• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3451 -
  • ۱۳۹۴ چهارشنبه ۷ بهمن

علي صوفي، رييس ستاد ائتلاف انتخاباتي اصلاح‌طلبان تهران در گفت‌وگو با «اعتماد»:

الزامي به بستن ليست 30 نفره نداريم

    مريم وحيديان/   اصلاح طلبان كه حالا براي ورود حداكثري به انتخابات با بحران مواجه شده‌اند براي عبورسالم از اين پيچ تاريخي مي‌خواهند بهترين راهبردها و تاكتيك‌ها را جهت عبور از اين بحران اتخاذ كنند. جلوگيري از نااميدي مردم هرچند جدي‌ترين برنامه فعلي اصلاح طلبان است اما به جهت عملياتي آنان نمي‌خواهند به راحتي از اين انتخابات بگذرند. از همين رو علي صوفي، رييس ستاد انتخاباتي ائتلاف اصلاح طلبان در تهران خبر از بررسي رزومه كانديداهاي تاييد صلاحيت شده در سراسر كشور توسط ستاد انتخاباتي تهران مي‌دهد. او همچنين به سازوكار شناسايي و بررسي روزومه افراد مي‌پردازد. اين فعال سياسي اصلاح طلب معتقد است كه مردم يا با اميد پاي صندوق‌هاي راي حاضر مي‌شوند يا به دليل احساس خطر از تسلط جريان تندرو در كشور پاي صندوق‌هاي راي حاضر مي‌شوند. او همچنين اشاره مي‌كند كه جريان اصلاحات الزامي ندارد كه در تهران ليست سي نفره ببندد و هر ميزان كه مقدور بود فهرستي از اصلاح طلبان و اعتدالگرايان تهيه مي‌كند.
   نتايج اوليه بررسي صلاحيت كانديداهاي انتخابات مجلس چند روز قبل منتشر شد. يكي از راهبردهايي كه اصلاح طلبان براي اين انتخابات برگزيده‌اند استفاده از نيروهاي كمتر شناخته شده و خاكستري است. شناسايي هويت اصلاح‌طلبانه اين افراد با چه راهكارهايي ممكن است؟ به هر حال اصلاح طلبان همواره بر هويت اصلاح‌طلبانه ليست‌شان تاكيد داشته‌اند.
ما فراخواني در فضاي مجازي داديم تا افراد رزومه خود را به ما گزارش دهند. خيلي‌ها در همانجا رزومه خود را فرستادند. علاوه بر آن نيروهايي هستند كه تاييد صلاحيت شده‌اند و نيروهاي شاخص اصلاح طلب هستند اما ممكن است چهره مشهوري نباشند. از تاييد صلاحيت برخي از اين افراد اطلاع نداشتيم. وقتي كه از تاييد آنها مطلع شديم مي‌توانيم آنها را به عنوان نيروي اصلاح‌طلب بپذيريم. ضمن اينكه كساني كه رزومه خود را براي ما فرستاده‌اند معرف‌هايي هم براي خودشان در نظر مي‌گيرند و به ما اعلام مي‌كنند. ما از طريق معرف‌هاي آنها نيز مي‌توانيم اطلاعاتي در باره آنها به دست آوريم.
   چه كساني در جريان اصلاحات به بررسي رزومه‌ها مي‌پردازند؟
ستاد انتخاباتي تهران اين كار را انجام مي‌دهد.
   تيمي درون ستاد تهران براي اين كار تعيين شده است؟
بله. البته هنوز در حال جمع‌آوري اطلاعات هستيم. بعد از اينكه اطلاعات را به‌طور كامل جمع‌آوري كرديم، آنها را طبقه‌بندي مي‌كنيم. پس از اينكه رتبه‌بندي شد، جمعي آنها را بررسي مي‌كنند. در نهايت هيات رييسه شوراي عالي سياستگذاري اصلاح طلبان تصميم خواهد گرفت.
   به هر حال نيروهايي كه به اين طريق شناسايي مي‌شوند كارنامه روشني در سمت‌هاي مختلف كشور ندارند و امتحان پس داده نيستند. ممكن است مبهم بودن هويت آنان مشكلاتي ايجاد كند. آيا اصلاح‌طلبان راه چاره‌اي انديشيده‌اند براي اينكه اتفاقي كه در شوراي شهر تهران افتاد و يكي از اعضا خلاف تصور اصلاح‌طلبان راي داد دوباره در مجلس دهم تكرار نشود؟ آيا مي‌توان به طريقي از بروز چنين مشكلاتي جلوگيري كرد؟
براي اينكه اتفاق شوراي شهر تكرار نشود دقت‌مان را در شناسايي افراد بالا مي‌بريم. همچنين اصراري نداريم كه حتما 30 نفر براي ليست تعيين كنيم. هر تعدادي كه مورد وثوق بودند، همان تعداد را معرفي خواهيم كرد.
   اين اتفاق در شهرستان‌ها و حوزه‌هاي انتخابيه نيز به همين صورت است؟ يعني ممكن است در حوزه‌هايي كانديدايي معرفي نشود؟
در جاهايي كه ليست بايد ارايه كنيم همين راهبرد را انجام مي‌دهيم. يعني ممكن است كمتر از تعداد مورد نظر ليست نامزد معرفي شود. در جايي كه ليست وجود ندارد اگر چهره نزديك به اصلاح طلبي وجود داشت او را حمايت مي‌كنيم. حتي در حوزه‌هاي انتخابيه مختلف ممكن است از اصولگراياني حمايت كنيم كه در مقابل يك كانديداي تندرو قرار گرفته‌اند.
   مساله‌اي كه الان جريان اصلاحات بايد براي آن چاره‌اي بينديشد اين است كه بتواند مردم و در واقع پايگاه اجتماعي خود را پاي صندوق راي بكشاند. اگر تصميم جريان اصلاحات به شركت در انتخابات باشد بايد همراهي مردم را داشته باشد و به نوعي حل اين مشكل بسيار اهميت خواهد داشت. چه كارويژه‌اي بايد اصلاح‌طلبان انجام دهند تا پايگاه راي خود را مجاب كنند كه در انتخابات شركت كنند و به ليست كمتر شناخته شده اصلاح طلبان راي دهند؟
مردم با دو انگيزه همواره پاي صندوق راي آمده‌اند. نخستين انگيزه مردم اميد است و دومين انگيزه احساس خطر است. آنها در هر شرايط با يكي از اين دو انگيزه در انتخابات شركت مي‌كنند. در انتخابات رياست‌جمهوري سال 92 مردم با رد صلاحيت آقاي هاشمي و ايجاد مانع براي حضور رييس دولت اصلاحات اميدشان را از دست داده بودند اما به‌شدت از اينكه اوضاع به دست تندروها بيفتد و اتفاقات دولت احمدي‌نژاد در كشور تكرار شود، احساس خطر كرده بودند. آنها از اينكه كانديدايي از جريان احمدي‌نژاد يا جبهه پايداري بر سر كار بيايد، احساس خطر كردند و به همين خاطر پاي صندوق راي حاضر شدند و پيروزي بزرگي را در سال 92 رقم زدند. اكنون هم با اين ردصلاحيت‌هاي گسترده اميد مردم كم شده است اما احساس خطرشان همچنان پابرجا است. مردم به‌شدت احساس خطر مي‌كنند.
   در مجموع راهبردهاي اصلاح‌طلبان را  از پس از اعلام هيات نظارت دسته‌بندي كنيد، چه راهبردي را در مجموع برگزيده‌اند؟
اولا منتظر هستيم كه به شكايت‌ها رسيدگي شود و نظر هيات نظارت به‌طور كامل اعلام شود. طبعا بايد تا هفدهم بهمن صبر كنيم. بعد از اينكه مشخص شد چه تعدادي برگشته‌اند و چه تعدادي قبلا باقي مانده بودند را ارزيابي مي‌كنيم و با آنها ليست‌هاي‌مان را تا آنجا كه مقدور است مي‌بنديم. ممكن است برخي بعدا به ليست اضافه شوند و اين كار مانعي در كار ما ايجاد نخواهد كرد. ما تا 17 بهمن ليست خود را مي‌بنديم. در صورت اضافه شدن افراد نيز مشكلي پيش نمي‌آيد. در هر صورت اصلاح طلبان فعالانه حضور خواهند داشت و سعي خواهند كرد كه تركيب مجلس آينده به سمت اعتدال گرايش داشته باشد و بتوانند به كمك دولت اوضاع نا به سامان كشور را سامان دهند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون