• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3470 -
  • ۱۳۹۴ شنبه ۱ اسفند

اجراي كامكارها، سهراب پورناظري، رستاك و... در سه‌روز پاياني سي‌ويكمين جشنواره موسيقي

پايان سه‌گانه‌ جشنواره‌هاي فجر با مراسم اختتاميه جشنواره موسيقي

  علي مطلب‌زاده/  سي‌ويكمين جشنواره موسيقي فجر هم به رسم معمول ديگر جشنواره‌هاي فجر به ايستگاه پاياني‌اش رسيد تا بعد از 10 روز اجراهاي مختلف موسيقي پرونده پرحاشيه‌ترين جشنواره امسال هم با برگزاري اختتاميه‌اش در تالار وحدت بسته شود. يكي از بدعت‌هاي جشنواره امسال موسيقي فجر، اهداي جايزه باربد بود تا شبيه به اتفاقي كه در دو جشنواره فيلم و فجر در اين سال‌ها افتاده در نهايت آثار برتر در حوزه‌ موسيقي انتخاب و معرفي شوند. اما اين جايزه كه تنها به توليدات برگزيده حوزه موسيقي كه در قالب آلبوم منتشر شده‌اند اهدا مي‌شود بخش عمده‌اي از اجراهاي زنده در روزهاي برگزاري جشنواره را ناديده گرفت تا اين شرايط موجب شود در همين مدت كوتاه نيز، راه‌اندازي اين جايزه انتقادهاي زيادي را به همراه داشته باشد. انتقادهايي كه با برگزاري اختتاميه جشنواره موسيقي و معرفي برگزيدگانش موج جديدي از واكنش‌ها را هم نسبت به شيوه برگزاري جشنواره موسيقي با خود خواهد داشت.
فرش قرمز در جشنواره موسيقي
پيش از اعلام برندگان جايزه باربد در مراسم اختتاميه جشنواره سي‌ويكم موسيقي فجر كه از ساعت بيست امشب در تالار وحدت آغاز مي‌شود، مراسم فرش قرمز هنرمندان حاضر در جشنواره موسيقي است كه قرار است از ساعت ١٩ در همين تالار آغاز شود. ظاهرا تجربه اختتاميه جشنواره امسال فيلم هم باعث شده تا برگزاركنندگان جشنواره موسيقي براي علاقه‌مندان حضور در اين مراسم امكاني را از قبل فراهم كنند. بر همين اساس، علاقه‌مندان مي‌توانند با مراجعه به سايت www.miresi.ir براي شركت در اين مراسم ثبت‌نام كنند كه طبيعتا بر اساس اولويت ثبت‌نام مي‌توانند در مراسم اختتاميه حضور پيدا كنند.
اجراهاي آخرين روز جشنواره موسيقي
روز گذشته در آخرين روز از جشنواره موسيقي، تالار وحدت از ساعت 18:15 مشتركا ميزبان دو اجرا از اكبر خميسوخان و اردوان كامكار بود. سالن رودكي در همين ساعت ميزبان اجراي دوئت راك زهي توسط گروه «بارتولومي بيتمن» از اتريش بود. آخرين اجراي برنامه‌ريزي شده براي تالار وحدت هم قوالي‌خواني «فيض علي فيض» بود كه از ساعت 21 روي صحنه رفت. برج ميلاد نيز در آخرين ميزباني‌اش در جشنواره پذيراي گروه «چارتار» بود كه با دو اجرا در ساعت‌هاي 18:15 و 21 پرونده اجراها در اين سالن را هم بست. پرونده بخش پاپ جشنواره سي‌ويكم هم در آخرين روز اجراهاي اين بخش در سالن ميلاد نمايشگاه بين‌المللي با كنسرت‌هاي بابك جهانبخش در ساعت 18: 15 و گروه «هفت» در ساعت 21 تكميل شد. اجراي گروه «راهو» از لرستان در فرهنگسراي نياوران به عنوان آخرين ميهمان استاني سي‌ويكمين جشنواره موسيقي فجر در ساعت 19 هم مجموعه 10 روز اجراهاي جشنواره موسيقي را كامل كرد.
 استقبال از شادمانه‌هاي كامكارها در برج ميلاد
دو اجراي گروه كامكارها با عنوان «شادمانه‌ها» در هشتمين روز سي‌ويكمين جشنواره موسيقي فجر مهم‌ترين برنامه روز چهارشنبه جشنواره بود كه در سالن همايش‌هاي برج ميلاد برگزار شد. اين كنسرت كه پيش از آن هم اعلام شده بود به اجراي قطعات آشناي گروه كامكارها اختصاص دارد اما باز هم با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد و در نهايت يكي از شلوغ‌ترين شب‌ها را براي اين سالن در جشنواره موسيقي رقم زد. در بخش نخست اين اجرا، قطعه‌هايي از موسيقي سنتي ايران، با شعرهايي از حافظ و مولانا و آهنگسازي هوشنگ، پشنگ و اردشير كامكار انجام شد و در بخش دوم كه با تعويض لباس اعضاي گروه و پوشيدن لباس محلي كردي همراه بود قطعه‌هايي از موسيقي مقامي و فولكلور كردستان اجرا شد.
شادي‌هاي ايراني «رستاك» در روز نهم
گروه موسيقي «رستاك» هم در شامگاه روز پنجشنبه 29 بهمن‌ماه با قطعاتي از موسيقي‌هاي جنوبي، گيلكي، كردي، لري، آذري و شيرازي به همراه ناصر وحدتي، هنرمند پيشكسوت موسيقي گيلان، در سانس دوم اجراي سالن ميلاد نمايشگاه بين‌المللي روي صحنه رفت.
همنوازي كمانچه و تنبور با گيتار فلامنكو در اجراي سهراب پورناظري
كنسرت مشترك سهراب پورناظري و آنتونيو ري هم يكي ديگر از اجراهاي روز نهم جشنواره موسيقي در برج ميلاد بود. پورناظري با اين مقدمه كه همنوازي با موسيقي فلامنكو برايش يك آرزوي قديمي بوده از يك جلسه تمرين با آنتونيو ري خبر داد كه سعي شده رپرتوار خوبي آماده شود. اين اجرا با تكنوازي كمانچه پورناظري ادامه يافت و با پايان همنوازي و تكنوازي‌هاي اعضاي گروه آنتونيو ري به صحنه آمد و تكنوازي‌اي از گيتار فلامنكو را اجرا كرد. در بخش دوم اين اجراي مشترك سهراب پورناظري به سراغ كمانچه و تنبور رفت كه واكنش احساسي آنتونيو ري را هنگام كمانچه‌نوازي و تنبورنوازي به همراه داشت. در اين اجرا، علاوه بر علي مرادخاني، معاون هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي هنرمنداني همچون فرهاد اصلاني، كيخسرو پورناظري و... هم حاضر بودند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون