• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3135 -
  • ۱۳۹۳ پنج شنبه ۲۷ آذر

چهره‌ها در همايش قرارگاه سازندگي

گروه سياسي| يازدهمين همايش سراسري فرماندهان و مديران قرارگاه خاتم‌الانبياء محلي شد براي آنكه چهره‌هاي دولتي و پارلماني از اين روزهاي اين قرارگاه بگويند. از شرايطي كه با وجود اين قرارگاه حاكم شده است و آنچه كه بايد توسط اين قرارگاه اجرايي شود. علي لاريجاني رييس مجلس شوراي اسلامي، محمد باقر نوبخت سخنگوي دولت، بيژن زنگنه وزير نفت و محسن رضايي دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام از شاخص‌ترين چهره‌هايي بودند كه روز گذشته در اين مراسم سخنراني داشتند. پيشنهادها براي قرارگاه زياد بود و توصيه‌ها بيشتر. علي لاريجاني پيشنهاد داد كه پرونده «سهام عدالت» كه اين روزها تبديل به يك برگه كاغذي شده است به دست قرارگاه خاتم الانبياء سپرده شود. مقامات دولتي وجود هر گونه اختلافي ميان دولت با اين قرارگاه را رد كردند و از ياري رساندن‌هاي اين قرارگاه گفتند. گفتند كه قرار است به يكديگر ياري برسانند و اين‌بار برخلاف آنچه كه از اختلافات تصور مي‌شود باهم جلو بروند. دولتي‌ها از برنامه‌هاي‌شان براي پيشرفت گفتند. برنامه‌هايي كه از نگاه آنان به هيچ عنوان به نتيجه مذاكرات بستگي ندارد. گفتند كه سناريوهاي مختلفي پيش‌بيني كردند تا همه‌چيز به مذاكرات هسته‌يي پيوند نخورده است. به هر حال روز گذشته روزي بود براي قرارگاه خاتم الانبيا و اظهارنظرهاي مقامات در مورد آن.

 قرارگاه خاتم‌الانبياء، مسووليت سهام عدالت را بپذيرد

رييس مجلس شوراي اسلامي در پيشنهادي خواستار پذيرش مسووليت سهام عدالت از سوي قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبياء را مطرح كرد و افزود: سهام عدالت امروز به جز يك تكه كاغذ كه نه سودي به آن تعلق مي‌گيرد و نه به درد كسي مي‌خورد مي‌تواند در اختيار قرارگاه خاتم‌الانبياء(ص) قرار گيرد. البته مجلس ايده‌هايي در اين خصوص دارد. علاوه بر سهام عدالت و شركت‌هاي در شمول اين سهام مجلس از انتشار اوراق مشاركت توسط قرارگاه حمايت مي‌كند. هر چند كه اكنون نيز شما اين كار را آغاز كرده‌ايد. به گزارش ايسنا، وي نقدينگي كشور را بالغ بر 650 هزار ميليارد تومان اعلام كرد و افزود: اين حجم عظيم نقدينگي نبايد به وجود مي‌آمد اما به دليل رفتارهاي اشتباه گذشته ايجاد شد ولي ميلي به توليد ندارد. در كنار آن 400 هزار ميليارد تومان پروژه‌ عمراني نيمه تمام داريم كه از چهار، پنج درصد تا 93 درصد پيشرفت فيزيكي دارند كه با بودجه‌هاي ناچيز اين پروژه‌ها 30 تا 40 سال ديگر به بهره‌برداري مي‌رسند. عقل حكم مي‌كند اين پروژه‌ها واگذار شود و قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبياء(ص) مي‌تواند بخشي از اين پروژه‌ها را به عهده بگيرد و نقش كاتاليزور را ايفا كند و سپس آنها را واگذار كند. مجلس آمادگي فراهم كردن بستر اين كار را دارد. وي ارايه پيشنهادات مكتوب و مدون قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبياء(ص) به كميسيون‌هاي مجلس را خواستار شد و افزود: ما وظيفه‌ خود مي‌دانيم كه از شما حمايت كنيم. لاريجاني در بخش ديگري از سخنانش هدف‌گيري غرب در مسائل اقتصادي را ياد آور شد و افزود: كشورهاي غربي طي سال‌هاي اخير تمركز بيشتري بر مسائل اقتصادي پيدا كردند و به همين دليل تحريم‌ها تنوع اقتصادي را پياده كرد؛ اگرچه ما را قدري آزار دادند اما اين تحريم‌ها براي‌مان گزنده نبود. وي با بيان اينكه «پاي ميز مذاكره آوردن ايران به دليل تحريم‌هاي اقتصادي غرب سخن بيهوده‌يي است» گفت: ايران هيچگاه ميز مذاكرات را ترك نكرده بود، آنان ديگر سخت‌افزار لازم براي مقابله با ايران را ندارند. آنان ديگر سخني از برچيدن تاسيسات هسته‌يي ايران به زبان نمي‌آورند. اما در حوزه‌هاي ديگر ايران را تحت فشار قرار دادند به طور مثال با دستكاري قيمت نفت فكر مي‌كنند كه ايران را تحت فشار قرار داده‌اند اما روحيه مجاهدت و سازندگي موجب نجات كشور از بحران است. اكنون زمان اجراي اقتصاد مقاومتي است. اقتصاد مقاومتي نسخه نجات بخش اقتصاد كشور است.


قرارگاه  خاتم‌الانبيا(ص)  با نجابت به دولت یاری مي‌رساند

 معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس‌جمهور گفت: قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبياء (ص) بدون داشتن رويكرد اقتصادي به طرح‌ها با نجابت به دنبال ياري رساندن به دولت است. به گزارش ايسنا، محمدباقر نوبخت، با اشاره به ايفاي نقش قرارگاه خاتم الانبياء (ص) در عرصه سازندگي كشور گفت: كساني كه ندانند يا مغرض باشند و تصور كنند پتانسيل بزرگ قرارگاه كه بعد از دوران دفاع مقدس در خدمت توسعه كشور قرار گرفت رقيب بخش خصوصي است، يا ناآگاهند يا مغرض و مي‌خواهند تحريك كنند. وي افزود: بنده به عنوان مسوول برنامه‌ريزي كشور با آگاهي عرض مي‌كنم به هيچ‌وجه قرارگاه رقيب بخش خصوصي نيست. معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس‌جمهور خاطرنشان كرد: ما معتقد نيستيم كه قرارگاه با پيشينه، ريشه و ظرفيت فوق‌العاده‌يي كه دارد در تقابل با بخش خصوصي به عرصه بيايد؛ كدام بخش خصوصي است كه بيش از دو ميليارد دلار از دولت مطالبه داشته باشد و همچنان پاي كار بايستد؛ اين مساله چيزي جز روحيه و عرق رزمندگي و دلاوري نيست. وي در ادامه تصريح كرد: قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبياء(ص) رويكرد اقتصادي و انتفاعي به طرح‌ها نداشته و با نجابت درصدد ياري رساندن به دولت است. وي افزود: هر چند با لغو تحريم‌هاي ظالمانه بخش اعظمي از منابع ملت ايران آزاد شده و در خدمت توسعه كشور قرار مي‌گيرد اما برنامه‌هاي ما وابسته به نتيجه مذاكرات نيست و سناريوهاي متنوعي را براي شرايط مختلف پيش بيني كرده‌ايم. معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس‌جمهور با بيان اينكه قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبياء(ص) از نظر دولت يك پيمانكار نيست، اظهار داشت: قرارگاه ظرفيت بزرگ فني و مهندسي كشور است كه به كمك دولت مي‌آيد. وي تصريح كرد: در شرايطي كه دشمنان دست در دست يكديگر داده‌اند تا مقاومت ما را بشكنند، ايستادگي كرده و از پا در نمي‌آييم. معاون برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رييس‌جمهور در پايان با اشاره به توانمندي قرارگاه در راه‌سازي، توسعه زيربناها و تاسيسات نفت و گاز گفت: امروز دولت و قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء (ص) پيمان مجددي با يكديگر خواهند داشت؛ كار بزرگي پيش رو داريم به‌دليل آنكه قرار نيست در برابر دشمن كوتاه بياييم و مي‌خواهيم پيشرفت كنيم.


قرارگاه خاتم هيچگاه رقيب بخش خصوصي نيست

وزير نفت با بيان اينكه موفقيت قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبياء(ص) موفقيت وزارت نفت است، گفت: فعاليت‌هاي قرارگاه در حوزه نفت و گاز و پتروشيمي در سطح بالايي از مديريت و مهندسي قرار دارد. به گزارش فارس بيژن نامدار زنگنه، وزير نفت در يازدهمين همايش سراسري فرماندهان و مديران قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبياء(ص) با يادآوري فعاليت‌هاي قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبياء(ص) از سد كرخه به عنوان اولين، بزرگ‌ترين و تعيين كننده‌ترين پروژه‌يي كه قرارگاه با اجراي آن موجوديت خود را به اثبات رساند، ياد كرد. وي با بيان اينكه قرارگاه را مانند فرزند خود مي‌دانم، گفت: به طور روزانه فعاليت‌هاي قرارگاه در فاز 15 و 16 پارس جنوبي را پيگيري مي‌كنم؛ در مجموعه قرارگاه كارهاي بزرگ و اقدامات موثري به انجام مي‌رسد كه شايسته تقدير است. وزير نفت خاطرنشان كرد: اندازه و كيفيت فعاليت‌هاي قرارگاه فراتر از حد بخش خصوصي بوده و قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبياء(ص) هيچگاه رقيب بخش خصوصي نيست. وي با بيان اينكه فعاليت‌هاي قرارگاه در حوزه نفت و گاز فعاليت‌هايي در سطح بالاي مديريت و مهندسي است، گفت: قرارگاه خاتم‌الانبياء(ص) در راستاي توسعه فعاليت‌هاي خود بايد بازارهاي جديد را مورد توجه قرار دهد. زنگنه افزود: بازارهاي وسيعي در حوزه نفت، گاز و پتروشيمي در برخي كشورهاي اطراف وجود دارد كه مي‌توان براي آينده كاري آنها را مورد توجه قرار داد. وي اظهار داشت: آينده درخشان قرارگاه در حوزه نفت و گاز در گرو رفتن به سمت «جي سي» همراه با انتقال تجربيات و صدور خدمات است. وزير نفت تصريح كرد: افرادي كه در پروژه‌ها به فعاليت مي‌پردازند سرمايه‌هاي كشور و نيروهاي بسيار با ارزشي هستند كه بايد با مديريت صحيح از توان و ظرفيت‌هاي آنها به بهترين نحو استفاده شود. وي در بخش ديگري از سخنانش اظهار داشت: همان تفكري كه پشت سر تروريسم و داعش بوده امروز كاهش قيمت نفت را دنبال مي‌كند اما ما از مواضع خود كوتاه نمي‌آييم. زنگنه تاكيد كرد: با ظرفيت عظيم نهفته در جوانان و نهادهاي انقلابي ايران اسلامي مي‌توان در مسير توسعه و پيشرفت گام برداشت و موجب عزت و سرافرازي ملت و نظام شد. وزير نفت در پايان موفقيت قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبياء(ص) را موفقيت وزارت نفت دانست و گفت: اميدوارم بتوانيم با اقتدار از تحريم‌ها و توطئه‌ها عبور كرده و كشوري بسازيم كه همگان به ما افتخار كنند.

قرارگاه خاتم(ص) كشور را از تنگناهاي سختي عبور داده است

 دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اينكه قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا (ص) كشور را از تنگناهاي سختي عبور داده، گفت: عملكرد قرارگاه به ديگران درس مي‌دهد كه نيروهاي نظامي كه سابقه كار پيمانكاري نداشتند، چگونه اقدامات تحولي را انجام داده‌اند. به گزارش ايرنا «محسن رضايي» روز چهارشنبه در يازدهمين همايش سراسري فرماندهان و مديران قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا(ص)، تشكيل قرارگاه را از تصميمات استراتژيك سپاه دانست و افزود: دورانديشي سياسي، پيش‌بيني محاصره اقتصادي دشمن و بازسازي ويراني‌هاي حاصل از جنگ، فلسفه تشكيل قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا (ص) بود. وي گفت: قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا (ص) نهادي برگرفته از انقلاب اسلامي است كه به‌منظور پاسداري از همان ارزش‌هاي انقلابي شكل گرفته است. وي گفت: قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا(ص) بايد با بازنگري در گذشته، خود را براي مشاركت فعال در جبهه اقتصاد مقاومتي آماده كرده، نقش خود را در اين عرصه شناخته و به ايفاي نقش بپردازد. وي با تاكيد بر اينكه اقتصاد مقاومتي به‌منظور نااميد‌سازي امريكا از مواجهه با ايران مطرح شده، تصريح كرد: همگان بايد نقش خود را در جبهه اقتصاد شناخته و ايفا كنند؛ بايد در صحنه عمل، تحريم‌ها را شكست. رضايي با بيان اينكه اقتصاد مقاومتي در راستاي تحريم ناپذير ساختن كشور طراحي شده، گفت: همان‌گونه كه در سال‌هاي دفاع مقدس توانمندي و قدرت بازدارنده‌يي از دل جنگ بيرون آمد و موجب شد تا به امروز از سه جنگ قطعي جلوگيري شود، در عرصه اقتصاد مقاومتي نيز بايد به‌گونه‌يي عمل كنيم كه در آينده، كشور تحريم‌ناپذير شود. وي با بيان اينكه قرارگاه بايد در چارچوب سياست‌هاي اقتصادي كشور نقش و جايگاه خود را پيدا كرده و همچون گذشته تاثيرگذار باشد، گفت: عملكرد قرارگاه سازندگي سپاه به ديگران مي‌آموزد كه نيروهاي نظامي كه سابقه كار پيمانكاري را نداشته‌اند، چگونه اقداماتي تحولي را شكل مي‌دهد. دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاكيد بر لزوم استخراج تاريخچه قرارگاه گفت: اجازه ندهيد از نجابت شما سوءاستفاده شود. با استخراج تاريخچه قرارگاه، فعاليت‌ها و عملكرد خود را در اختيار همگان قرار دهيد تا بدانند قرارگاه سازندگي خاتم‌الانبيا(ص)، كشور را از چه تنگناهاي سختي عبور داده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون