• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3517 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۳ ارديبهشت

اعتراض و اعتراف ژنرال

محسن رفيق‌دوست: با تندروها ائتلاف كرديد و باختيد / حتي خودم به ليست اصولگرايان به طور كامل رأي ندادم

 

محسن رفيق‌دوست نام ناشناخته‌اي در عرصه سياست ايران نيست. او از اصولگرايان قديمي و ريشه داري است كه اين روزها يا سكوت مي‌كند يا اگر حرفي مي‌زند جريان ساز مي‌شود. عضو ارشد موتلفه كه با پوشيدن رخت پاسداري از عضويت در حزب خارج شد هنوز پاسدار است. او در كارنامه‌اش پست‌هاي مديريتي زيادي دارد و حواشي بسياري را در طول سال‌هاي پيش و پس از انقلاب تجربه كرده است.  
رفيق‌دوست شايد تنها اصولگرايي بود كه در روزهاي سخت حبيب‌الله عسگراولادي مانند ساير هم‌مسلكانش پشت او را خالي نكرد. حاج حبيب‌الله عسگراولادي، زعيم و بزرگ اصولگرايان چند ماه پيش از فوتش در مواضعي متفاوت با اصولگرايان اعلام كرد مهندس موسوي و مهدي كروبي را سران فتنه نمي‌داند. هجمه سنگين اصولگرايان به حاج حبيب باعث شد او از حزب موتلفه به بهانه مرخصي كناره بگيرد و عملا در انزوا به سر ببرد. با اين حال محسن رفيق‌دوست از معدود اصولگراياني بود كه موضع او را تكرار مي‌كرد و مي‌گفت: من هم مثل استادم آقاي عسگر اولادي، آقاي كروبي و آقاي موسوي را جزو سران فتنه نمي‌دانم كه از قبل به فكر براندازي نظام بوده‌اند.

شكست سنگين در تهران
او حالا بار ديگر قدم در همان راهي گذاشته كه استادش مي‌پيمود و واقع بينانه فضاي سياسي را تحليل مي‌كند. رفيق‌دوست ديروز بر خلاف حداد عادل كه گفته است در تهران با اختلاف جزيي شكست خوردند نتيجه راي مردم تهران را شكست سنگين و بزرگ اصولگرايان اعلام كرد و گفت كه آنها بايد به فكر خودشان باشند تا در انتخابات بعدي طعم شكست را نچشند.  
بر اساس گزارشي كه انتخاب از آخرين اظهارات وزير سپاه دولت‌ ميرحسين‌موسوي منتشر كرد، او گفت: در اين انتخابات اصولگرايان شكست خوردند، اما اصلاح‌طلبان ‌پيروز نشدند. كساني كه پيروز شدند خاكستري‌ها بودند. وي ادامه داد: اگر مصاحبه مسوولان انتخابات در تهران را بخوانيد، متوجه مي‌شويد يك كميتي در انتخابات مجلس شركت كردند كه اگر اين كميت شركت نمي‌كرد، احتمال راي‌آوري ميان دو ليست تقسيم مي‌شد. رفيق‌دوست دليل شكست ليست اصولگرايان را در تحليل غلط آنها از شرايط اجتماع و خواست مردم دانست: جرياني در كشور ما در سال 92 و قبل از آن حاكم بود كه ديگر در ميان مردم وجهه قابل قبولي نداشت، بزرگ‌ترين اشتباه اصولگرايان واقعي اين بود كه با افرادي ائتلاف كردند كه مردم آنها را قبول نداشته و ندارند. ائتلاف با تندروها باعث شكست ليست شد.

رفيق‌دوست هم به ليست اصولگرايان راي نداد
رييس‌سابق بنياد مستضعفين و جانبازان پرده از يك واقعيت تلخ هم برداشت و اعلام كرد حتي خودش به ليست كامل ارايه شده توسط شوراي ائتلاف اصولگرايان راي نداده است: من كه فردي اصولگرا و قديمي هستم ليست انتخاباتي‌ام ليست اصولگرايان نبود و به برخي اعضاي ليست موجود راي ندادم. اشتباه اصولگرايان اين بود با كساني كه به ارزش‌هاي اصولگرايان پايبند نيستند ائتلاف كردند؛ زيرا اصولگرايان واقعي همواره به ارزش و اصول خود پايبند هستند. محسن‌رفيق‌دوست با بيان اينكه برخلاف تصور اكثريت، مجلس دهم يك مجلس اصولگرا است، ادامه داد: اصلاح‌طلبان اگر به ليست 30 نفره تهران متكي باشند در آينده مجلس نيز ضرر خواهند كرد. اين افرادي كه از تهران انتخاب شدند جز چند نفري از آنها، قصد تشكيل فراكسيون ندارند و مجلس دهم مجلس اصولگراهاست. وزيراسبق سپاه با اشاره به سخنان حداد عادل در خصوص اينكه اصولگرايان شكست كوچكي خوردند، تاكيد كرد: اصولگرايان در تهران شكست بزرگ و سنگيني را متحمل شدند اما در كل كشور اينگونه نبود. اصولگرايان شكست خوردند و اگر نتوانند براي اين كرسي‌هايي كه از دست دادند فكر اساسي كنند، مطمئنا انتخابات بعدي هم شكست خواهند خورد. او كه هنوز خود را در كسوت نظامي مي‌داند و نمي‌خواهد برخلاف فرمايش امام خميني مبني بر عدم ورود نظاميان به احزاب عمل كند ديروز هم اعلام كرد «من همچنان يك نظامي هستم و عضو هيچ حزب و جرياني نيستم، اما همواره در امور مختلف به اصولگرايان مشاوره مي‌دهم؛ اما بايد ديد در آينده چه مي‌شود». رفيق‌دوست طعنه‌اي هم به اصولگرايان زد و توصيه كرد به راي مردم احترام بگذارند: «بايد دانست كه ميزان «راي ملت» است و به عنوان يك مسلمان معتقد به امام(ره) و رهبري راي مردم را قبول كنيم و مانند گذشته در مقابل راي مردم نايستيم؛ بله براي پيروزي مبارزه كنند اما بايد راي ملتي كه رهبري هم آن را تاييد مي‌كند قبول كنيم».

فقط نام اصولگرايي را يدك مي‌كشيم
اما ديروز تنها رفيق‌دوست نبود كه شنا كردن در مسير خلاف جريان اصولگرايي را انتخاب كرد. سيدكمال‌الدين سجادي، سخنگوي جبهه پيروان خط امام و رهبري كه پيش از انتخابات گفته بود تندروها اصولگرايان سنتي را دور زدند حالا با روشن شدن نتيجه نهايي انتخابات شفاف‌تر سخن مي‌گويد: ما اصولگرايان بايد بپذيريم كه در اين انتخابات همچون انتخابات سال 92 شكست خورديم كه دليل اصلي‌اش هم خود ما اصولگرايان بوديم كه نتوانستيم با برنامه و طبق آن ميثاقي كه قبل از ليست بسته بوديم رفتار كنيم كه همين موضوع باعث شكست ما شد.
 او هم مانند بسياري از ناظران منصف صحنه سياست همفكران خود را به پوست‌اندازي توصيه مي‌كند: «اصولگرايي و اصولگرايان نياز به يك پوست‌اندازي دارند و بايد ببينيم كجاي كار ما اشتباه بود كه نتوانستيم رقيب خود را ببريم، رقيبي كه بعد از مدت‌ها به ميدان آمده بود و راحت مي‌توانستيم شكستش بدهيم.» سجادي در نهايت با اظهارات تندي عليه اصولگرايان گفت‌وگوي خود با انتخاب را به پايان رساند: ما نياز به يك بازبيني اساسي داريم، ما داريم نام اصولگرايي را يدك مي‌كشيم آن هم فقط به خاطر منافع شخصي، انسان از منافع شخصي سيرموني ندارد. ما بايد ببينيم چه چيزي باعث شده است كه اصولگرايان دچار چنين وضعي شدند، ما نبايد به راحتي از اين مقوله عبور كنيم. اصولگرايان واقعي ما خودشان را كنار كشيدند كه همين موضوع دچار آسيب به بدنه اصولگرايي شد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون