• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3546 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۱۹ خرداد

چهره‌ها

تكرار مرگ در استانبول

صبح روز سه‌شنبه 7 ژوئن اتوبوس حامل نيروهاي پليس ضدشورش تركيه در منطقه گردشگري و بخش اروپايي استانبول هدف حمله تروريستي قرار گرفت. تا لحظه تنظيم اين خبر، ميزان تلفات 11 نفر و آمار زخمي‌شدگان 36 نفر اعلام شده است. در ميان كشته‌شدگان 7 نفر نظامي و مابقي شهروندان غيرنظامي بودند كه در حال تردد در منطقه فوق بودند. اين‌بار حمله را يك عامل انتحاري هدايت نكرد بلكه خودروي بمبگذاري شده‌اي در كار بود كه وسيله‌اي براي هشدار به دولت رجب طيب اردوغان شد. پس از شنيده شدن صداي انفجار همان اتفاق‌هاي مشابه موارد قبلي تكرار شد: بسته شدن متروها، اتخاذ شديدترين تدابير امنيتي و خطابه‌هاي سياسي در خصوص تعقيب عاملان و به اشد مجازات رساندن آنها. رييس‌جمهور تركيه پس از اين انفجار باز هم جملات سابق خود را تكرار و تاكيد كرد كه بايد تدابير لازم براي عدم تكرار چنين اتفاق‌هايي اتخاذ شود. اردوغان هرچند كه از آغاز تحقيقات براي يافتن عامل اين حادثه سخن گفت اما منتظر نتيجه تحقيقات نماند و تاكيد كرد كه اين انفجار كار حزب كارگران كردستان تركيه (پ.ك.ك) است. وزير امور خارجه تركيه هم ضمن محكوم كردن اين اقدام تروريستي به وقوع آن در دومين روز ماه رمضان اشاره كرد و گفت: عاملان اين حمله انسان‌هاي بيرحمي بودند كه در ماه رمضان دست به چنين اقدام شنيعي زدند. تركيه از نخستين ماه‌هاي سال 2016 تا به امروز هدف حملات و عمليات‌هاي تروريستي متعددي بوده است و تاكنون دو حمله مرگبار در استانبول و دو حمله همزمان در آنكارا، شهروندان غيرنظامي بسياري را قرباني كرده است. شبه‌نظاميان پ.ك.ك از ماه جولاي كه روند مذاكرات صلح با دولت متوقف شده است بر حجم عمليات‌هاي خود عليه دولت مركزي استانبول افزوده‌اند.

 

چشم‌غره‌هاي روسيه  به مانور نظامي ناتو

در بحبوحه بدترين بن بست غرب با روسيه از زمان پايان جنگ سرد، لهستان و ناتو بزرگ‌ترين مانورهاي نظامي خود را با هدف تقويت امنيت جناح شرقي اين ائتلاف آغاز كردند. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري فرانسه، آنتوني ماسيرويچ، وزير دفاع لهستان در مراسم آغاز رسمي اين مانورها در ورشو گفت: مانورهاي دو هفته‌اي «آناكوندا» با هدف بررسي و كنترل توانايي ائتلاف ناتو براي دفاع از جناح شرقي‌اش صورت مي‌گيرند. براي نخستين‌بار است كه نيروهاي شبه نظامي لهستان به عنوان بخشي از استراتژي ورشو براي مقابله با «جنگ هيبريدي» در مانورهاي آناكوندا شركت خواهند كرد. بيش از 31 هزار سرباز از 24 كشور ناتو و ائتلاف دوران شوروي سابق «همكاري براي صلح» از جمله اوكراين در اين مانورها شركت دارند كه از سال 2006 ميلادي تاكنون هر دو سال يك‌بار در سراسر لهستان برگزار شده است. حدود 14 هزار نيروي امريكايي به 12 هزار سرباز لهستاني و حدود 1000 سرباز انگليسي در اين مانور خواهند پيوست؛ مانوري كه شامل 3000 خودروي زرهي، 105 هواپيما و 12 كشتي نيروي دريايي است. مارك ميلي، رييس ستاد ارتش امريكا گفت: حضور امريكا نشان مي‌دهد كه ما دوشادوش مردم لهستان هستيم و اين مانورها آمادگي جمعي ما را تقويت مي‌كند. اين مانورها يك ماه پيش از نشست مهم ناتو در ورشو برگزار مي‌شوند كه قرار است در جريان آن بزرگ‌ترين تغيير ناتو از زمان جنگ سرد قطعي شود. اين تغيير شامل استقرار نيروهاي چرخشي بيشتر در اعضاي جناح اروپاي شرقي ناتو است كه از الحاق شبه‌جزيره كريمه اوكراين به روسيه در سال 2014 ميلادي نگران شده‌اند. روسيه به‌شدت با اين اقدام ناتو مخالفت كرده است. اگرچه به دنبال مداخله روسيه در اوكراين، ناتو تمامي همكاري‌هاي عملي با مسكو را قطع كرده اما اين ائتلاف نظامي اعلام كرده كه پيش از نشست ناتو در تاريخ هشتم تا نهم جولاي سال جاري ميلادي (19 ـ 18 تير) مذاكرات رسمي را با روس‌ها برگزار خواهد كرد.

 

تجديد ديدار نتانياهو  با پوتين در كرملين

«بنيامين نتانياهو» نخست‌وزير رژيم‌ صهيونيستي روز گذشته با «ولاديمير پوتين» رييس‌جمهور روسيه ديدار كرد تا آن‌طور كه رسانه‌ها نوشته‌اند، با وي در مورد اوضاع سوريه گفت‌وگو كند. اين چهارمين ديدار نتانياهو و پوتين در حدود يك سالي است كه از آغاز عمليات روسيه در سوريه مي‌گذرد. نتانياهو كه به مسكو سفر كرده، به خبرگزاري اينترفكس گفته است كه قصد دارد در اين ديدار، از پوتين بخواهد كه اجازه انتقال تسليحات پيشرفته به حزب‌الله لبنان را ندهد. نتانياهو همچنين گفته بود كه روند صلح در سوريه نبايد نهايتا به قدرت گرفتن ايران و تبديل سوريه به پايگاهي براي حمله نيروهاي ايراني به اسراييل منجر شود. سفر نخست‌وزير رژيم‌صهيونيستي به روسيه به مناسبت بيست و پنجمين سالگرد برقراري روابط ديپلماتيك بين مسكو و تل‌آويو انجام شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون