• ۱۴۰۳ شنبه ۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3516 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۲ ارديبهشت

عدد نوشت

پيش‌بيني سطح تجاري ايران و تركيه

رييس اتاق تهران با اشاره به تجارت ۱۰ تا ۱۵ ميليارد دلاري بين دو كشور ايران و تركيه، گفت: با توجه به زمينه‌هاي مختلف سرمايه‌گذاري بين دو كشور، امكان افزايش روابط تجاري بيشتر وجود دارد. به گزارش فارس، مسعود خوانساري، رييس اتاق بازرگاني تهران امروز در مراسم ديدار با رييس اتاق صنايع استانبول و هيات همراه كه در اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران برگزار شد، با اشاره به روابط حسنه دو كشور ايران و تركيه گفت: بيش از 400 سال است كه اين دو كشور روابط خوب اقتصادي، تجاري و سياسي دارند. وي افزود: حتي بعد از انقلاب اسلامي و در مقاطعي كه ايران درگير جنگ تحميلي با عراق بود و در زمان تحريم‌هاي بين‌المللي ظالمانه عليه ايران، بين دو كشور روابط بسيار خوبي برقرار بوده و بسياري از مشكلات تجاري ايران با كمك و همكاري كشور تركيه حل و فصل مي‌شد.
 


نرخ تورم روستايي

مركز آمار ايران، نرخ تورم روستايي كشور در دوازده‌ماهه منتهي به فروردين ماه سال‌جاري را 1/10 درصد و نرخ تورم نقطه به نقطه را 3/7 درصد اعلام كرد. به گزارش مهر، مركز آمار ايران با ارائه گزارش شاخص قيمت كالاها و خدمات مصرفي خانوارهاي روستايي كشور در فروردين ماه سال ۱۳۹۵ اعلام كرد: شاخص كل (بر مبناي۱۰۰=۱۳۹۵) در فروردين ماه سال ۱۳۹۵ عدد 5/234 را نشان مي‌دهد كه نسبت به ماه قبل 7/0 درصد افزايش داشته است. افزايش شاخص كل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) 3/7 درصد است كه نسبت به همين اطلاع در ماه قبل 8/7 كاهش يافته است. درصد تغييرات شاخص كل در دوازده ماه منتهي به فروردين ماه سال ۱۳۹۵ نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم روستايي) 1/10 درصد است كه نسبت به تورم دوازده‌ماهه منتهي به اسفندماه ۱۳۹۴ (6/10درصد) كاهش يافته است.
 


سود پرداختي توسط نخستين بانك ايران

بررسي‌ها نشان مي‌دهد ميزان سود پرداختي توسط اولين بانكي كه در ايران افتتاح شد، بين 5/2 تا 6 درصد بوده است.  به گزارش خبرآنلاين، نخستين بانك در سال 1888 ميلادي تحت عنوان بانك شرقي در ايران به راه افتاد كه البته به صورت يك شركت سهامي و بدون كسب امتياز خاص آغاز به كار كرد. شعب و نمايندگي‌هاي اين بانك در تهران، تبريز، مشهد، رشت، شيراز و بوشهر داير بود اما اداره اصلي اين بانك در ميدان توپخانه تهران قرار داشت.  اين بانك در سال 1888، يعني 128 سال پيش به سپرده‌هايي با سررسيد شش ماه، 4 درصد و به سپرده‌هايي با سررسيد بيش از يك سال، 6 درصد سود پرداخت مي‌كرد.
 نكته جالب اينجاست كه مانده سپرده‌هاي جاري در اين بانك نيز مشمول دريافت سودي 5/2 درصدي بود اين در حالي است كه در شرايط كنوني هيچ بانكي به مانده سپرده‌هاي جاري سودي پرداخت نمي‌كند.


 
خريد ريل توليد داخل

در حالي سال ۸۷ راه‌آهن به‌دليل نداشتن استاندارد از تحويل ريل‌هاي U۳۳ توليد ذوب‌آهن خودداري كرده بود كه پس از هشت سال معاون فني راه‌آهن از خريد ۴۰هزار تن از اين نوع ريل با هدف حمايت از توليد داخل خبر داد. به گزارش تسنيم، سال 87 به‌دنبال توافق معاون وقت وزير راه و شهرسازي با مديرعامل وقت شركت ذوب‌آهن اصفهان مقرر شد اولين محموله ريل U33 توليد داخل براي بازسازي خطوط (عمدتا در ايستگاه‌ها) توسط راه‌آهن جمهوري اسلامي ايران خريداري شود، اما در زمان تحويل راه‌آهن به‌دليل اينكه ريل U33 استانداردهاي لازم را نداشت از تحويل آن خودداري كرد. همان زمان راه‌آهن خواستار توليد ريل UIC60 از سوي ذوب‌آهن شد و در عين حال اعلام كرد ريل‌هاي U33  را براي بازسازي خطوط راه‌آهن پس از اخذ استانداردها خريداري مي‌كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون