• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3485 -
  • ۱۳۹۴ سه شنبه ۱۸ اسفند

رييس سازمان استاندارد اعلام كرد

واردات بنزين از كشورهاي شمالي ايران ممنوع شد

گروه اقتصادي|نيره پيروزبخت، رييس سازمان ملي استاندارد از ورود اين سازمان در جايگاه نظارتي به قراردادهاي خارجي خبر داد و اعلام كرد: گزارش پايش كيفيت بنزين با نمونه‌برداري از جايگاه‌هاي هشت كلانشهر به‌زودي آماده مي‌شود. در عين حال محموله‌هاي بنزين وارداتي از شمال و جنوب كشور با دقت كنترل شدند كه بر اين اساس، مشخص شد محموله‌هايي كه از بنادر شمالي در حال ورود به كشور بودند، انطباقي با استانداردهاي ايران ندارند، بنابراين مرجوع شدند و هم اكنون واردات بنزين از شمال كشور با تفاهم صورت گرفته با وزارت نفت متوقف است. سه تا چهار محموله مشكل داشت كه البته معضل حادي در آلودگي شديد هواي كشور ايجاد نمي‌كرد اما از آنجا كه ما موظف به كنترل استانداردهاي بنزين وارداتي هستيم، كوچك‌ترين موارد عدم انطباق را به جلوگيري از ورود محموله به كشور ختم مي‌كنيم و هم اكنون هيچ مشكلي در بنزين‌هاي وارداتي وجود ندارد.
وي همچنين به پايش بنزين در كشور اشاره كرد و گفت: امسال نمونه‌برداري از كلانشهرها را شروع كرده‌ايم و آزمايشگاه تست كيفيت بنزين را در هرمزگان افتتاح كرديم كه بر اين اساس بنزين‌هاي وارداتي و داخلي را آزمايش مي‌كنيم. بر اين اساس از هشت كلانشهر كشور شامل تبريز، مشهد، تهران، اراك، البرز، اهواز، شيراز و اصفهان نمونه‌برداري‌هايي صورت گرفته و سه هفته قبل هم نظارت بر انجام آزمون‌هاي بنزين صورت گرفته است. انجام آزمون‌هاي بنزين زمان‌بر است و به صورت دقيق بايد آزمايش شود اما از كلانشهرها نيز نمونه‌برداري بنزين سوپر، معمولي و يورو ۴ صورت گرفته است. در هشت كلانشهر مذكور بيش از ۱۰۰ نمونه در دي و بهمن سال جاري صورت گرفته و كار به صورت دقيق در حال انجام است اما به نظر مي‌رسد گزارش بنزين تا انتهاي امسال به خاطر همين دقت اعلام رسمي نشود.
وي با تاكيد بر اينكه گزارش كيفيت بنزين، محرمانه نيست، ادامه داد: گزارش كيفيت بنزين هيچگاه محرمانه نبود و تا پيش از اين به دليل اينكه برنامه‌ريزي براي چگونگي تست آن به تصويب دولت نرسيده بود، مراحل به صورت محرمانه براي دولت تشريح شده بود. در اين گزارش محرمانه عنوان شده بود چطور با چه روشي از چه زماني و از چه شهرهايي قرار است نمونه‌برداري صورت گيرد اما نتايج آزمون محرمانه نيست و زماني كه نهايي شود، اعلام عمومي
 خواهيم كرد.
رييس سازمان ملي استاندارد افزود: در نمونه‌برداري اخير نيز تلاش شده از همان جايگاه‌هاي قبلي نمونه‌برداري صورت گيرد تا بتوانيم در پايان يك گزارش جمع بندي شده از ميزان ارتقاي كيفيت بنزين طي يك سال اخير ارايه كنيم اما از سال آينده تعداد نمونه‌ها بيشتر شده و شهرها نيز متنوع‌تر خواهند شد، ضمن اينكه تعداد جايگاه‌هاي بيشتري تحت نمونه‌برداري قرار مي‌گيرند. تا روز آخر اعلام نتايج، هيچ فردي اعم از وزارت نفت، جايگاهداران يا نمونه‌برداران نمي‌دانستند كه هر نمونه متعلق به كدام جايگاه است يا اينكه نمونه‌ها از كدام جايگاه‌ها برداشته شده است بلكه به هر يك از نمونه‌ها يك كد مشخص داده مي‌شود و حتي نمونه‌گير نيز نمي‌دانست كه نمونه متعلق به كدام جايگاه است.
پيروزبخت همچنين با اشاره به افزايش 31 استاندارد به استاندارهاي 51 گانه خودرويي از ورود نظارتي سازمان ملي استاندارد به قرارداد ايران خودرو و پژو خبر داد و گفت: اگرچه اين سازمان در مذاكرات اوليه قرارداد پژو حضور نداشت اما بعد از سفر فرانسه و امضاي توافقنامه بلافاصله هماهنگي‌هايي با اين سازمان آغاز شد تا استانداردها و مقرراتي كه از نظر سازمان ملي استاندارد الزامي است، رعايت شود و به اطلاع پژو برسد كه بايد تمام اين مقررات را رعايت كند. قرار است كارگروهي بين بخشي ميان سازمان ملي استاندارد، وزارت صنعت معدن و تجارت، ايران خودرو و پژو تشكيل شود تا كيفيت و استانداردهاي خودروهاي جديد به دقت مورد كنترل قرار گيرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون