• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3472 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۳ اسفند

وزير كشور در رسانه ملي:

نگوييم در انتخابات، عده‌اي انگليسي هستند

براي رسيدگي به ورود «پول‌هاي كثيف» به انتخابات خلأ قانوني داريم

 


گروه سياسي | برگزاري انتخابات مهم‌ترين ماموريتش است، ماموريتي كه به حساس‌ترين روزهاي خود نزديك مي‌شود. اگرچه همه برنامه‌هاي او و رييسش در كابينه براي انتخابات آن جور كه مطلوب‌شان بود، پيش نرفت اما به نظر مي‌رسد هنوز اميدوار است كه بتواند انتخاباتي پرشور را  به نام خود و دولت اعتدال ثبت كند. مرد شماره يك فاطمي مي‌گويد: در سه روزي كه از آغاز تبليغات انتخابات گذشته، نشاط سياسي خوبي در كشور وجود داشته است، در اين سه روز هيچ حادثه يا تخلف مهمي ثبت نشده كه اين نشان‌دهنده آگاهي از قانون است. وزير كشور حسن روحاني اگرچه مي‌گويد در اين سه روز تخلف مهمي ثبت نشده است اما نمي‌تواند چشم بر تخلف آشكار يك جناح خاص هم ببندد و نسبت به آن واكنش نشان مي‌دهد. تبليغات كه آغاز شد عده‌اي از كانديداهاي يك جناح خاص برخي نامزدهاي جناح رقيب را با وجود اينكه شوراي نگهبان تاييدصلاحيت كرده است به كشورهاي بيگانه مرتبط مي‌كنند، امري كه صداي انتقاد وزير كشور را هم بلند كرد. رحماني‌فضلي كه شنبه‌شب مهمان برنامه نگاه يك در رسانه ملي بود، گفت: ما بايد متحد باشيم و نگوييم در انتخابات عده‌اي انگليسي هستند. نبايد اجازه دهيم دشمن در ميان ما صف‌بندي كند و اتحاد ما را از بين ببرد. همه جناح‌ها بايد اين دخالت‌ها را محكوم كنند. رحماني فضلي در صحبت‌هايش خطاب به تخريبگران هشدار مي‌دهد كه تخريب و توهين راه به جايي نخواهد برد و از افرادي سخن گفت كه با تهديد اجازه تبليغات قانوني به برخي از نامزدها را نداده‌اند. اما در بخش ديگر از صحبت‌هايش مساله‌اي را بيان مي‌كند كه دقيقا اسفند سال پيش در صحن علني مجلس براي نخستين بار افشا كرد، مساله‌اي كه با واكنش تند برخي نمايندگان مجلس و چهره‌هاي سياسي روبه‌رو شد، مساله ورود پول‌هاي كثيف در عرصه انتخابات. وزير كشور حسن روحاني بار ديگر به اين موضوع مي‌پردازد و با صراحت مي‌گويد: براي رسيدگي به ورود «پول‌هاي كثيف» به انتخابات خلأ قانوني داريم.  
حدود 55 ميليون نفر واجد شرايط راي دادن هستند
وزير كشور در مورد تعداد واجدان شرايط راي دادن نيز گفت: بر اساس آمار ثبت احوال و مركز آمار، حدود 55 ميليون نفر مي‌توانند در انتخابات شركت كنند كه سه ميليون نفر هم راي‌اولي هستند. رحماني‌فضلي درباره اعلام زمان نتيجه نهايي انتخابات نيز اظهار كرد: با توجه به اينكه در اين دوره از انتخابات، دو انتخابات مجلس شوراي اسلامي و خبرگان رهبري به طور همزمان برگزار مي‌شود، قطعا با توجه به تعداد زياد كانديداها در تهران، حداقل سه روز زمان لازم است تا نتيجه نهايي اعلام شود .
نگوييم در انتخابات عده‌اي انگليسي هستند
رحماني فضلي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به تبليغات رسانه‌هاي خارجي درباره انتخابات اظهار كرد: رسانه‌هاي غربي همواره به دنبال تاثيرگذاري بر رويدادهاي نظام ما هستند و مردم به اين دخالت‌ها عادت كرده‌اند و به جايگاه خود در نظام واقفند و به آنها اعتنايي نمي‌كنند. دخالت آنها هم نتيجه عكس داشته است. ما نگران نيستيم كه گفتمان انتخاباتي ما را رسانه‌هاي غربي تعيين كنند؛ چراكه مردم آگاهي‌ و شعور كافي دارند و برخلاف خواست رسانه‌هاي غربي عمل مي‌كنند. وي در ادامه افزود: ما بايد متحد باشيم و نگوييم در انتخابات عده‌اي انگليسي هستند. نبايد اجازه دهيم دشمن در ميان ما صف‌بندي كند و اتحاد ما را از بين ببرد. همه جناح‌ها بايد اين دخالت‌ها را محكوم كنند. وزير كشور با اشاره به جنگ رواني رسانه‌هاي دشمن براي ايجاد ابهام در انتخابات نيز گفت: اين اقدامات كهنه شده و دشمن بايد واقعيت قدرت ايران را بپذيرد.  
برخي افراد تهديد كرده‌اند و اجازه تبليغات قانوني به ديگران نداده‌اند
به گفته وزير كشور، قانون انتخابات در مرحله ثبت‌نام، تاييد صلاحيت‌ها، تبليغات و اخذ راي بايد اصلاح شود كه بعد از ابلاغ سياست‌هاي كلي انتخابات، دولت لايحه قانون انتخابات جامعي را تدوين مي‌كند و به مجلس مي‌فرستد. رحماني فضلي در ادامه با بيان اينكه شكايات به تخلفات انتخاباتي حتما رسيدگي خواهد شد، اظهار كرد: تاكنون تخلفات موجب نگراني نشده است. وي درباره جمع‌آوري تبليغات در 22 بهمن نيز گفت: در بررسي انجام‌شده مشخص شد كه نيروي انتظامي تصور كرده كه تبليغات متعلق به افرادي است كه كانديدا نبوده‌اند كه تذكرات لازم را هم در اين زمينه ناجا دريافت كرده است. ما در مجموع نگران اين مسائل نيستيم. البته در گزارش‌ها داشتيم كه برخي افراد سايرين را تهديد كرده‌اند و اجازه تبليغات قانوني به آنها نداده‌اند كه به اين مساله هم رسيدگي كرده‌ايم. ما اين موارد را در كوتاه‌ترين زمان رسيدگي خواهيم كرد.  
براي رسيدگي به ورود «پول‌هاي كثيف» به انتخابات خلأ قانوني داريم
وزير كشور همچنين در پاسخ به اين پرسش كه «آيا پول‌هاي كثيف وارد انتخابات شده است يا نه؟» اظهار كرد: در اين زمينه شكايت زياد است و نامزدها نامه مي‌نويسند كه فلاني هزينه زيادي كرده است كه البته اين شكايت بايد مستند باشد و كار ما شناسايي مبدا و مقصد اين پول‌ها نيست و بايد قوه قضاييه اين مسائل را رسيدگي كند. با اين وجود، ما در اين زمينه خلأ قانوني داريم. رحماني‌فضلي در پايان به رسانه ملي توصيه كرد كه در پوشش انتخابات و اخبار انتخاباتي بي‌طرفي خود را رعايت كند و در جهت افزايش مشاركت و انسجام و اتحاد ملي عمل كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون