• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3487 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۰ اسفند

افزايش سرمايه بانك‌ها تصويب نشد

گروه اقتصادي| رييس شوراي هماهنگي بانك‌ها اعلام كرد كه كميسيون تلفيق مجلس پيشنهاد افزايش 50 هزار ميلياردي سرمايه بانك‌ها از طريق تسعيرنرخ ارز و همچنين پرداخت بدهي دولت به شبكه بانكي از طريق اوراق مشاركت را در جريان بررسي لايحه بودجه سال 1395 رد كرده است.
عبدالناصر همتي، مديرعامل بانك ملي در نشستي خبري با ابراز تاسف از رد دو پيشنهاد در بندهاي 19 و 20 لايحه بودجه سال 1395 در جلسه روز گذشته كميسيون تلفيق اظهار كرد: اين در حالي است كه قرار بود سرمايه بانك‌ها با منابع 50 هزار ميلياردي از طريق تسعير نرخ ارز كه جزو دارايي خالص بانك مركزي محسوب مي‌شود، افزايش يابد كه با اين مورد موافقت نشد. وي ادامه داد: همچنين كميسيون تلفيق با پيشنهاد لايحه بودجه سال 1395 مبني بر پرداخت بدهي دولت به بانك‌ها از طريق اوراق مشاركت نيز موافقت نكرد و آن را رد كرده است. رييس شوراي هماهنگي بانك‌ها با بيان اينكه رد اين دو بند در بودجه سال 1395 اتفاق خوبي نبود، افزود: به
هر حال اميدواريم كه اين موضوع در صحن مجلس به تصويب برسد، چرا كه در غير اين صورت مشخص نيست كه چگونه بايد بدهي دولت به بانك‌ها تسويه شود.
كساني كه مي‌گويند نرخ را
دستوري كاهش ندهيد اغلب به فكر سودهاي خودشان هستند
همتي در ادامه به كاهش نرخ سود بانكي در سال جاري به عنوان مهم‌ترين اتفاقات شبكه بانكي اشاره كرد و گفت: به هرحال با توافقات انجام شده و به نفع توليد نرخ سود در سال جاري دوبار كاهش و به 18 درصد در سپرده و 22 درصد در تسهيلات رسيد. اين در حالي است كه ما فكر مي‌كنيم با توجه به نرخ تورم موجود و همچنين شرايط اقتصادي بايد نرخ سود در اوايل سال آينده به 16 درصد نيز كاهش پيدا كند. مديرعامل بانك ملي به برخي استدلال‌ها مبني بر اينكه چرا نرخ سود را دستوري كاهش مي‌دهيد، اشاره كرد و افزود: نرخ سود با فراهم شدن برخي زمينه‌هاي لازم اخيرا كاهش يافت، اما بايد اين را هم مورد‌اشاره قرار داد كه برخي از اين استدلال‌ها درست نيست، چرا كه نمي‌توانيم اجازه دهيم با نرخ‌هاي بالاي موجود شبكه بانكي رو به نابودي برود. برخي دوست دارند نرخ‌هاي سود بالا باشد تا سودهاي بالاتري را دريافت كنند، ولي اين به نفع بانك‌ها نيست.
سوييفت كاملا باز است
وي در ادامه در رابطه با جريان باز يا بسته بودن سوييفت و گشايش ال سي اين‌گونه توضيح داد كه در حال حاضر مقاومتي در مقابل سوييفت وجود نداشته و اين شبكه كاملا باز است. اگر كسي بگويد در اين رابطه مشكلي وجود دارد به دليل بي‌اطلاعي است. همتي اين را هم گفت كه ال سي دلاري فعلا با كمي مشكل مواجه است كه آن قبل از تحريم نيز وجود داشته و بايد از طريق موسسه OFAC مساله آن برطرف شود.
كاهش 15 درصدي معوقات بانكي
از سال 90 تاكنون
مديرعامل بانك ملي همچنين مروري بر عملكرد اين بانك در سال جاري داشت و گفت: بانك ملي در اوايل دهه 90 به‌شدت با مشكل در ساختار مالي و نيروي انساني مواجه بود كه
به تدريج در حال حل و فصل بوده و جايگاه خوبي پيدا كرده است، ولي در حدود دو سال گذشته به‌شدت روزهاي سختي پشت سر گذاشت تا بتواند به بانكي نفوذناپذير و به ساختار مالي اصلاح شده تبديل شود. وي از كاهش معوقات بانك ملي به هشت درصد در سال جاري خبر داد و عنوان كرد: معوقات بانكي ما در سال 1390، 23 درصد بوده كه اكنون به هشت درصد كاهش يافته است كه البته اين معوقات عمدتا ناشي از مشكلات
ايجاد شده در توليد و برخي تخلفات بوده است. همتي تسهيلات پرداختي بانك ملي در سال جاري را 43 هزار و 500 ميليارد تومان اعلام كرد و ادامه داد: ما براي امسال 1130 ميليارد تومان تسهيلات قرض‌الحسنه پرداخته‌ايم. مديرعامل بانك ملي با بيان اينكه براي بهبود شرايط ما به افزايش سرمايه و دريافت طلب خود از دولت نياز داريم، يادآور شد: دولت حدود 20 هزار ميليارد تومان به بانك ملي بدهكار است كه اميدواريم تسويه شود، اما با رد پيشنهادات در لايحه بودجه براي افزايش سرمايه بانك‌ها و پرداخت بدهي‌ها اين موضوع تا حدي با مشكل مواجه خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون