• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3506 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۳۰ فروردين

كمپين‌هاي مستقل، ‌راهي در جهت فرهنگ‌سازي

خواهش مي‌كنيم بين خطوط برانيد

اعتماد| كمپين #من_بين_خطوط_ميرانم، چند هفته‌اي است كه در فضاي مجازي، ‌توجه كاربران را جلب كرده است. البته توجه به اين قضيه و اقدام براي فرهنگ‌سازي در اين زمينه شايد به پيش از اين بازگردد، اما روزهاي پاياني سال گذشته بود كه شبكه‌هاي اجتماعي چون توييتر، ‌هشتگ #من_بين_خطوط_ميرانم را به خود ديد و كاربران با انتشار عكس‌هايي هرچند معدود از خودروهايي كه در خيابان‌ها يا اتوبان‌ها به شكلي منظم بين خطوط رانندگي مي‌كنند، ‌سعي در انتشار اين هشتگ و بالا نگه داشتن آن داشتند.
فرهنگ‌سازي به واسطه نصب بنر در معابر شهري، ‌شايد زماني بيشترين تاثير را در ذهن و فكر مردم داشت. تبليغات تلويزيوني و راديويي هم در پراكندن اين‌گونه فرهنگ‌ها بي‌تاثير نبود. اما چندوقتي است فضاي مجازي، ‌چنان ظرفيتي را از آن خود كرده كه ديگر تبليغات محيطي به گرد پايش هم نمي‌رسد. ترافيك صبحگاهي، ‌عصرگاهي و شامگاهي، ‌بخش جداناپذير شهرهاي بزرگ شده است. بي‌نظمي رايجي كه خودروها در ترافيك از خود نشان مي‌دهند كه بعضا زرنگي تلقي مي‌شود، لايي كشيدن از ميان خودروهايي كه بين خطوط ايستاده‌اند، ‌سبقت از سمت راست و خارج از خطوط خيابان، همه اينها مصايب هرروز رانندگي ما در شهرهاست. همه اين مشكلات، ‌ترافيك را غيرقابل تحمل‌تر از قبل مي‌كند؛ آن هم ترافيكي كه باعث مي‌شود آدم‌ها چه با خودروي شخصي و چه با تاكسي و اتوبوس، ‌ساعت‌ها براي رسيدن به مقصد، دود اگزوز بخورند. هنرمندان فعالي در اين ميان، ‌اقدام به بازنشر خبر كمپين و پيوستن به آن، جهت الگوسازي براي مردم شده‌اند. رضا كيانيان كه مدت‌هاست از اينستاگرامش در جهت فرهنگ‌سازي استفاده مي‌كند، با انتشار عكسي از برچسب هشتگ كمپين چسبانده شده پشت خودرو، نوشته است: «بايد از خودمون شروع كنيم. خب منتظر چي هستيد، شروع كنيم. مانند اين عكس. نگاه كنيد
 # من_ بين_ خطوط_ ميرانم آنها از اينجا شروع كردند ما هم مي‌توانيم همراه تعدادي از دوستان و نزديكان خودمان به همين حركت بپيونديم يا از جايي ديگر شروع كنيم. ببينم چه كار مي‌كنين.»عكسي كه بيش از بقيه عكس‌ها جلب‌توجه كرد، ‌عكسي از رديف منظم خودروها در يكي از اتوبان‌هاي شلوغ تهران، ‌در يك بعد ازظهر بهاري است كه همه خودروها بين خطوط ايستاده‌اند. حتي يك خودرو هم كج و كوله نيست. كاربري كه اين عكس را منتشر كرده با ابراز تعجب از اين صحنه در تهران، ‌با زباني طنز نوشته است: اين عكس تهران را در شوك فرو برد. لحظه تاريخي حركت اتوموبيل‌ها بين خطوط در ايران. من فكر مي‌كنم همه دارند مسخره‌بازي درميارن، وگرنه چنين چيزي ممكن نيست. مبدع اين هشتگ و انتشار‌دهنده آن در فضاي مجازي، ‌با توييتر شروع كرد و سپس به اينستاگرام و تلگرام هم رسيد. سياوش كشميري، يكي از اعضاي اصلي اين كمپين درباره آغاز فعاليت‌شان و بازخوردهايي كه از اين طرح گرفته‌اند به ايسنا گفته است: اوايل اسفند ماه بود كه اين كمپين شكل گرفت. هدف اصلي ما اين بود كه برچسب‌‌هايي را با محتواي «رانندگي بين خطوط» چاپ كنيم و پشت خودروها بچسبانيم، هدف ما همين بود كه اين فرهنگ را ترويج كنيم و از اين طريق براي حركت و رانندگي بين خطوط فرهنگ‌سازي كنيم. با منتشر كردن اين طرح‌ها در كانال تلگرام از كاربران خواستيم كه خودشان آن را به شكل برچسبي پرينت گرفته و پشت خودروهاي‌شان نصب كنند كه اتفاقا مورد استقبال هم قرار گرفت. كار ديگري هم كه انجام داده‌ايم و فكر مي‌كنم كه طي چند روز آينده نهايي شود چاپ حدود پنج هزار برچسب با جمله #من _ بين_خطوط_ ميرانم، است كه قرار است آن را در برخي از شعب شهر كتاب و برخي كتابفروشي‌ها همچون نشر چشمه و نشر ثالث و حتي كافه‌هاي معروف تهران پخش كنيم تا در ميان مردم توزيع شود. معاون آموزش و فرهنگ ترافيك پليس راهور ناجا نيز با استقبال از اقدامات خودجوش براي فرهنگ‌سازي در ترافيك به ايسنا گفته است: اين كمپين و كمپين‌هاي مشابه آن اقدام بسيار خوب و قابل توجهي است كه در جهت افزايش مشاركت شهروندان انجام مي‌شود، اين كمپين ارتباطي با پليس راهور ندارد اما ما از چنين اقداماتي حمايت مي‌كنيم و اميدواريم كه چنين فعاليت‌هايي در نهايت يك سامان و نظمي به ترافيك در تهران بدهد. به گفته پليس، ‌به طور متوسط 10 درصد از كل تصادفات رانندگي به علت عدم حركت بين خطوط رخ مي‌دهد. همچنين اگر خودرويي بين خطوط حركت نكند، طبق قانون 40 هزارتومان جريمه خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون