• ۱۴۰۳ جمعه ۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3543 -
  • ۱۳۹۵ يکشنبه ۱۶ خرداد

عدد نوشت

پوشش بيمه‌اي صادرات

مديرعامل صندوق ضمانت صادرات با اشاره به اينكه سال گذشته پوشش بيمه‌اي صادرات كالا يك ميليارد دلار بوده است، اظهار كرد: اين رقم در سال جاري به دو ميليارد دلار افزايش مي‌يابد و بايد بتوانيم اين رقم را حدود شش تا هفت ميليارد دلار افزايش دهيم. كمال سيدعلي با اشاره به اينكه صندوق توسعه ملي منابعي را براي صادرات كالا در بسته حمايت از صادرات غيرنفتي تخصيص داده است، گفت: اين حمايت‌ها از طريق سازمان مديريت و برنامه‌ريزي و نيز وزارت صنعت، معدن و تجارت در نظر گرفته شده است اما بايد حيطه اين حمايت‌ها افزايش يابد.  


 روستاهاي بهره‌مند از اينترنت پرسرعت

توسعه دولت الكترونيك از اجزاي جدا نشدني اقتصاد مقاومتي است كه براي ايجاد بستر اشتغالزايي بهترين زمينه را براي رشد داراست. نصرالله جهانگرد، رييس سازمان فناوري اطلاعات ايران گفته است كه كل برنامه توسعه كشور در طول پنج برنامه در 9 شاخه سرمايه‌گذاري شده كه بيشترين رشد با نرخ 19 درصد مربوط به ارتباطات بوده است. همچنين 18 هزار روستا در سطح كشور از اينترنت پرسرعت بهره‌مند شده‌اند و پورت‌هاي روستايي نيز در دولت يازدهم، به 30 ميليون پورت رسيده است. به گفته جهانگرد در مراجعه مردم يك كشور به دستگاه‌هاي دولتي به ازاي هر 30 دقيقه اتلاف وقت در بدترين حالت 1/5درصد از توليد ناخالص داخلي به هدر مي‌رود كه با بهينه‌سازي فرآيندهاي اداري مي‌توان اين وقت را به صفر رساند كه باعث افزايش ثروت ملي مي‌شود.  
 
سود ايرلاين‌هاي جهان

انجمن بين‌المللي حمل و نقل هوايي (ياتا) در گزارش جديدي با اشاره به پايين ماندن قيمت‌هاي نفت و ابتكارات شركت‌ها براي پر كردن صندلي‌هاي پرواز، سود مورد پيش‌بيني براي ايرلاين‌هاي جهان در سال 2016 را افزايش داد. ياتا اكنون پيش‌بيني مي‌كند صنعت ايرلاين امسال 4/39 ميليارد دلار سود خالص خواهد داشت كه بالاتر از پيش‌بيني قبلي 3/36 ميليارد دلار است. اين گروه كه نماينده 83 درصد از ترافيك هوايي جهاني است، اعلام كرد سود ايرلاين‌هاي جهاني براي پنجمين سال متوالي بهبود پيدا مي‌كند و حاشيه سود خالص را به 6/5 درصد مي‌رساند. انتظار مي‌رود درآمد صنعت هواپيمايي در سال 2016 به 709 ميليارد دلار بالغ شود. ايرلاين‌هاي امريكاي شمالي بيش از نيمي از سود اين صنعت را به خود اختصاص مي‌دهند با اين همه ياتا كندي رشد تقاضاي مسافر را پيش‌بيني مي‌كند. طبق پيش‌بيني ياتا، نرخ رشد تقاضاي مسافر از 4/7درصد در سال 2015 به 2/6 درصد در سال 2016 آهسته مي‌شود.
 
خودكفايي در توليد برنج

افزايش توليد برنج يكي از برنامه‌هاي وزارت جهاد كشاورزي است كه به گفته مديركل غلات و محصولات اساسي اين وزارتخانه، با وجود كاهش سطح زير كشت و افزايش جمعيت و مصرف برنج، ميزان توليد اين محصول استراتژيك در افق برنامه ششم توسعه و چشم‌انداز 1404 افزايش مي‌يابد و ضريب خودكفايي حدود 65 درصدي حفظ مي‌شود. كاوه خاكسار، اظهار كرد: بر اساس برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته در طول برنامه ششم توسعه و رسيدن به افق چشم‌انداز 1404 درصدديم تا عملكرد برنج را در واحد سطح افزايش دهيم و با وجود اينكه نمي‌خواهيم برنجي در استان‌هاي غيرشمالي كشت شود مسلما سطح زير كشت اين محصول كاهش مي‌يابد، اما با توجه به افزايش توليد برنج، ضريب خودكفايي آن در حدود 65 درصد كنوني حفظ خواهد شد. وي با بيان اينكه ميزان مصرف برنج حدود سه ميليون تن و ميزان توليد آن حدود دو ميليون است، افزود: تا سال 1404 ميزان جمعيت سالانه حدود يك ميليون نفر و ميزان مصرف نيز به همين نسبت افزايش مي‌يابد اما با برنامه جامع وزارت جهاد كشاورزي در راستاي افزايش توليد و عملكرد برنج در واحد سطح ضريب خودكفايي اين محصول حفظ مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون