• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3431 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۱۴ دي

هنر ما و هنر شهدا

حسن اسماعيلي٭

«وَلا تَحسَبَنَّ الَّذينَ قُتِلوا في سَبيلِ اللَّهِ أَمواتًا ، بَل أَحياءٌ عِندَ رَبِّهِم يُرزَقونَ»  سوره مباركه آل عمران آيه(169)
ای پیامبر! هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنان زنده‌اند و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند.
شهدا برگزيدگان ممتازي بودند كه خداوند متعال از بوستان عاشقان طريق الي‌الله آنان را خوشه‌چيني كرد و به بارگاه ملكوتي خود دعوت‌شان كرد و خوشا به حال آنان كه با دعوت حضرت حق به ميهماني باريتعالي فراخوانده شده و براي هميشه از سفره اكرام و انعام ربوبي متنعم شده و ارتزاق مي‌كنند. اين وعده الهي است كه شهدا زنده هستند و در جوار پروردگارشان روزي مي‌خورند. شهدا در قهقهه مستانه‌شان و در شادي و صولشان عندربهم يرزقونند. آنان زنده هستند و ارواح طيبه و پاك‌شان در آسمان عشق و عبوديت در پرواز بوده و شاهد و ناظر بر اعمال و رفتارهاي ما زمينيان هستند. شهدا به خوبي توانسته‌اند از تمامي تعلقات پرزرق و برق مادي رهايي يافته و روح بي‌پرواي خود را از قفس تن آزاد كنند و در جوار معشوق‌شان ماوا گزينند.
«غلام همت آنم كه زير چرخ كبود
زهر چه رنگ تعلق پذيرد آزادست»
شهدا ذخاير و گنجينه‌هاي گرانبهاي معنوي و ملي كشور هستند و ما وظيفه داريم كه به خوبي اين گنجينه‌ها را پاس داريم و از آنها همواره به عنوان پشتوانه عظيم معنوي نظام اسلامي‌مان قدرداني و قدرشناسي كرده و فضاي جامعه را معطر به رايحه دل‌انگيز عطر و بوي شهيدان كنيم. عطر و بوي شهيدان در واقع همان فضيلت‌هاي اخلاقي و انساني و اسلامي است كه شهيدان متصف و متخلق به آن فضيلت‌ها بودند و جامعه و مردم و مسوولان بايد تلاش كنند تا اين فضيلت‌ها در جامعه ساري و جاري شود. در اين صورت است كه شهدا از ما راضي خواهند بود. هنر شهدا، شهادت بود و امروز هنر ما بايد حفظ و گسترش فرهنگ ناب و ارزش‌ها و فضيلت‌هاي متعال اخلاقي و انساني باشد كه شهدا به بهترين وجه متخلق و مبادي به آن فضيلت‌ها بودند. هنر ما بايد ارايه تصاوير و جلوه‌هاي زيباي اخلاقي و رفتاري آن مردان بي‌ادعا و مخلص خدا باشد. بايد هنرمندانه، عالمانه و محققانه در جهت ترويج فضيلت‌هاي شهيدان در جامعه تلاش كرد تا جامعه متصف به صفات زيباي اخلاقي و انساني شهيدان كه همان ايثار است شود. جامعه‌اي كه روح ايثار بر آن حاكم باشد بسياري از ناروايي‌ها، ناصبوري‌ها، بداخلاقي‌ها، بدعهدي‌ها، بي‌اعتمادي‌ها و معضلات اخلاقي و اجتماعي كه امروز متاسفانه گرفتار آن هستيم در آن كاهش پيدا خواهد كرد و مردم با مهرباني، گذشت، صفا و صميميت بيشتري در كنار هم زندگي خواهند كرد. ريشه بسياري از معضلات اجتماعي و اخلاقي جامعه ما در خودخواهي‌ها، خودپسندي‌ها و خودمحوري‌هاست كه شهدا به خوبي از اين منيت‌ها و خودخواهي‌ها گذشتند و بالاترين سرمايه هستي‌شان كه جان شيرين‌شان بود در راه خدا تقديم كردند و از آن گذشتند و امروز جامعه ما بيش از هر زمان ديگر نيازمند عمل به ارزش‌هاي اخلاقي و فضيلت‌هاي انساني و معنوي شهيدان است و شهيدان در اوج قله آن فضيلت‌ها ايستاده‌اند و ما را براي عمل به اين فضيلت‌ها فرا مي‌خوانند.
با اين رويكرد بايد تلاش كنيم كه شهدا را بيش از پيش به جامعه معرفي كنيم تا فضيلت‌هاي اخلاقي ايشان نيز در جامعه منتشر شود. در اين راستا تهيه مستندهايي از زندگي و سرگذشت شهدا مي‌تواند به فهم ما در ارتقاي شناخت و آگاهي نسبت به زواياي مختلف شخصيتي و رفتاري شهدا كمك كند و ان‌شاءالله اين ستارگان پرفروغ آسمان فضيلت‌ها و نيكي‌ها و پاكي‌ها به عنوان الگوهاي خوب عملي و رفتاري جوانان امروز ما قرار گيرند و خود را از آماج تهاجمات و انحرافات و آسيب‌هاي اجتماعي و اخلاقي در امان نگه دارند و جامعه را به سوي فضيلت‌هاي متعالي اخلافي سوق دهند، در همين رابطه مستندي داستاني از شهيدان «حسين، ناصر و منصور اسماعيلي» كه هرسه برادر در عنفوان جواني در سن 20 و 19‌سالگي در برابر تجاوز دشمن بعثي و دفاع از سرزمين ميهن اسلامي‌مان در عمليات رمضان سال 1361، عمليات كربلاي 5، سال 1365 و عمليات بيت‌المقدس 7، سال 1367 كه هر سه از رزمندگان دلاور لشگر 27 محمد رسول الله بودند به درجه رفيع شهادت نايل آمدند توسط يكي از دوستان ارزشمند و علاقه‌مند، كارگردان جناب آقاي هدايتي در دست تهيه و ساخت است كه اميدواريم بتواند گوشه‌هايي از شخصيت و زندگي اين سرداران و دلاورمردان دفاع مقدس را براي نسل جوان كشور ما به تصوير بكشد.
٭رزمنده و جانباز دفاع مقدس
و برادر شهيدان حسين، ناصر و منصور اسماعيلي

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون