• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3517 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۳ ارديبهشت

سیزدهمین جشن «شب بازیگر» برگزار شد

شب طولانی و پرحاشیه ‌بازیگران

پیام رضایی

 

 سیزدهمین جشن «شب بازیگر» با  زمانی 4 ساعته برگزار شد. صابر ابر سرانجام به خاطر «کالیگولا» برگزیده شد. دو بازیگر از «اتاق ورونیکا» انتخاب شدند.
حمیدرضا نعیمی مثل همیشه حاشیه‌ساز بود. داوود رشیدی غایب بزرگ جشن، ترجیع‌بند حرف‌های همه بود و خیلی چیزهای دیگر که در مدت زمان 4 ساعت ممکن است اتفاق بیفتد. به همه‌ اینها گروه موسیقی ژیوار را هم اضافه کنید که بین برنامه‌ها روی سن می‌آمد. سیزدهمین جشن «شب بازیگر» با استقبالی باورنکردنی از سوی مخاطبان مواجه شد. میزان استقبال به‌ حدی بود که خیلی‌ها روی پله‌ها نشسته و عده‌ی زیادی هم ایستاده مراسم را دنبال می‌کردند اما برخلاف هیجان حضور مخاطبان، ریتم جشن که احترام برومند اجرای آن را بر عهده داشت، در بخش‌هایی یادآور برنامه‌گل‌ها بود.
جمشید مشایخی پیام ملی روز تئاتر را نوشته که در آن به‌شدت نسبت به وضعیت این هنر انتقاد شده بود. در بخشی از این پیام که بهزاد فراهانی آن را قرائت کرد، آمده بود: «عزیزان همدل،‌ مهربانان همراه‌، کلاه گشادی بر سرمان رفته است. چه خواستیم و چگونه شد؟ انگاشتیم که حرفه ما نمایش، بزرگ‌ترین هنر تاثیرگذار همه زمان‌هاست... این فعل «نداریم» را تا کی جامعه‌ تئاتر قرار است تکرار کند؟ جامعه تئاتر از بزرگ و کوچک، از سهند تا تفتان، از مرو تا اروند بیش از چهل سال است که خواست‌هایش را با هزار زبان هر روز هزار بار تکرار می‌کند و امید گوشی باز در این ملک باشد تا بشنود و اقدامی کند.»
سارا توکلی از میناب و ناصر جعفری از اردبیل هم توسط مهرانه مهین‌ترابی و ایرج راد تقدیر شدند. اما بر اساس اعلام قبلی از دو پیشکسوت تئاتر نیز تقدیر شد. جعفر والی که برای این بزرگداشت روی سن آمده بود گفت: «خوشحالم که اکبر، شایستگی و جنم هنری را داشت که توانست تا به امروز به عنوان یک چهره هنری در جامعه حضور داشته باشد.»
 سیروس ابراهیم‌زاده هم با حضور همسرش ناهید کبیری مورد تقدیر قرار گرفت؛ «حال من خوب است! چون در زمانی مورد لطف قرار می‌گیرم که از ادوار ارزشمند تئاتر است و آن هم آمدن و حضور گسترده جوانان در این عرصه است.» اکبر زنجانپور و سیروس ابراهیم‌زاده هر دو در صحبت‌های کوتاه‌شان برای داوود رشیدی آرزوی سلامتی کردند.
اما در ادامه خسرو حکیم‌رابط، پرویز پورحسینی و داریوش اسدزاده برای اهدای جوایز برگزیدگان به صحنه فراخوانده شدند.
فرید قبادی كه برای نمایش ترور برگزیده شده بود از نعیمی تشکر کرد و پس از حرف‌های او بود که حمیدرضا نعیمی از میان تماشاگران بلند شد و به روال معمول خودش به همه‌چیز اعتراض کرد: «فرید قبادی برای نقش ابن‌ملجم برازنده بود و رنج کشید اما در گفته دوستان و داوران کم‌انصافی است. آیا نقش او تکراری و تک‌خطی است؟ متاسفم برای هیات داوران که آن نقش و متن را این‌طور برداشت کرده‌اند.»
بهناز جعفری نیز که برای «اتاق ورونیکا» برگزیده شده بود در حرف‌هایش از روز جهانی بیماری «ام‌اس» گفت؛ «آخرین چهارشنبه ماه مه مصادف با 5 خرداد ماه روز ام‌اس است. امیدوارم با مبتلایان به ام‌اس به عنوان یک بیمار رفتار نکنیم چون آنها احتیاج به حمایت دارند و نباید دچار استرس شویم.» اما جشن «شب بازیگر» شگفتی‌های دیگری نیز داشت.
از جمله اجرای دو نمایش فرم ‌که باعث تعجب برخی حاضران در سالن شد و یکی از آنها حرکاتی بود که با آهنگ «دیوار» گروه پینک فلوید اجرا شد. شاید بیش از هر چیز آنچه تامل‌برانگیز بود اسپانسرهای این جشن بودند که بی‌هیچ چشمداشتی هزینه‌های این جشن را بر عهده گرفته بود و قرار است به برگزیدگان و 300 نفر دیگر از اهالی تئاتر وام مسکن هدیه دهد. گفته شد این پدر و دختر یک موسسه فرهنگی هنری را هم راه‌اندازی کرده‌اند. جامعه‌تئاتر در شرایط کنونی باید قدردان چنین کسانی باشد که چراغ این خانه را روشن نگه می‌دارند.

برگزیدگان :
فرید قبادی برای نمایش «ترور»/حسن معجونی برای نمایش «اسم»/ حسام منظور برای نمایش «اودیسه»/ صابر ابر برای نمایش «کالیگولا»/ ستاره پسیانی برای نمایش «اتاق ورونیکا»/ بهناز جعفری برای نمایش «اتاق ورونیکا»/ الهام کردا برای نمایش «شنیدن»/ گیتی قاسمی برای نمایش «عامدانه عاشقانه قاتلانه» در این مراسم همچنین یلدا عباسی بازیگر نمایش «ننه دلاور و فرزندانش» و داود معینی‌کیا بازیگر نمایش «هزار شلاق» به عنوان استعدادهای جوان تقدیر شدند.
همچنین 6 گروه نمایشی «فصل بهارنارنج»، «فهرست»، «صندلی‌ها»، «بیضایی»، «سرگیجه» و «در بارانداز» در این مراسم به عنوان گروه‌های منسجم برگزیده شدند.

 

کامنت خبر

اکبر زنجانپور، کارگردان تئاتر:
جای او امشب خالی است و خوب است تمام انرژی‌های خود را برای سلامتی داوود بفرستیم. داوود زمانی که «در انتظار گودو» را بازی می‌کرد، بسیاری از حاضران در سالن هنوز به دنیا نیامده بودند. با این حال امیدوارم وقتی مثل من به اواخر عمر خود رسیدید همه چیز برای‌تان خوب بوده باشد چون که به ما که خیلی سخت گذشت.
سیروس ابراهیم‌زاده، بازیگر:
تا جایی که در این 60 سالی که کار کردم به یاد می‌آورم، هیچ وقت این استقبال از جوان‌ها را برای کار در تئاتر ندیده بودم. جهان نسبت به زمانی که ما جوان بودیم بسیار تغییر کرده و این جوان‌ها که متعلق به دقیقه اکنون هستند حرف امروز را بهتر می‌دانند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون