• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3487 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۰ اسفند

خبر كوتاه

كرباسچي: رياست عارف يا لاريجاني
تفاوتي براي روحاني ندارد
دبيركل حزب كارگزاران گفت: رياست عارف يا لاريجاني در مجلس دهم، براي روحاني تفاوت چنداني ندارد.
كرباسچي، دبيركل حزب كارگزاران در گفت‌وگو باشگاه خبرنگاران جوان، درباره رويكرد دولت نسبت به رياست عارف يا لاريجاني بر مجلس دهم اظهار داشت: رياست عارف يا لاريجاني، چندان براي حسن روحاني تفاوتي ندارد. وي افزود: انتخاب رياست مجلس توسط نمايندگان انجام مي‌شود و روحاني هم قادر است با هر دوي آنها كار كند. دبيركل حزب كارگزاران درباره آينده ائتلاف اصلاح‌طلبان و حاميان دولت نيز گفت: اصلاح‌طلبان باتوجه به مجموعه شرايط كشور و عملكرد رييس‌جمهور، در سال 96 هم از حسن روحاني حمايت خواهند كرد.

آذر منصوري: اصلاح‌طلبان در سال 94
به بلوغ سياسي رسيدند
عضو شوراي مركزي حزب اتحاد ملت ايران اسلامي درباره اصلاح‌طلبان گفت: اصلاح‌طلبان در سال 94 در مقايسه آنچه در يك دهه گذشته شاهد بوديم، به نگاه واقع‌بينانه و بلوغ سياسي رسيدند. آذر منصوري در گفت‌وگو با آنا، در ارزيابي خود از وضع سياسي سال 94 اظهار كرد: سالي كه گذشت سالي بود كه جريان‌هاي سياسي اصولگرا و اصلاح‌طلب بيشترين توجه و انگيزه را نسبت به انتخابات برگزار شده، داشتند. وي ادامه داد: جريان سياسي اصلاح‌طلب تلاش كرد با توجه به گام اولي كه در انتخابات 92 برداشته بود، با همان انسجام و ائتلاف حداكثري، گام دوم را در انتخابات هفتم اسفند 94 بردارد و تمامي برنامه‌ريزي اين جريان هم معطوف به تحقق اين ائتلاف و اميدوار نگه داشتن مردم و مشاركت حداكثري در انتخابات بود.
منصوري گفت: من فكر مي‌كنم كه اصلاح‌طلبان اين راهبرد مهم را در دستور كار خود قرار دادند و با توجه به اينكه در سالي كه گذشت برجام به فرجام رسيد، برگ برنده‌اي در اختيار اصلاح‌طلبان و حاميان دولت قرار گرفت تا با تاكيد بر آن و مورد توجه قرار دادن تحقق برجام داخلي، بتوانند براي به ثمر رسيدن راهبردهاي خودشان، از آن استفاده لازم را ببرند.
اين فعال سياسي اصلاح‌طلب اضافه كرد: با وجود ردصلاحيت‌ها كه باعث شد نيروهاي اصلي اصلاح‌طلبان شانس حضور در رقابت را نداشته باشند، ائتلاف حداكثري شكل گرفته بين حاميان دولت و اصلاح‌طلبان و مشاركت گسترده مردم باعث شد كه اين موفقيت براي ما در انتخابات هفتم اسفند حاصل شود. همچنين حس اميد و نشاط براي حضور در انتخابات بود كه باعث شد اصلاح‌طلبان بتوانند با تمركز بر راهبردهاي خود و با بهره‌گيري از حداكثر امكاناتي كه در اختيار داشتند، آن مطالبات حداقي را محقق كنند و بتوانند يك گام به جلوتر بروند و در نتيجه در اين انتخابات توانستند به آن اهداف مد نظر خود دست يابند.
برجام برگ برنده‌اي در اختيار اصلاح‌طلبان و حاميان دولت قرار داده بود تا با تاكيد بر آن و مورد توجه قرار دادن تحقق برجام داخلي، بتوانند براي به ثمر رسيدن راهبردهاي خودشان، از آن استفاده لازم را ببرند منصوري ادامه داد: بايد گفت كه امكانات جريان اصولگرا در اين رقابت انتخاباتي اصلا قابل مقايسه با اصلاح‌طلبان نبود اما آنها با وجود اين امكانات نتوانستند حداقل لازم مد نظر خود را در اين انتخابات به دست بياورند. آنها چون انسجام لازم را نداشتند و نتوانستند پايگاه و بدنه اجتماعي را با خود همراه كنند و در نتيجه در تهران حتي يك نفر هم از آنان هم نتوانست وارد مجلس شود. وي در ادامه گفت‌وگوي خود با آنا تاكيد كرد: اصلاح‌طلبان در سال 94 در مقايسه آنچه در يك دهه گذشته شاهد بوديم، به نگاه واقع‌بينانه و بلوغ سياسي رسيدند. در انتخابات مجلس هفتم اسفند با توجه به ويژگي‌هايي كه در مقايسه با انتخابات رياست‌جمهوري داشت، شكل‌گيري ائتلاف با مشكلات جدي مواجه بود اما با وجود اين، اصلاح‌طلبان توانستند با تاكيد بر مطالبات حداقلي و توجه به هدف اصلي كه در اين انتخابات دنبال مي‌كردند از اين گذرگاه حداكثر استفاده را ببرند و اين به نظر من نقطه قوت اصلاح‌طلبان بود. منصوري در تحليل خود از نقاط ضعف اصلاح‌طلبان گفت: نقاط ضعف اصلاح‌طلبان با دلايل مختلفي ارتباط دارد كه يكي از آنها بحث توجه به تقويت احزاب و تشكيلات و توسعه كمي و كيفي احزاب است. احزاب اصلاح‌طلب بايد بتوانند در بزنگاه انتخابات نقش جدي ايفا كنند و به نظر مي‌رسد كه اين ضعف همچنان در مجموعه احزاب اصلاح‌طلب هست. وي تصريح كرد: متكثر بودن احزاب اصلاح‌طلب و فقدان يك تشكيلات فراگير همچنان به عنوان پاشنه آشيل اصلاح‌طلب در بزنگاه بعدي، اين جريان سياسي را تهديد مي‌كند زيرا هنوز در بزنگاه‌هاي انتخابات، اين شخصيت‌ها هستند كه به جاي احزاب نقش تعيين‌كننده را ايفا مي‌كنند. منصوري ادامه داد: نكته ديگر اين است كه اصلاح‌طلبان بايد بتوانند با همه لايه‌هاي اجتماعي ارتباط برقرار كنند بايد گفتمان‌شان گفتماني باشد كه زمينه ارتباط لازم را با همه طبقات جامعه فراهم كند، به نظر مي‌رسد كه در اين زمينه اصلاح‌طلبان دچار ضعف هستند و توجه لازم به گفتماني كه بتواند همه طبقات جامعه را در بربگيرد، ندارند.

صوفي: اميدواريم نخستين مجلس برنامه‌محور
با حضور اصلاح‌طلبان تشكيل شود
وزير تعاون دولت خاتمي گفت: درصورت عملكرد برنامه‌محور مي‌توان گفت اين نخستين مجلس تشكيلاتي‌اي است كه نمايندگان از حركت‌هاي انفرداي بيرون آمده و اميدواريم با حضور نيروهاي اصلاح‌طلب در مجلس اين اتفاق بيفتد. علي صوفي در گفت‌وگو با ايلنا، با اشاره به برنامه جامع اصلاح‌طلبان كه در شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان تدوين شده، خاطرنشان كرد: مجلس مصمم است برنامه‌محور عمل كند. در صورت عملكرد برنامه‌محور مي‌توان گفت اين نخستين مجلس تشكيلاتي‌اي است كه نمايندگان از حالت انفعال و حركت‌هاي انفرداي و به‌دور از منافع ملي بيرون آمده و در جهت منافع ملي حركت خواهند كرد كه اميدواريم با حضور نيروهاي اصلاح‌طلب در مجلس اين اتفاق بيفتد. او خاطرنشان كرد: در حال حاضر اين اصل مورد تصريح همگان است كه چقدر مجلس مي‌تواند در پيشبرد اهداف ملي موثر باشد و چقدر مي‌تواند به دولت كمك كند و در رفع موانع كشور و گشايش معضلات معيشت مردم كارآمد باشد. در چنين فضايي كه مجلس و دولت همگام با هم به منافع ملي فكر مي‌كنند، مي‌شود به حركت‌هاي ايجابي در آينده خوشبين بود. وزير دولت اصلاحات به برجا (برنامه جامع اصلاح‌طلبان) اشاره و تصريح كرد: تدوين برنامه جامع اصلاح‌طلبان ذيل اسناد بالادستي يعني سند چشم‌انداز بيست‌ساله و برنامه پنج‌ساله ششم كه مجلس و دولت در شكل‌گيري آن نقش دارند، يكي از اين حركت‌هاي ايجابي اصلاح‌طلبان در راستاي تحقق اهداف‌شان است. صوفي اولويت‌هاي مجلس دهم را برشمرد و گفت: در حال حاضر اولويت اصلاح‌طلبان تصويب طرح و لوايحي است كه به پيشبرد اهداف اقتصادي و بهبود وضعيت معيشيتي مردم كمك مي‌كند. برنامه شوراي عالي سياستگذاري و برنامه كاري‌ كه براي نمايندگان پيش‌بيني شده، اولويت را به مسائل اقتصادي داده است. در گام بعدي در صورتي كه شرايط لازم فراهم شود، اصلاح قانون انتخابات و طرح‌هاي سياسي‌ از اين قبيل جزو برنامه‌هاي بعدي اصلاح‌طلبان است كه در حال حاضر در درجه دوم اهميت قرار گرفته است. او با اشاره به اينكه استفاده از ظرفيت‌هايي نظير آقاي خاتمي براي ايجاد وحدت بين اصلاح‌طلبان در رسيدن به پيروزي اين دوره بسيار حايز اهميت بوده است، خاطرنشان كرد: امروز اصلاح‌طلبان به بلوغ سياسي خيلي خوبي رسيده‌اند كه تجربه‌هاي تلخ گذشته در اين بلوغ بسيار موثر بوده است. صوفي گفت: در اين پيروزي علاوه بر اتحاد و اتفاقي كه بين سران بود، در بدنه بين احزاب و در جامعه اصلاح‌طلبي بين مردم اتحاد و انسجامي به وجود آمد كه شوراي عالي سياستگذاري نماد آن بود. اين روند ادامه پيدا خواهد كرد و ما فكر مي‌كنيم راهي جز اين نيست. در حال حاضر همگي مي‌دانيم كه اگر بر طبل اختلاف نظر‌ها كوبيده شود، طبعا تفرقه‌اي به وجود مي‌آيد كه نتيجه اين پيروزي را منفي خواهد كرد. اصلاح‌طلبان به اين بلوغ سياسي رسيده‌اند كه در عين تكثر بايد وحدت داشته باشند و استراتژي واحدي را دنبال كنند. صوفي در ادامه ضمن تاكيد بر اين مساله كه اتفاقي كه در انتخابات اخير افتاد گام دوم مردم در راستاي تغيير فضاي كشور بوده است، گفت: امروز كه مجلس و دولت تا حد قابل قبولي مي‌توانند به هم كمك كنند، خود دولت گام سوم را تحت عنوان «برجام دو» نامگذاري كرده است و قرار است در سياست داخلي همچون اتفاقي كه در سياست خارجي افتاد موانعي كه بر سر راه پيشرفت و توسعه قرار گرفته شده است، برداشته شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون