكيمي‌پور، شجاع پوريان، سالاري و انصاري، اعضايي هستند كه از آنها به عنوان كانديداهاي انتخاباتي مجلس ياد مي‌كنند و در اين بين غلامرضا انصاري روز گذشته رسما در انتخابات از حوزه مشهد ثبت‌نام كرد.  با اين وجود هنوز حضور بسياري از اعضاي شوراي شهر در انتخابات مجلس درهاله‌اي از ابهام قرار دارد. طبق قانون جديد مجلس اعضاي شوراي شهر مي‌توانند بدون اينكه استعفا بدهند، از حوزه‌اي غير از حوزه شوراي شهري كه در آن عضو هستند، در انتخابات شركت كنند، و اين قانون به تنهايي براي وسوسه كردن هر يك ازاعضاي شوراي شهر براي حضور در اين رخداد انتخاباتي كافي است. ضمن آنكه براساس قانون، اعضايي كه به مجلس راه پيدا مي‌كنند، مي‌توانند تا تاييد اعتبارنامه شان بعد از انتخاب شدن به عنوان نماينده همچنان به كار خود در شورا ادامه دهند.
ليست چهار نفره چه مي‌گويند؟
اما اعضاي ليست قطعي براي حضور در انتخابات مجلس با تاييد خبر حضور خود در عرصه اين رقابت، هر يك دليلي را براي اين تصميم خود اعلام مي‌كنند. غلامرضا انصاري كه ديروز به عنوان نخستين عضو شورا رسما كانديداتوري خود را اعلام كرد، دليلش براي حضور در عرصه انتخابات را لزوم ايجاد همدلي و لزوم تحقق رونق اقتصادي براي مردم اعلام كرد و گفت: من به پيشنهاد شوراي اصلاح‌طلبان وارد عرصه انتخابات شدم، چرا كه به عقيده دوستان اطلاح طلب، حضور اعضاي اصلاح‌طلب مي‌تواند باعث ايجاد نشاط در فضاي سياسي و اجتماعي كشور شود.  وي ادامه داد: درمورد شوراي شهر نيز دوستان اصلاح‌طلب ما براين باورند كه در ليست اعضاي علي‌البدل شورا نيز نيروهاي اصلاح‌طلب خبره‌اي وجود دارند كه مي‌توانند به خوبي جايگاه اعضايي كه بخواهند وارد مجلس شوند را بگيرند.  اين همان استدلالي است كه احمد حكيمي‌پور نيز به آن معتقد است: پنج عضو بعدي علي البدل شورا، همگي اصلاح‌طلب هستند، بنابراين اين دغدغه كه با انتخاب اعضا در مجلس، جناح اصلاح‌طلبان شورا ضعيف شود، بي‌مورد است.  ضمن آنكه وي نيز دليل حضور خود در انتخابات از حوزه شهرستان زنجان را درخواست‌هاي مردم اين شهر و البته تصميم شوراي اصلاح‌طلبان عنوان مي‌كند.  اما محمد سالاري نگاهي تخصصي‌تر به حضور اعضا در مجلس دارد. وي با تاييد حضور خود در انتخابات مجلس از شهرستان سبزوار گفت: به نظرم حضور اعضاي شورا در مجلس مي‌تواند در ايجاد ارتباطي كارگشا بين مديريت شهري و شورا‌ها و دولت مثمر ثمر باشد. در حال حاضر جايگاه شورا با تصويب قوانيني مانند كاهش تعداد اعضاي شوراي شهر، در حال تضعيف شدن است درحالي كه با تجربه‌اي كه اعضاي شورا در طول اين دو سال و نيم كسب كرده‌اند، مي‌توانند به صورت تخصصي در مورد مسائل شهري و تصويب قوانين لازم و در نهايت كمك به مديريت شهري، مفيد باشد.  وي همچنين دليل ديگر خود را ارتقاي وضعيت و جايگاه شهر زادگاهش يعني سبزوار اعلام كرده، گفت: سبزوار با وجود هزاران سال تاريخ و نقشي كه در گسترش تشيع داشته واقعا مظلوم واقع شده است و نتوانسته به جايگاه اصلي خود دست پيدا كند. بنابراين فكر مي‌كنم شايد بهتر باشد به جاي شوراي شهر با توجه به تجاربي كه در طول اين سال‌ها كسب كرده‌ام، با حضور در مجلس، براي مردم شهرم مفيد باشم.
اصولگراها چه برنامه‌اي دارند
اما به نظر مي‌رسد به جز اين چهار نفر، بقيه اعضاي شوراي شهر چندان تمايلي به حضور در انتخابات مجلس نداشته باشند. مهدي چمران، احمد دنيا‌مالي (اصلاح‌طلب)، فاطمه دانشور (اصلاح‌طلب)، مرتضي طلايي (اصولگرا)، پرويز سروري (اصولگرا)، محمد حقاني (اصلاح‌طلب) و رحمت‌الله حافظي (اصولگرا) از جمله اعضايي هستند كه قاطعانه حضور خود در انتخابات را در گفت‌وگو با «اعتماد» رد مي‌كنند. البته در اين بين هستند اعضايي كه هنوز در دو‌راهي حضور در مجلس يا شوراي شهر سرگردانند. رضا تقي‌پور، سخنگوي شوراي شهر و از اعضاي اصولگراي شورا از جمله همين اعضاست. وي در پاسخ به احتمال حضور خود در انتخابات با لحني طنزآلود به «اعتماد» گفت: هنوز كه تصميمي نگرفته‌ام. بايد ببينيم چه مي‌شود!  در اين بين اما استدلال حافظي براي عدم حضور در انتخابات مجلس جالب‌تر از بقيه است: به نظر من، شركت در انتخابات مجلس، اجحافي در حق مردم شهرهاست چرا كه به هر حال شهر در طول اين دوسال و نيم از عمر شوراي چهارم براي اين اعضا، هزينه كرده است. درحالي كه اگر قرار باشد اعضاي علي‌البدل جايگزين اعضاي كنوني شوند، چند ماهي زمان مي‌برد تا آنها نيز خود را با شرايط شورا وفق دهند. اين يعني اينكه شهر و شهروندان دوباره بايد هزينه اين جايگزيني را بپردازند.  مهدي چمران، رييس اصولگراي شوراي شهر نيز در واكنش به حضور اعضا در انتخابات مجلس گفت: اين يك مساله فردي است. من هم مي‌توانستم در انتخابات مجلس شركت كنم ولي احساس كردم در اين جايگاه بهتر بتوانم براي جامعه مفيد باشم. وي در مورد اينكه چرا اعضايي كه تصميم به حضور در انتخابات گرفته‌اند، همگي اصلاح‌طلب هستند، دخالت جناح اصولگرايان براي جلوگيري اعضاي اصولگراي شورا براي شركت در انتخابات را رد كرده و مي‌گويد: اصولگرايان هيچ اظهارنظري براي حضور يا عدم حضور در انتخابات به اعضاي شوراي شهر نكرده‌اند.  با تمام اين تفاصيل به نظر مي‌رسد هنوز براي اظهارنظر قطعي در مورد ليست نهايي اعضايي كه در انتخابات حضور پيدا خواهند كرد، زود باشد. 72 ساعت آينده، نشانگر آخرين تغيير آرايش شوراي شهر چهارم خواهد بود.

 

  آرايش آينده شورا و تاثير انتخابات مجلس

در صورت راهيابي اعضاي شوراي شهر تهران به مجلس دهم، اعضاي علي‌البدل، جايگزين آنها خواهند شد؛ ليستي كه تا چهار عضو ابتداي آن را اصلاح‌طلبان تشكيل مي‌دهند. افشين حبيب‌زاده‌كلي، حسين خليل‌آبادي، زهرا صدراعظم‌‌نوري و فائزه دولتي‌مياب چهار نفري هستند كه در صورت خروج جايگزين خواهند شد. در اين بين اگر از اعضاي اصلاح‌طلب شورا افرادي به مجلس راه پيدا كنند تغييري در آرايش شورا به وجود نخواهد آمد اما اگر از اصولگراها به مجلس برود تركيب شورا تغيير مي‌كند زيرا با كم شدن يك اصولگرا يك عضو اصلاح‌طلب جايگزين او مي‌شود و اين يعني افزايش تعداد اعضاي اصلاح‌طلب در پارلمان شهري تهران.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون