• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3491 -
  • ۱۳۹۴ پنج شنبه ۲۷ اسفند

پيروزي‌هاي بي‌وقفه ترامپ و كلينتون

ماركو روبيو از انتخابات رياست‌جمهوري امريكا خداحافظي كرد

    ميثم سليماني/ هيلاري كلينتون و دونالد ترامپ پيشتازان دو حزب دموكرات و جمهوريخواه در انتخابات رياست‌جمهوري امريكا در سه‌شنبه‌اي ديگر كه مي‌توانست به صورت بالقوه جايگاه آنها را به خطر بيندازد به يك پيروزي بزرگ دست يافتند و فاصله معنا داري با ساير رقباي خود پيدا كردند. در انتخاباتي كه روز سه‌شنبه در 5 ايالت برگزار شد، بيش از 14 ميليون راي اخذ شد كه نشان مي‌دهد ترامپ و كلينتون از دو حزب كماكان پيشتاز اين رقابت‌ها هستند. دموكرات‌ها و جمهوريخواهان هم‌اكنون مي‌توانند با اطمينان پيش‌بيني كنند كه چه كسي بيشترين نماينده را به عنوان نامزد نهايي حزب در ماه جولاي به دست مي‌آورد. چرا كه دونالد، ترامپ و هيلاري كلينتون روز به روز در حال افزايش نمايندگان انجمن حزبي خود هستند.

پيروزي مقتدرانه ترامپ
بسياري از جمهوريخواهان اميدوار بودند تا بتوانند ترامپ را در 15 مارس متوقف كنند. دو ايالت اوهايو و فلوريدا از اهميت بسيار بالايي برخوردار بود از اين جهت كه فلوريدا ايالتي بود كه ماركو روبيو را به سنا فرستاده بود و جان كسيچ به عنوان فرماندار اوهايو نيز اميدوار بود كه پيروزي مقتدرانه‌اي در ايالت خود به دست آورد. از سوي ديگر ايالت ميسوري نيز از جمله ايالت‌هايي بود كه كروز شانس پيروزي داشت و اگر در اين سه ايالت نامزدهاي جمهوريخواه مي‌توانستند جلوي ترامپ ايستادگي كنند شرايط براي ادامه راه او بسيار سخت مي‌شد. اما نتايج نشان داد كه ترامپ بسيار شرايط بهتري از حد انتظار در ايالت‌هاي مختلف امريكا دارد. در پنج ايالتي كه رقابت‌هاي درون حزبي جمهوريخواه برگزار شد ترامپ توانست در سه ايالت به پيروزي قطعي دست پيدا كند. ترامپ در ايالت فلوريدا توانست با پيروزي باورنكردني و با اختلاف بسيار زياد پيروز شود و تمامي نمايندگان انجمن حزبي فلوريدا را به دست آورد. در ايالت ايلينويز نيز ترامپ با 39 درصد آرا توانست با اختلافي 9 درصدي از كروز پيروز شود. همچنين در ايالت كاروليناي شمالي هم با 40 درصد آرا پيروز رقابت‌هاي اين ايالت شد. اما در ايالت ميسوري رقابت شانه به شانه بود و ترامپ هرچند پيروز نهايي اين ايالت بود اما با تد كروز هر كدام 41 درصد آرا را كسب كردند. از سوي ديگر در ايالت اوهايو اوضاع كاملا بر وفق مراد جان كسيچ به عنوان فرماندار اين ايالت بود. كسيچ با 47 درصد آرا توانست پيروز رقابت‌هاي اوهايو شود و پس از آن دونالد ترامپ با 36 درصد آرا به رتبه دوم اين ايالت رسيد اما كسيچ توانست تمامي 66 نماينده انجمن حزبي جمهوريخواه اوهايو را به دست آورد و تعداد نمايندگان خود را نيز افزايش دهد. ترامپ در اين سه‌شنبه سرنوشت‌ساز در مجموع توانست 152 نماينده را به دست آورد، كروز تنها 26 نماينده را كسب كرد و ماركو روبيو كه كماكان در جايگاه سوم قرار دارد نيز 5 نماينده انجمن حزبي را به دست آورد و جان كسيچ 75 نماينده انجمن حزبي را در بهترين روز انتخاباتي به خود جذب كرد. اگر تنها روز پانزده مارس را در نظر بگيريم كسيچ پس از ترامپ پيروز بزرگ روز سه‌شنبه بود.

رقابت شانه به شانه به كام كلينتون
در اردوگاه دموكرات‌ها اما شرايط براي كلينتون اندكي سخت بود. رقابت شانه به شانه كلينتون و ساندرز در پنج ايالت امريكا نيز ادامه داشت اما پيروز نهايي رقابت هيلاري كلينتون در پنج ايالت بود؛ پيروزي شگفت‌انگيز براي كلينتون كه مي‌تواند مسير اورا در ادامه راه هرچه بيشتر هموارتر كند. پيروزي بزرگ كلينتون در ايالت فلوريدا اتفاق افتاد جايي كه 214 نماينده انجمن حزبي داشت كه كلينتون با 65 درصد آرا توانست پيروزي قدرتمندانه‌اي را كسب كند. در ايالت ايلينويز نيز در رقابتي شانه به شانه هيلاري كلينتون 51 درصد آرا را كسب كرد. كاروليناي شمالي نيز براي هيلاري 55درصد راي داشت و در اوهايو نيز كلينتون 57 درصد آرا را به سمت خود جذب كرد. اما رقابت حساس در ميسوري بود كه ساندرز و كلينتون رقابتي شانه به شانه داشتند و كلينتون با تنها چند دهم درصد آرا اختلاف پيروز ميدان شد. در رقابت روز سه‌شنبه باز هم سفيدپوست‌ها و جوانان از ساندرز حمايت كردند اما اين حمايت كافي نبود تا بتواند كلينتون را از سر راه خود بردارد. در مجموع كلينتون در روز سه‌شنبه 326 نماينده انجمن حزبي را از پنج ايالت به دست آورد و در طرف مقابل نيز ساندرز 220 نماينده انجمن حزبي را براي خود كسب كرد.

رقابت در يك جزيره مشترك‌المنافع
روز پانزدهم مارس انتخابات درون حزبي تنها در پنج ايالت امريكا برگزار نشد بلكه در مجموعه جزاير ماريانا در نزديكي اسپانيا نيز انتخابات برگزار شد. مجموعه جزاير ماريانا به عنوان يك منطقه مشترك‌المنافع با امريكا شناخته مي‌شود كه از جنگ جهاني دوم عملا زير مجموعه امريكا به حساب مي‌آيد. در اين جزاير نيز ترامپ و كلينتون توانستند پيروز نهايي رقابت‌هاي درون حزبي شوند.
بازنده بزرگ
شايد اگر بخواهيم يك بازنده را براي انتخابات روز سه‌شنبه در نظر بگيريم آن ماركو روبيو بود نامزد جمهوريخواهي كه حتي در ايالتي كه اورا به سنا فرستاده نتوانست پيروز شود. او اميد بسيار زيادي به فلوريدا بسته بود تا بتواند اكثر نمايندگان حزبي اين ايالت را براي خود به دست آورد اما اين موضوع خيالي بيش نبود و عملا ترامپ روبيو را در فلوريدا نابود كرد و به همراه آن كمپين انتخاباتي روبيو نيز نابود شد. همچنين كسب تنها پنج نماينده از پنج ايالت بسيار نا اميد‌كننده براي او بود و در نهايت تصميمي دير هنگام را اتخاذ كرد و از گردونه رقابت‌هاي انتخاباتي كناره‌گيري كرد.

يك تفاوت
يك تفاوت عمده ميان حزب دموكرات و حزب جمهوريخواه وجود دارد. در حزب جمهوريخواه شايد افراد سنتي اين حزب همگي عليه ترامپ هستند اما به هيچ عنوان نتوانستند عليه ترامپ يك اتحاد هماهنگ را شكل دهند. شايد پس از ترامپ فردي كه بيشترين شانس را براي پيروزي در برابر او را داشت تد كروز بود اما تد كروز فردي نبود كه بتواند اتحاد در حزب جمهوريخواه عليه ترامپ به وجود بياورد. اين كار مستلزم كناره‌گيري نامزدهاي جمهوريخواه به نفع كروز بود اما هيچ يك موفق به اين كار نشدند. حتي كروز نتوانست افرادي همچون جب بوش و ساير نامزدهايي كه كناره‌گيري كردند را به سمت خود بكشاند. كناره‌گيري ماركو روبيو نيز در حال حاضر بسيار ديرهنگام است و با شكست‌هاي متمادي و پي در پي ساير نامزدهاي جمهوريخواه در ايالت‌هاي مختلف هرچه بيشتر اميد خود را براي شكست ترامپ از دست دادند. پيروزي ترامپ شايد مرهون شخصيت او باشد اما بخش اعظمي از آن را مي‌توان به دليل عدم انسجام در اردوگاه جمهوريخواهان دانست كه نمود آن را مي‌توان در جلد هفته‌نامه ويك ديد كه تابوت جمهوريخواهي را به نمايش گذاشته بود. در طرف مقابل در اردوگاه دموكرات‌ها شرايط متفاوت است. دموكرات‌ها بر سر يك گزينه به توافق رسيدند و آن هيلاري كلينتون است. هرچند كه ساندرز كارزاري موفق را در برابر كلينتون ايجاد كرده اما پانصد سوپر نماينده‌اي كه در حزب دموكرات از كلينتون حمايت مي‌كنند نشان‌دهنده توافق بر سر كلينتون است. حتي عدم نامزدي جو بايدن در رقابت‌هاي درون حزبي دموكرات‌ها را نيز مي‌توان نمود ديگري از اين جريان دانست كه حتي اگر يك كارزار انتخاباتي خوب نيز به مانند برني ساندرز به دنبال انقلاب دروني در امريكا است اما حزب دموكرات گزينه خود را انتخاب كرده و با انسجام از نامزدي كه انتخاب كرده حمايت مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون