• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3472 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۳ اسفند

اهداي جوايز شصت‌وششمين دوره جشنواره فيلم برلين

خرس طلايي برليناله از آن مستند «آتش در دريا»

  بهار سرلك/ مستند تلخ «آتش در دريا» كه درباره بحران پناهندگي اروپا است خرس طلايي جشنواره فيلم برلين را از هيات داوراني كه رياست آن بر عهده مريل استريپ بود دريافت كرد. اين فيلم به كارگرداني جيانفرانكو رزي نگاهي قاطع به زندگي جزيره‌ لامپدوسا كه در ساحل ايتاليا واقع شده است دارد. طي دو دهه گذشته هزاران پناهجو از آفريقا و خاورميانه خود را به اين جزيره مي‌رسانند و سعي در رسيدن به كشورهاي عضو اتحاديه اروپا دارند. هزاران پناهجو در راه نجات خود و رسيدن به اروپا سوار بر قايقي زهوار در رفته و پرازدحام مي‌شوند و در اين مسير جان خود را از دست مي‌دهند.
رزي كه ‌زاده كشور اريتره است و براي ساخت مستند آتش در دريا چندين ماه را در لامپدوسا گذرانده، جايزه خود را به مردم اين جزيره اهدا كرد و گفت: «اين جايزه را به مردمي اهدا مي‌كنم كه قلب‌هاي‌شان را به روي ديگران گشوده‌اند.» هنگامي كه او جايزه‌اش را از دستان استريپ دريافت مي‌كرد، گفت: «اميدوارم اين فيلم به مخاطبان آگاهي بدهد. قابل قبول نيست مردمي كه براي فرار از تراژدي خود را به امواج دريا مي‌سپارند، بميرند. » رزي كه پيش از اين براي ساخت مستند «سكرو جي. ئه‌ره. آ» جايزه شير طلايي جشنواره فيلم ونيز 2013 را تصاحب كرد قصد دارد اين فيلم را براي مردم لامپدوسا به نمايش بگذارد.
اين فيلم مستند از نگاه كودك 12 ساله‌اي كه اهل اين جزيره است و دكتري روايت مي‌شود كه سال‌هاست به درمان تازه از راه رسيده‌هايي كه دچار كم‌آبي و سوءتغذيه شده‌اند مشغول است.
استريپ كه تا به حال سه بار جايزه اسكار را به خانه برده است، مي‌گويد هيات داوران به هنگام ديدن فيلم آتش در دريا سر جاي‌شان ميخكوب شده بودند و درباره اين فيلم گفت: «اين مستند تركيبي جسورانه از فيلم مستند و روايت‌هاي عامدانه‌اي است كه بدين شكل قدرت ژانر مستند را به ما نشان مي‌دهد.»
پس از اينكه دولت آلمان دروازه‌هاي خود را به روي بيش از يك ميليون و صد هزار نفر از پناهجويان در سال 2015 گشود، حالا شصت‌وششمين جشنواره فيلم برلين تاكيد ويژه‌اي روي مساله پناهندگي دارد. صندوق‌هاي خيريه براي كمك به بازمانده‌هاي آسيب‌ديده بيرون از سالن‌هاي سينما و بليت رايگان در اختيار پناهندگان قرار گرفت. همچنين جورج كلوني، بازيگر فيلم «درود سزار!» در نشست خبري اين فيلم خبر از ملاقات با آنگلا مركل، صدراعظم آلمان داد. فيلم درود سزار! به كارگرداني برادران كوئن آغازگر اين دوره از جشنواره برلين بود.
خرس نقره‌اي اين جشنواره به كارگردان فرانسوي ميا هانسن لووه براي ساخت فيلم «آنچه در پيش است» رسيد. در اين فيلم ايزابل هوپر نقش معلم فلسفه‌‌اي را ايفا مي‌كند كه با مرگ مادرش زندگي‌اش از هم مي‌پاشد. «مجد مستوره» بازيگر فيلم «هِدي» جايزه خرس نقره‌اي بهترين بازيگر مرد را به دست آورد، همچنين اين فيلم بهترين فيلم بلند كارگردان فيلم اولي ناميده شد. فيلم هدي روايت داستان عاشقانه‌اي بعد از بهار عربي است.
خرس نقره‌اي بهترين بازيگر زن به «ترين دورهولم» اهدا شد. او براي بازي در فيلم «كمون» ساخته توماس وينتربرگ برنده اين جايزه شد. «دانيس تانوويچ» كارگردان بوسنيايي برنده اسكار نيز جايزه هيات داوران را براي ساخت فيلم «مرگ در سارايوو» به خانه برد. اين فيلم روايتي از ميراث تباه‌كننده جنگ‌هاي بالكان در دهه 1990 است و تانوويچ براي تصاحب اين جايزه 18 رقيب ديگر را پشت سر گذاشت.
فيلم «لالايي براي راز غم‌انگيز» ساخته «لاو دياز» كارگردان فيليپني كه مدت زمان آن بيش از هشت ساعت است جايزه «آلفرد بائر» را به دست آورد. اين جايزه به فيلم‌هاي بلندي كه ديدگاه‌هاي نويي به سينما ارايه مي‌دهد تعلق مي‌گيرد.
بهترين فيلمنامه اين دوره نيز به فيلمساز لهستاني «توماس واسيلوفسكي» براي فيلم «ايالات متحده عشق» رسيد. اين فيلم تصويري از سال‌هاي 1989 و 90 در كشورش است كه از زبان چهار زن ترسيم مي‌شود.
اين جشنواره كه به مدت 11 روز برگزار شد، ديروز با نمايش محبوب‌ترين فيلم‌هاي بلند به كار خود پايان داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون