• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3517 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۳ ارديبهشت

عدد نوشت

تعداد واحدهاي صنعتي تعطيل

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت گفت: از مجموع ۳۷ هزار و ۱۲۰ واحد صنعتي در كشور ۷ هزار و ۸۵ واحد در شهرك‌هاي صنعتي كشور كاملا تعطيل‌ شده است. علي يزداني گفت: با وجود اينكه از دو سال قبل اجراي اقتصاد مقاومتي در دستور كار دولت قرار گرفته است نامگذاري سال 95 نيز با اين عنوان نشان از توجه ويژه مقام معظم رهبري به اين موضوع دارد و بر همين اساس وزارت صنعت، معدن‌و‌تجارت نيز تمام برنامه‌ريزي‌هاي خود را با توجه به شعار سال انجام مي‌دهد. وي افزود: تا پايان سال 94 در سطح كشور 87 هزار 659 واحد صنعتي پروانه بهره‌برداري گرفته‌اند كه از اين تعداد 37 هزار و 120 واحد در شهرك‌هاي صنعتي مستقر هستند. ضمن اينكه در مجموع 79 هزار و 838 واحد صنعتي در كشور را واحد‌هاي كوچك تشكيل داده‌اند.


صادرات شير و لبنيات  

سال گذشته بالغ بر 528 ميليون دلار انواع محصولات و فرآورده‌هاي لبني از شير خشك تا پنير، ماست، دوغ و غيره به 22 كشور مختلف صادر شد كه با وجود اضافه شدن مشترياني مانند روسيه، صادرات اين محصولات از نظر وزني و ارزشي با كاهش مواجه شدند. اما با وجود اينكه روس‌ها در جلسات متعدد خواهان خريد محصولات لبني ايران بودند و حتي چهار كارخانه لبني ايراني مورد تاييد هيات بازرسي و ارزيابي روسيه قرار گرفت، ايرانيان نتوانستند از اين فرصت خوب استفاده كنند و حجم صادرات محصولات لبني خود را افزايش دهند. چراكه با وجود تاييد شدن چهار شركت ايراني از ابتداي بهمن‌ سال گذشته، هيچ يك از كارخانه‌هاي لبني نتوانستند در دو ماهه پاياني پارسال لبنيات خود را به روسيه صادر كنند و طي بيش از 40 روز ابتداي امسال تنها چند محموله جزيي به اين كشور صادر شد.

 

كاهش قيمت آرد آزادپز  

در حالي كه مقرر شده قيمت گندم آزاد براي نانوايان و صنايع در سال جاري ارزان‌تر از سال گذشته شود، معاون وزير جهاد كشاورزي اعلام كرد كه با توجه به كاهش 250 توماني قيمت هر كيلوگرم گندم آزاد براي صنايع و نانوايان آزادپز، امسال قيمت نان آزادپز بر اساس تصميم كارگروه‌هاي آرد و نان استاني ارزان مي‌شود. علي قنبري مديرعامل شركت بازرگاني دولتي اظهار كرد: بر اساس بخشنامه هيات دولت، امسال قيمت گندم يارانه‌اي هيچ تغييري نخواهد كرد و با همان قيمت كيلويي 665 تومان عرضه مي‌شود اما هر كيلوگرم گندم آزاد براي صنايع مرتبط و نانوايي‌هاي آزادپز با 250 تومان كاهش قيمت، كيلويي 900 تومان ارايه مي‌شود. با اين حساب بر اساس تصميمي كه در كارگروه‌هاي استاني آرد و نان گرفته مي‌شود قيمت نان آزادپز كاهش مي‌يابد.

 

افزايش واردات خوراك دام  

مجيد موافق قديري مديرعامل شركت هماهنگي كارخانجات خوراك دام، طيور و آبزيان كشور اظهار داشت: در سال 94 ارزش واردات خوراك آماده دام 65/43 ميليون دلار بود كه نسبت به سال قبل 114 درصد افزايش داشته و از نظر وزني نيز 72 درصد رشد داشته است. صادرات غيرنفتي به ويژه كالاهاي كشاورزي ضمن ايجاد ارزش افزوده بالا، وضعيت اشتغال در جامعه جوان ايران را بهبود ‌مي‌بخشد و سبب كسب درآمد ارزي براي تامين نياز وارداتي در كشور مي‌شود. وي افزود: همچنين ضريب تاثيرپذيري كشور از تحولات سياسي و اقتصادي جهاني را كه به واسطه تكيه بر اقتصاد نفتي به وجود مي‌آيد، كاهش مي‌دهد. وي افزود: در تحولات نوين اقتصاد جهاني كه به سمت حذف كليه موانع غيرتعرفه‌اي و كاهش تعرفه‌ها حركت مي‌كند، براي افزايش سهم كشور در اقتصاد جهاني و دستيابي به رشد و توسعه اقتصادي پايدار، جهش صادراتي امري الزامي بوده و عزم جدي مي‌طلبد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون