• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3525 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۲۳ ارديبهشت

عدد نوشت

حجم مبادلات ايران و چين

مبادلات تجاري ايران و چين در سه‌ماهه نخست سال جاري ميلادي با افت ۳۱درصدي مواجه شد و به مرز شش ميليارد دلار رسيد. گمرك چين اعلام كرد كه مبادلات تجاري ايران و چين در سه ماه نخست سال جاري ميلادي با كاهش 31درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. مبادلات تجاري ايران و چين كه در ژانويه تا مارس 2015 بالغ بر 594/8 ميليارد دلار اعلام شده بود در ژانويه تا مارس سال جاري به 938/5 ميليارد دلار كاهش يافته است. صادرات چين به ايران و واردات از ايران در اين دوره افت قابل توجه داشته است. مبادلات تجاري ايران و چين در سال 2015 با افت بيش از 34درصدي مواجه شد و به حدود 34 ميليارد دلار رسيد. مبادلات تجاري ايران و چين در سال 2014 با رشد 31درصدي مواجه شده و به ركورد 51 ميليارد دلار رسيده بود.


 سهم جمعيت شهرنشين از كل جمعيت ايران

رييس همايش بين‌المللي اقتصاد شهري گفت: ايران درصد شهرنشيني بالاتري از ميانگين جهاني دارد و در حال حاضر نزديك به 73درصد جمعيت كشور در بيش از 1330 نقطه شهري زندگي مي‌كنند و بنابراين شهرها مكان و محور تحقق اقتصاد مقاومتي هستند. حسين محمد پورزرندي گفت: مدت‌ها قبل از اين همايش و از بدو شكل‌گيري، انجمن علمي اقتصاد شهري ايران تبيين اقتصاد مقاومتي در شهر و تئوريزه كردن و سپس كاربردي كردن الگوي اقتصاد مقاومتي در فضاي شهري را رسالت خود دانسته و به انحاي مختلف در اين زمينه تلاش كرده است. وي با بيان اينكه همايش بين المللي اقتصاد شهري با رويكرد اقتصاد مقاومتي؛ اقدام و عمل برگزار مي‌شود، يادآور شد: همان‌طور كه مي‌دانيم كشور ما درصد شهرنشيني بالاتري از ميانگين جهاني دارد و در حال حاضر نزديك به 73درصد جمعيت كشور در بيش از 1330 نقطه شهري زندگي مي‌كنند و بنابراين شهرها مكان و محور تحقق اقتصاد مقاومتي هستند.
 
هزينه ايجاد هر شغل خانگي

مطابق محاسبات ميانگين هزينه ايجاد يك شغل در مشاغل خانگي ۲۰۰ ميليون ريال برآورد مي‌شود. با توجه به بررسي‌ها حدود 25 درصد از شاغلان خانگي، قبل از تصدي شغل خانگي فعلي، بيكار بوده‌‌اند و شاغل جديد تلقي مي‌شوند. با تعميم اين نسبت به كل افراد داراي مجوز شغل خانگي كه از سال 1390 تا 1393 در سامانه مشاغل خانگي ثبت شده‌اند، (1288029 نفر) و احتساب مجموع تسهيلات پرداختي توسط دولت به ميزان 22192ميليارد ريال، به طور متوسط براي ايجاد هر شغل جديد70 ميليون ريال توسط دولت تسهيلات پرداخت شده است. با توجه به اينكه تسهيلات اعطايي از سوي دولت بخشي از سرمايه‌گذاري كل در ايجاد شغل در طرح‌هاي اقتصادي بوده و اغلب قريب به 30 درصد كل سرمايه‌گذاري لازم را شامل مي‌شود، با در نظر گرفتن سهم آورده افراد متقاضي شغل خانگي، مي‌توان گفت سرمايه لازم براي راه‌اندازي يك شغل خانگي 200 ميليون ريال برآورد مي‌شود.  محاسبه و پيش‌بيني سرمايه مورد نياز براي ايجاد يك فرصت شغلي در سال 94 در كل كشور نشان مي‌دهد، سرمايه سرانه مورد نياز براي ايجاد يك فرصت شغلي، 2032 ميليون ريال بوده است كه اين سرانه در هر يك از فعاليت‌هاي اقتصادي متفاوت است.  

پروژه‌هاي پتروشيمي نزديك به افتتاح در سال جاري

معاون وزير نفت و مديرعامل شركت ملي صنايع پتروشيمي مي‌گويد كه رسيدن به توليد 8 ميليون تن محصولات پتروشيمي تا پايان امسال نيازي به پروژه‌هاي جديد ندارد و با راه‌اندازي طرح‌هاي در دست‌ اجراي كنوني به دست خواهد آمد. مرضيه شاهدايي با بيان اينكه هدف رسيدن به توليد 8 ميليون تن با ارزش چهار ميليارد دلار براي صنايع پتروشيمي تا پايان امسال به پروژه‌هاي در دست اجراي اين صنعت مربوط مي‌شود، گفت: برخي واحدهاي پتروشيمي در حال تكميل بوده و در انتهاي كارند و برخي ديگر راه‌اندازي شده و منتظر افتتاحند و برخي ديگر تا پايان سال راه‌اندازي مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون