• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3536 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۶ خرداد

نيومكزيكو شاهد تظاهرات گسترده عليه نامزد جمهوريخواهان بود

خشم معترضان در برابر پيشروي‌هاي ترامپ

گروه جهان | دونالد ترامپ، نامزد احتمالي جمهوريخواهان در انتخابات امريكا روز گذشته توانست در انتخابات درون حزبي واشنگتن با اختلاف قابل توجهي يكه تاز اين رقابت شود و تمامي نمايندگان حزبي اين ايالت را جذب خود كند تا گام‌هاي پاياني را براي رسيدن به 1237 نماينده حزبي با خيالي آسوده‌تر بردارد. اما در اين بين چالش ترامپ تنها ادامه رقابت‌هاي درون حزبي نيست، بلكه چالش ديگري كه او اكنون با آن مواجه است، معترضاني است كه در هر نقطه از امريكا كه قصد سخنراني دارد، در پشت درهاي محل سخنراني او جمع مي‌شوند تا به هر نحو ممكن اجازه صحبت به ترامپ داده نشود. سه‌شنبه شب زماني كه ترامپ قصد داشت در نيومكزيكو ميان هواداران خود سخنراني كند، هزاران تظاهرات‌‌كننده به صورت مسالمت آميز پشت درهاي محل سخنراني تجمع كردند. اين تظاهرات‌كنندگان كه به حدود هزار نفر مي‌رسيدند اغلب جوان بودند اما با نزديك شدن به شب و زمان سخنراني، اين تظاهرات مسالمت آميز به خشونت كشيده شد به گونه‌اي كه پليس در ابتداي اين جريان هرچه تلاش كرد نتوانست كنترل اوضاع را در دست بگيرد. چند افسر پليس در نزديكي محل سخنراني كه سعي در توقف خشونت داشتند به وسيله سنگ مجروح شدند و تا پايان اين تظاهرات پليس چند نفر را دستگير كرد و در نهايت پليس توانست خيابان‌هاي نزديك محل سخنراني را در ساعات پاياني سه شنبه شب پاكسازي كند. پليس در اين درگيري‌ها از اسپري فلفل براي پراكنده كردن تظاهرات‌كنندگان استفاده كرد.
همچنين پليس در آغاز اين تظاهرات مسالمت‌آميز موانع فلزي را در نزديكي محل سخنراني ترامپ ايجاد كرده بود كه معترضان نتوانند وارد محوطه سالن شوند. معترضان نيز شعارهايي را عليه دونالد ترامپ سر دادند تا مخالفت خود را نسبت به سخنان ضد مهاجرتي ترامپ نشان دهند. گفتني است در نيومكزيكو مهاجران لاتين تبار و همچنين اسپانيايي‌ها به عنوان بخشي از جمعيت اين منطقه به شمار مي‌آيند. اما با فرا رسيدن شب و زماني كه دونالد ترامپ وارد محل سخنراني شد فضاي سخت و سنگيني بر محوطه بيرون سالن سخنراني حاكم شد. خشم معترضان به‌شدت بالا گرفت و تعدادي از آنها از موانع فلزي عبور كردند و برخي ديگر به حدي با سيل جمعيت به موانع فشار آوردند تا آنها را كنار زدند و به سمت در ورودي سالن محل سخنراني هجوم بردند. زماني كه تجمع هواداران ترامپ به پايان رسيد، پليس اجازه خروج مردم از در اصلي را به دليل برخورد احتمالي دو گروه طرفداران و مخالفان نداد. گزارش‌ها از محل اين تجمع حاكي از آن است كه صداي يك گلوله در مركز شنيده شده است كه پليس نيومكزيكو در توييتر خود اعلام كرد كه صدا از يك گلوله ساچمه‌اي خارج شده و يك درب شيشه‌اي محل ورودي سخنراني نيز شكسته شده است. اما هرچند پليس تلاش كرد تا جلوي هرگونه درگيري بين هواداران و مخالفان ترامپ را بگيرد در نهايت اين اتفاق هرچند به صورت محدود رخ داد. مردم از هر دو طرف حرف‌هاي توهين‌آميز به يكديگر مي‌زدند و همديگر را هل مي‌دادند.
پليس در نهايت با ايجاد يك خط خارج از محل تجمع و مجهز به باطوم و اسپري فلفل سعي كرد دو طرف را جدا كند. برخي نيروهاي پليس نيز براي كنترل اوضاع با اسب ميان معترضان قرار گرفتند. اما معترضان به حدي خشمگين بودند كه خط جدا‌كننده پليس را نيز به چالش كشيدند و نيروهاي امنيتي را به‌شدت تحت فشار قرار دادند. در يك نقطه از تظاهرات نيز يكي از معترضان به سمت خودروي پليس رفت و از آن بالا رفت و ايستاد، اما پليس سوار بر اسب توانست به تدريج معترضان را از محل تجمع هواداران ترامپ متفرق كند. گزارش‌ها حاكي از آن است كه معترضان سنگريزه‌هاي كوچك و بزرگ را به سمت پليس پرتاب كردند. سي‌ان‌ان گزارش داد پليس تا حد ممكن سعي كرد از دستگيري افراد اجتناب كند. پليس همچنين اعلام كرد افرادي كه پس از تظاهرات مسالمت‌آميز در صحنه باقي ماندند تنها به دنبال ايجاد مشكل و مخرب بودند. وقايع نيومكزيكو نخستين نمونه از خشونت‌ها و اعتراض‌ها عليه ترامپ نيست. در ماه مارس نيز درگيري‌ها و خشونت‌ها ميان حاميان و معترضان عليه ترامپ در شيكاگو موجب شد تا ترامپ سخنراني خود را لغو كند. همچنين در ماه آوريل نيز اعتراضات در كاليفرنيا عليه ترامپ به حدي بالا گرفت كه ترامپ از در اصلي محل سخنراني نتوانست وارد سالن شود و همراه با انبوهي از محافظان از در پشتي به محل سخنراني خود رفت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون