• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3514 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۹ ارديبهشت

مرحله دوم تعيين‌كننده هيات رييسه مجلس دهم

عبدالله ناصري فعال سياسي اصلاح‌طلب

اعتماد مردم به اصلاح‌طلبان و راي كامل به ليست اميد نشان مي‌دهد كه آنها جامعه تصميم‌گير اصلاح‌طلب و همراهان دولت را شايسته مي‌دانند؛ ازاين‌رو اعتمادي كه كردند را كماكان پاس خواهند داشت و خودشان را درگير مساله ساختار هيات‌رييسه نخواهند كرد. مردم به تصميم اصلاح‌طلبان احترام خواهند گذاشت. اگر چه به طور طبيعي وقتي مردم به جرياني رو مي‌كنند و با راي خود اعلام مي‌كنند كه جريان ديگري نباشد، تغيير در مديريت مجلس شايد لازم به نظر برسد.
مساله رياست مجلس نيازمند بررسي است و منتخباني كه مشمول راي مردم شدند بهتر مي‌توانند در اين امر تصميم بگيرند. ميزان راي هر يك از منتخبان و تعداد اصلاح‌طلباني كه به مجلس وارد مي‌شوند، در انتخاب هيات‌رييسه اهميت دارد. بنابراين مرحله دوم انتخابات در شكل‌گيري هيات‌رييسه اهميت ويژه‌اي دارد.
بايد ديد چه فراكسيوني اكثريت آرا را دارد. هر دو جناح نامزدهايي در مجلس خواهند داشت. بايد تلاش كرد كه در مرحله دوم بيش از 40 كرسي توسط اصلاح‌طلبان احراز شود تا فراكسيون اميد در حوزه انتخاب هيات‌رييسه مجلس بتواند موثر عمل كند. پس از مرحله دوم انتخابات ميزان كرسي‌هاي به دست آمده و نتيجه كمّي آنها براي گفت‌وگو و تعامل بين اصلاح‌طلبان و طيف لاريجاني بسيار تعيين‌كننده است.
براي تعيين مديريت مجلس بايد گفت‌وگويي همراه با تفاهم بين دو طيف ائتلاف اتفاق بيفتد. لازمه آن اين است كه طرفين بدانند كه از چه ميزان پشتوانه راي برخوردار هستند.
اصلاح‌طلبان در مجلس آينده با شرايط سختي روبه‌رو خواهند بود. امروز تعداد قابل‌توجهي از مخالفان دولت و اصلاح‌طلبان در اين انتخابات راي نياوردند. آنها امكانات گسترده‌اي در كانون‌هاي رسانه‌اي از جمله صدا وسيما دارند. اين افراد از طريق اين امكانات سعي مي‌كنند تا سد راه اصلاح‌طلبان در مجلس دهم و در دولت شوند.
اميدوار هستيم كه حضور اصلاح‌طلبان در مجلس دهم بتواند برخي بدبيني‌هاي غيرموجه را برطرف كند و جناح‌هاي كشور در مجلس دهم براي حل مشكلات معيشتي مردم بتوانند گام‌هاي موثري را بردارند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها