• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3533 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۳ خرداد

حفاظت از محيط زيست نياز به سرمايه‌گذاري ملي دارد

ابوالحسن داوودي

ابوالحسن داوودي معتقد است حفاظت از محيط زيست يك وظيفه ملي است كه همه بايد نسبت به آن احساس مسووليت داشته باشند.
كارگردان فيلم سينمايي «رخ ديوانه» در پاسخ به اين سوال كه چرا فيلمسازان داستاني كمتر به سراغ ساخت فيلم‌هاي محيط‌زيستي مي‌روند، گفت: «واقعيت اين است كه فيلمسازي به خواست فيلمساز نيست زيرا فيلمسازي يك پروسه گران قيمت، زمانبر و مشكل است. فيلمنامه‌نويس، كارگردان و تهيه‌كننده بايد در يك زمينه، موضوعي را بپرورانند و اين اتفاق نياز به انگيزه و پشتيباني دارد.»
او بر اين باور است كه بخش خصوصي بايد انگيزه‌هاي اقتصادي لازم را براي سرمايه‌گذاري روي چنين موضوعاتي داشته باشد مخصوصا در زمينه محيط زيست كه يكي از استراتژيك‌ترين مشكلات جامعه ما است كه حتما بايد با پشتيباني‌هاي لازم از طرف متوليان انجام شود.
داوودي تاكيد كرد: «اگر چنين شرايطي اتفاق نيفتاد، نمي‌توانيم انتظار داشته باشيم كه تهيه‌كننده بخش خصوصي سرمايه خود را روي موضوعي بگذارد كه نياز به سرمايه‌گذاري ملي دارد زيرا هنرمندان هم مي‌توانند نقشي همانند مردم ايفا كنند، شايد كمي تاثيرگذارتر اما دليل نمي‌شود كه هنرمند تمام منافع و مصالح خود را در زمينه‌اي كه نياز به هدف‌گذاري ملي دارد و مسوولان نظام وظيفه دارند كه آن را حل كنند، فدا كند.»
اين فيلمساز با اشاره به اينكه همه مردم و مسوولان بايد نسبت به حفظ محيط زيست احساس مسووليت كنند، توضيح داد: «بزرگان حكومت و دولت بايد از خودگذشتگي لازم را در اين رابطه داشته باشند و در چنين شرايطي است كه هنرمندان هم احساس مسووليت متقابل مي‌كنند. اما در جامعه‌اي كه از نزديك شاهد هستيم قواعد و قوانين حقوق انسان‌ها و هنرمندان رعايت نمي‌شود و هيچ طبقه‌اي نسبت به طبقه ديگر احساس مسووليت نمي‌كند، تنها چيزي كه باعث مي‌شود كسي درباره مسائل محيط زيستي اقدامي انجام دهد، همان مسووليت فردي است كه در برخي افراد وجود دارد.»
به اعتقاد او، مسووليت اجتماعي يك امر متقابل است كه زماني به ثمر مي‌رسد كه من نوعي بدانم حقوقم به عنوان يك هنرمند رعايت مي‌شود. بي‌دليل سانسور نمي‌شوم و تحت فشار قرار نمي‌گيرم و اگر از كسي انتقاد كنم موجب دلخوري هيچ فردي نمي‌شود. در چنين شرايطي هنرمند هم احساس مسووليت اجتماعي مي‌كند زيرا هنرمندان از مردم جدا نيستند.
داوودي درباره برگزاري جشنواره فيلم سبز هم گفت: «جشنواره‌هاي موضوعي تبديل شده‌اند به جايي كه عده‌اي مي‌آيند و هزينه‌اي را خرج مي‌كنند، بدون اينكه اتفاقي بيفتد اما جشنواره فيلم سبز جزو معدود جشنواره‌هايي است كه وظيفه استراتژيك روشني پشت سرش دارد.»
او تاكيد كرد: «جشنواره فيلم سبز به شرطي مي‌تواند موفق عمل كند كه برگزاركنندگانش آن را به عنوان يك وظيفه ملي قلمداد كنند و هم از جانب اهالي فرهنگ و هنر و هم از جانب دولت مورد‌توجه قرار گيرد. اين جشنواره همچنين بايد بتواند رغبت را در هنرمندان برانگيزد كه وارد اين فضا شوند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون