• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3514 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۹ ارديبهشت

شور دوباره

مرتضي حاجي فعال سياسي

فردا دهم ارديبهشت موعد برگزاري مرحله دوم انتخابات براي تعيين 69 كرسي باقيمانده است. در اين 69 كرسي آراي دور اول براي راهيابي منتخب مردم به لحاظ قانوني امكان پذير نبود و بنابراين كار انتخابات به مرحله دوم كشيده است. آنچه در طول ادوار گذشته رخ داده است نشان مي‌دهد شور و انگيزه مشاركت در اين مرحله نسبت به مرحله اول با افت محسوسي مواجه مي‌شود اما اميد آن مي‌رود كه اين‌بار خلاف قاعده گذشته رخ دهد و مردم با همان طراوت و انگيزه در انتخابات شركت كنند، چرا كه نمايندگان مرحله دوم با مرحله اول هيچ تفاوتي ندارند و نتيجه اين مرحله به لحاظ شرايط سياسي از مرحله اول مهم‌تر ارزيابي مي‌شود.
طبق اصول دموكراسي، فرد يا افرادي كه در هر حوزه انتخابيه بنا است تا تفكر اكثريت مردم را در پارلمان نمايندگي كنند، بايد نزديك‌ترين افراد به آرا و نظرات مردم آن منطقه باشند.

از اين رو چنانچه در مرحله اول انتخابات نامزدها حد نصاب آراي آن منطقه را براي كرسي نمايندگي كسب نكنند، بار ديگر انتخابات برگزار مي‌شود تا نمايندگان منتخب هر چه بيشتر نمايندگان واقعي آن حوزه انتخابيه باشند. بنابراين دو مرحله‌اي بودن انتخابات تنها براي پياده‌سازي هرچه بيشتر ابعاد دموكراسي در كشور است و هر دو مرحله مختص به يك فرآيند هستند. اهميت انتخابات در مرحله دوم از نظر تاثير در سرنوشت كشور، به همان ميزان مرحله اول انتخابات است. مجلس دهم كه تا چهار سال آينده وظيفه قانونگذاري و نظارت بر امور اجرايي كشور را به عهده دارد و بنا است خانه واقعي ملت باشد براي كارآمدي بيشتر و نزديكي هرچه بيشتر به نظرات و آراي مردم نياز به مشاركت حداكثري مردم دارد. از اين رو به همان اندازه كه حركت مجلس شوراي اسلامي در جهت تحقق خواسته‌ها و مطالبات مردم اهميت دارد، مشاركت حداكثري مردم نيزاهميت خواهد داشت. بنابراين مرحله اول و دوم انتخابات به لحاظ اهميت قابل تفكيك نيستند. در انتخابات هفتم اسفند ماه 94 مردم خواست و مطالبه خودشان را نشان دادند. در حوزه‌هايي كه باقي مانده است، اميدوار هستيم كه مردم با انتخابي آگاهانه و سنجيده و حساب شده مجلسي پربار، قدرتمند، منسجم و كارآمد در آينده تشكيل دهند؛ مجلسي كه با حمايت از دولت در كارهاي مثبتي كه دولت انجام داده از جمله حوزه سياست خارجي و اقتصاد مقاومتي، راهگشايي در سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي، دولت را همراهي كند. معضلات و مشكلاتي در كشور هستند كه همراهي دو قوه كشور براي حل آنها ضرورت دارد. اميد است كه اين مساله تحقق يابد و مردم روي خوش مجلس را به برنامه‌هاي مثبت و كارگشاي دولت به ويژه در زمينه ايجاد اشتغال، افزايش سرمايه‌گذاري و به نتيجه رساندن كامل برجام شاهد باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها