• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3546 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۹ خرداد

منابع خبري از پايان جدال دروني دموكرات‌ها به نفع كلينتون خبر مي‌دهند

هيلاري، نخستين زن در ماراتن آخر

ميثم سليماني

 

هشت سال پيش زماني كه هيلاري كلينتون، بانوي اول سابق امريكا وارد كارزار انتخابات رياست‌جمهوري اين كشور شد انتظار داشت تا تبديل به نخستين رييس‌جمهور زن ايالات متحده شود. اما او در سال 2008 با سدي به نام باراك اوباما برخورد كرد كه اجازه نداد كلينتون به روياي خود دست پيدا كند. اما حالا هشت سال از آن دوران مي‌گذرد. انتخابات مقدماتي حزب دموكرات به روزهاي پاياني خود رسيده است، اما اين‌بار هيلاري كلينتون خود را بيش از هر زمان ديگري به روياي رياست‌جمهوري ايالات متحده نزديك‌تر مي‌بيند. تاريخ اكنون پيش روي اوست كه مي‌تواند به عنوان نخستين رييس‌جمهور زن در ايالات متحده پا به كاخ سفيد بگذارد و سكان رهبري اين كشور را به دست گيرد.
 در ساعات آغازين روز سه‌شنبه و پيش از شروع انتخابات مقدماتي حزب دموكرات در پنج ايالت امريكا، خبرگزاري آسوشيتدپرس در خبري فوري اعلام كرد كه هيلاري كلينتون رسما توانسته 2383نامزد مورد نياز براي كسب نامزدي حزب دموكرات را به دست آورد. خبري كه بسياري منتظر آن بودند كه پس از انتخابات روز سه‌شنبه رسما اعلام شود اما اين خبر پيش از برگزاري انتخابات منتشر شد و پس از اعلام خبر توسط آسوشيتدپرس ساير خبرگزاري‌ها نيز اين خبر را تاييد كردند و تعداد نمايندگاني كه كلينتون به دست آورده را 2384 نماينده اعلام كردند.
موضوعي كه شايد برني سندرز رقيب سرسخت هيلاري كلينتون آن را به راحتي قبول نكند زيرا كلينتون در انتخابات تاكنون راي 1812 نماينده متعهد و نيز نظر 572 نماينده غير‌متعهد را به خود جلب كرده است؛ موضوعي كه سندرز علاقه‌اي به پذيرش آن ندارد، زيرا برني سندرز معتقد است نمايندگان متعهد هردو نامزد تا زمان برگزاري كنوانسيون اين حزب در فيلادلفيا به 2383 نماينده نمي‌رسد از همين رو بايد در كنوانسيون نهايي حزب به چانه‌زني پرداخت، شيوه‌اي غير‌مرسوم كه هنوز مشخص نيست كه سندرز نمايندگان غير‌متعهد را در سيستم انتخاباتي دموكرات‌ها قبول دارد يا خير زيرا سندرز معتقد است كه بايد سيستم نمايندگان غيرمتعهد در حزب دموكرات اصلاح شود و از طرف ديگر معتقد است كه بايد با آنها در كنوانسيون نهايي حزب چانه‌زني كرد؛ موضعي نامشخص كه سردرگمي عجيبي را در حزب دموكرات به وجود آورده است. اما آن‌چيزي كه مشخص است، كلينتون طبق قانون فعلي حزب دموكرات نامزد نهايي حزب دموكرات امريكا است و در كنوانسيون نهايي حزب دموكرات كه در روزهاي 28-25 جولاي در فيلادلفيا برگزار مي‌شود به عنوان نامزد نهايي حزب معرفي خواهد شد. خبرگزاري آسوشيتدپرس در طول هفت ماه گذشته 714نماينده غير‌متعهد در حزب دموكرات را مورد بررسي قرار داده كه تاكنون راي 95 نفر از آنها مشخص نيست.
پايان يك رقابت سخت؟
هيلاري كلينتون در حالي حدنصاب مورد نياز براي نامزدي حزب دموكرات را به دست آورده است كه رقابتي چالش برانگيز را با برني سندرز پشت سر گذاشت. شايد زماني كه هيلاري كلينتون كمپين خود را براي انتخابات رياست‌جمهوري آغاز كرد كمتر كسي اين تصور را داشت كه شخصيتي مانند سندرز بتواند در ادامه راه براي او دردسر ساز شود و پاياپاي او در رقابت‌ها پيش بياييد و براي او تبديل به يك تهديد جدي شود. سندرز توانست با موج جديدي از خواسته‌هاي مردمي ميان راي‌دهندگان امريكايي به عنوان رقيب اصلي كلينتون ظهور پيدا كند و جايگاه او را به خطر بيندازد. از طرف ديگر يكي از عواملي كه موجب شد كلينتون سندرز را پشت سر بگذارد حمايت تمام قد سران حزب دموكرات از او بود؛ اتفاقي كه هشت سال پيش در رقابت با اوباما نيفتاد وعملا كلينتون در حزب تنها ماند. ولي اكنون تمامي حزب دموكرات بسيج شدند تا اجازه ندهند سندرز به عنوان نامزد نهايي حزب معرفي شود و از سوي ديگر عدم حضور جو بايدن معاون اول اوباما در رقابت‌ها نشان داد كه حزب دموكرات تصميم خود را در خصوص كلينتون گرفته است و به هر نحو ممكن قصد داشت تا كلينتون نامزد نهايي حزب شود.
چانه‌زني‌هاي اوباما با سندرز
خبرگزاري سي‌ان‌ان از طريق يك منبع از حزب دموكرات گزارش داد كه باراك اوباما و برني سندرز روز يكشنبه با هم از طريق تلفن گفت‌وگو كردند. اين تماس در حالي صورت گرفته كه به نظر مي‌رسد اوباما در حال راضي كردن سندرز براي كناره‌گيري از رقابت‌ها در حمايت از هيلاري كلينتون است. اما جزييات مكالمه دو طرف هنوز مشخص نيست. سندرز چندي پيش نيز اعلام كرد كه اگر كلينتون نيز پيروز رقابت‌هاي درون حزبي شود خود به تنهايي مسووليت جذب حمايت طرفداران او را خواهد داشت.
مايكل بريگز، سخنگوي كمپين سندرز نيز در پاسخ به خبرنگاران در خصوص تماس تلفني سندرز با اوباما گفت كه نمي‌تواند در خصوص ماهيت مكالمات چيزي بگويد. حتي سندرز در پاسخ به خبرنگاران گفت: من با رييس‌جمهور اوباما در مورد بسياري از مسائل صحبت مي‌كنيم و من فكر نمي‌كنم مناسب باشد آنها را عنوان كنم زيرا بسياري از آنها خصوصي است.
با اين وجود سندرز خود را متعهد مي‌داند كه تا لحظه آخر انتخابات تلاش كند و حتي در كنوانسيون فيلادلفيا حضور پيدا كند تا براي نامزدي نهايي كلينتون مانع ايجاد كند ولي با ورود باراك اوباما به عرصه و تماس تلفني و صحبت‌هاي دو طرف مي‌توان انتظار داشت كه سندرز راحت‌تر ميدان را براي كلينتون خالي كند اما بايد ديد سندرز74 ساله تا كجا مي‌خواهد سماجت خود را حفظ كند.
نه به دوست قديمي به خاطر رقيب قديمي
برني سندرز و باراك اوباما هرچند دوستان قديمي براي يكديگر هستند و حتي سندرز تمام قد از باراك اوباما در دوره‌هاي پيشين انتخابات رياست‌جمهوري حمايت كرد، اما اين‌بار باراك اوباما مجبور است دوست قديمي خود را كنار بگذارد و رقيب قديمي خود را انتخاب كند. گزارش‌ها حاكي از آن است كه باراك اوباما و كاخ سفيد در حال برنامه‌ريزي براي حمايت از كلينتون هستند. حتي نيويورك تايمز گزارش داده است كه مشاوران كاخ سفيد با كمپين هيلاري كلينتون در حال تماس هستند كه چه زماني و كجا مي‌تواند اين حمايت براي كلينتون مفيد باشد.
با اين حال باراك اوباما هرچندتلاش كرده در طول ماه‌هاي گذشته خود را از رقابت‌هاي انتخاباتي دور نگه دارد، اما اكنون به مرحله‌اي رسيده كه تنها يك انتخاب دارد و آن هم بايد انتخاب كند كه چه كسي مي‌تواند ميراث او را حفظ كند و در برابر دونالد ترامپ پيروز از ميدان خارج شود. او اكنون كلينتون را گزينه‌اي مي‌داند كه مي‌تواند از ميراثي كه بر جاي گذاشته حمايت كند.
 از سوي ديگر حمايت باراك اوباما از كلينتون مي‌تواند در آراي او به‌شدت تاثيرگذار باشد، اوباما حداقل در ميان پنجاه درصد از امريكايي‌ها پس از هشت سال حضور در كاخ سفيد محبوب است، در صورتي كه ميزان محبوبيت فردي مانند جرج بوش در سال پاياني دولت خود به حدود بيست درصد مي‌رسيد. از سوي ديگر باراك اوباما بيش از هر زمان ديگري علاقه‌مند است تا از فردي حمايت كند تابتواند ترامپ را شكست دهد و از نظر اوباما اين فرد كسي جز كلينتون نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون