• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3536 -
  • ۱۳۹۵ پنج شنبه ۶ خرداد

گزارش «اعتماد» از جنجال تازه در فوتبال بانوان

ابهام اخلاقي

 

وجود «برخي ناهنجاري‌ها» در ورزش بانوان، تبديل به تيتر يك بسياري از رسانه‌ها شده است. اتفاقي ناگوار كه برخي معتقدند پرداختن به آن اخلاقي نيست و منجر به زير سوال رفتن آبروي افراد فعال در اين حوزه مي‌شود. مسوولان ذي‌ربط فوتبال با قدرت به اخبار منتشر شده واكنش تند داشته‌اند و وجود تخلفات و مشكلات اينچنيني را رد كرده‌اند. اما اين «تكذيبيه‌ها» همه واقعيت نيست. وجود برخي ابهامات و اتفاق افتادن برخي اتفاقات ديگر دليلي شد براي اينكه وزارت ورزش اوايل سال 1392 به علي كفاشيان دستور مستقيم بدهد كه نايب‌رييس بانوان فدراسيون را از كار بركنار كند.
 
«مسوولان خانم و آقايي كه اين‌ روزها مصاحبه‌هاي مختلفي درباره حواشي به وجود آمده اخير درباره موضوع ناهنجاري‌ در فوتبال ايران مي‌كنند و ادعا داشته‌اند كه هيچ پرونده تخلفي درباره فوتبال بانوان وجود ندارد توجه داشته باشند كه بنده هيچ‌وقت در مصاحبه‌هاي اخيري كه داشتم، به صورت مصداقي درباره دوجنسه‌ها در فوتبال بانوان صحبت نكردم. خبرنگاري به من زنگ زد و اعلام كرد كه گويا چنين مسائلي در فوتبال بانوان وجود دارد و چند نفر از بازيكنان به اين موضوع اعتراف كرده‌اند. من بدون اينكه اشاره مستقيمي به موضوعات داشته باشم، گفتم كه يك سال و نيم قبل گزارشي 60 تا 70 صفحه‌‌اي درباره وجود برخي تخلفات و مشكلات در فوتبال بانوان به كميسيون اصل نود ارجاع شد، اما مفاد اين گزارش مورد تحقيق و بررسي كارشناسي قرار نگرفت. بنده خودم هم معتقد هستم كه 9/99 درصد بانوان ورزشكار ما پاك و زحمتكش هستند كه با وجود مشكلات بسيار، براي اين مملكت اسلامي با حجاب افتخارآفريني مي‌كنند و بايد از آنها حمايت شود. بنده باز هم تاكيد مي‌كنم كه هيچ اسمي از افراد نبرده‌ام و فقط تاكيد كردم كه پرونده‌اي درباره مشكلات ورزش بانوان به مجلس شوراي اسلامي ارجاع شده است. ديگر نمي‌دانم كه خبرنگاران و رسانه‌ها درباره اين موارد چه چيز‌هايي مي‌نويسند. فقط به مسوولاني كه دارند شلوغ‌بازي درمي‌آورند اين مورد را مي‌گويم كه گزارش از تخلفات و مشكلات احتمالي «مختلف» در ورزش بانوان به خصوص فوتبال، از يك مرجع و نهاد رسمي مهم به ما ارجاع شده و مورد بررسي قرار خواهد گرفت. اين دوستان يادشان باشد كه بايد درباره مصاحبه‌هاي امروز خود يك روز پاسخگو باشند. اگر وجود مشكلات اثبات شود، برخورد جدي با آنها صورت مي‌گيرد!» اين جملات، بخشي ازصحبت‌هاي عبدالرحمن شاه‌حسيني، بازرس ويژه كميسيون اصل نود در پرونده فساد فوتبال درباره حواشي اخير به وجود آمده در رسانه‌ها پيرامون موضوع در فوتبال بانوان است. واكنش تند مديران فدراسيون فوتبال به انتشار اخبار اخير به قدري ابهامات درباره داستان‌هاي به وجود آمده را زياد كرد كه شاه‌حسيني مجبور شد جواب آنها را بدهد و به عبارتي ساده براي آنهايي كه به كل، موضوع را تكذيب مي‌كنند خط و نشاني رسمي بكشد.
 
واكنش الهه عرب‌عامري به اخبار منتشر شده اخير در نوع خود جالب توجه بود. او در صحبت‌هايي صريح اعلام كرد: «قانون تعيين جنسيت در مسابقات مختلف بين‌المللي و به ويژه در زمينه بانوان از سال 1389 به شكل دستورالعمل به همه كشورها ابلاغ شده و همه فدراسيون‌ها بايد مطابق با آن اقدامات خود را انجام دهند، فدراسيون فوتبال ايران نيز با توجه به وظيفه ذاتي خود معاينات پزشكي كليه بانوان فوتساليست و فوتباليست را در تيم‌هاي ملي تهيه كرده و در صورت نياز به مراجع ذيصلاح ارايه خواهد كرد. كليه باشگاه‌ها موظفند موضوع تهيه گزارش تعيين جنسيت را از طريق پزشكان معتمد تهيه كرده و پيش از شروع مسابقات ليگ‌هاي بانوان به فدراسيون فوتبال ارايه دهند كه اين كار طي سال‌هاي گذشته انجام شده و مدارك آن در كميته پزشكي فدراسيون فوتبال موجود و قابل ارايه است.» نايب‌رييس بانوان فدراسيون در ادامه تاكيد كرد: «بعد از قهرماني تيم ملي فوتسال بانوان در جام ملت‌هاي آسيا كه تحسين همگان را برانگيخت، برخي كشورها كه هيچ جايگاهي در فوتسال و فوتبال جهان ندارند، اين موضوعات را مطرح و با استفاده از رسانه‌هاي مرتبط اقدام به انتشار اين قبيل اخبار در سطح بين‌المللي و به ويژه فضاي مجازي كردند. اين اقدام آنها در موج اولش در سال94 مورد تقبيح و نكوهش اكثر رسانه‌هاي داخلي و مردم قرار گرفت. چرا كه همه ما از مقاصد آنها در به چالش كشيدن موفقيت‌هاي بانوان ايراني باخبريم و اين گونه اخبار نخ‌نما و اطلاعات بدون مدرك و سند جايگاهي در ميان آحاد جامعه ايران ندارد. چرا كه قطعا مدارك و مستندات مستدل در اختيار ندارند و تنها بر اساس شنيده‌ها و بدون تحقيق و تفحص و وجود ادله كافي در مورد اين موضوع كاملا تخصصي اقدام به اتهام‌زني و انتشار اخبار كذب مي‌كنند.»
 
علاوه بر عرب عامري روز گذشته بسياري ديگر از مسوولان فعلي و سابق فدراسيون فوتبال هم به اخبار اخير واكنش نشان داده و وجود چنين مشكلاتي را در فوتبال و فوتسال بانوان تكذيب و عملكرد آنهايي را كه به اين موارد پرداخته‌اند تقبيح كردند. اما مساله اساسي اين است كه گزارشي جامع از تخلفات مختلف درباره فوتبال و فوتسال بانوان به كميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي ارجاع شده است كه اين تحقيقات با مشخص شدن اعضاي جديد كميسيون‌ و فراكسيون‌هاي مجلس شوراي اسلامي بدون ترديد در دستور كار كميسيون اصل نود قرار خواهد گرفت. مسوولان فدراسيون فوتبال در شرايطي صراحتا اعلام كرده‌اند كه وجود اين گزارش‌ها و اخبار از پايه بي‌اساس و دروغ است كه دو سال قبل حراست وزارت ورزش و جوانان گزارش جامع و رسمي از ابهامات مربوط به فوتبال و فوتسال بانوان را به كميسيون نود ارجاع داد و خواهان رسيدگي به آن شد. در همان مقطع به دنبال ارايه برخي گزارش‌ها و چندين افشاگري عجيب بود كه وزارت ورزش تصميم گرفت به حوادث زيرپوستي فوتبال بانوان ورود كند. به همين ترتيب بعد از مشخص شدن تحقيقات اوليه، دستور بركناري نايب‌رييس وقت بانوان فدراسيون به علي كفاشيان داده شد. اتفاقي كه رييس قبلي فدراسيون بر سر آن مدت‌ها با وزارت ورزش چالش داشت و حاضر به انجام آن نبود. اما در نهايت مجبور شد كه بدون هماهنگي با فريده شجاعي، ‌در جلسه مجمع تصميمش براي عزل نايب‌رييس سوم را به اعضا اعلام كند. در نهايت فعل و انفعالات مختلف منجر به انتخاب الهه عرب‌عامري به عنوان نايب‌رييس جديد بانوان فدراسيون فوتبال شد. در واقع عرب عامري كه امروز به كل وجود چنين مشكلاتي را در فوتبال بانوان رد مي‌كند و به صورت مستقيم رسانه‌ها را هم تهديد كرده كه به اخبار بي‌پايه و اساس و دروغ نپردازند، خودش به خاطر تغييرات مربوط به همين ابهامات بود كه در فدراسيون مسووليت گرفت. عبدالرحمن شا‌ه‌حسيني در اين باره مي‌گويد: « باز هم تاكيد مي‌كنم كه اكثر ورزشكاران بانوي ايراني پاكدامن و شريف هستند. ضمن اينكه بايد بگويم از سوي ما هيچ اشاره‌اي درباره جزييات نشده و مسوول اخباري كه رسانه‌ها منتشر كرده‌‌‌اند نيستيم. اما به مسوولان فدراسيون و به ويژه خانم عرب عامري اعلام مي‌كنم كه بهتر است به سوابق ورود كميته انضباطي و حراست به مباحث مطروحه در چند سال قبل رجوع كنند. اطلاعاتي درباره پروسه‌هاي درماني كه براي چند بازيكن صورت گرفت كسب كنند. سپس بيايند مصاحبه انجام بدهند. آنها اگر بخواهد به مصاحبه‌هاي اينچنيني خود ادامه بدهند بايد بيايند در حضور مراجع خاص پاسخگوي حرف‌هاي خود باشند. چرا كه اگر گزارش ارايه شده از سوي يك نهاد فوق‌العاده رسمي به مجلس بعد از بررسي تخلفات و مشكلات مختلف را ثابت كند، همين مديران هم مقصر شناخته خواهند شد و برخوردي شديد و جدي با آنها صورت مي‌گيرد. نايب‌رييس بانوان فدراسيون قبل از اينكه مصاحبه كند برود ببيند چه اتفاقاتي باعث شد كه در فدراسيون تغيير و تحولاتي رخ بدهد تا با رفتن مسوول قبلي ايشان به اين سمت برسند. آنها نبايد بلندگوي افراد ديگر باشند.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون