• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3554 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۲۹ خرداد

خبركوتاه

واردات گندم تا اطلاع ثانوي ممنوع شد

به گفته معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی، واردات گندم تا اطلاع ثانوی برای مصرف در بازار داخلی ممنوع است و واردات روغن خام نیز برای کارخانه‌های روغن نباتی با تعرفه ۵ و ۲۰ درصد بسته به خریدن یا نخریدن دانه روغنی تولیدی داخل مقدور است. حسن عباسی معروفان اظهار کرد: از ابتدای فصل برداشت گندم تاکنون از ۲۴ استان حدود ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن به ارزش ۴۹۰۰ میلیارد تومان گندم خریداری شده است که تاکنون سه هزار میلیارد تومان پرداخت شده و مابقی آن نیز به زودی و با تامین تسهیلات و اعتبارات مورد نیاز پرداخت می‌شود.
 وی افزود: این میزان خرید نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۸ درصد افزایش یافته است که پیش‌بینی می‌شود خرید تضمینی گندم از کشاورزان به 5/9 میلیون تا ۱۰ میلیون تن برسد که نسبت به سال قبل بیش از ۲۰ درصد افزایش خواهد داشت. با توجه به میزان ذخایر گندم و خرید تضمینی این محصول، نیازی به واردات آن نداریم و براساس دستور وزیر جهاد کشاورزی واردات گندم تا اطلاع ثانوی ممنوع است. البته واردات گندم برای صادرات مجدد آن به صورت محصول خام یا محصول ثانویه آزاد است اما برای مصرف در بازار داخلی واردات گندم مجوز ندارد.

 

متولی مشخصی برای تنظیم بازار نمی‌بینم

 رئیس اتاق اصناف ایران گفت: اگرچه شبکه توزیعی کشور بر عهده ما است، اما وزارت جهاد هیچ ارتباطی با اصناف در این زمینه ندارد و اصناف نه در تولید ملی و نه در واردات کالای اساسی نقشی ندارند.علی فاضلی  ، در مورد مشکلات اجرای قانون انتزاع و پاس‌کاری وظیفه تنظیم بازار بین وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی و صنعت و معدن و تجارت و بلاتکلیفی نظارت بر تنظیم بازار گفت: من هم تقریبا متوجه نشدم که قبل از اجرای قانون انتزاع چرا وزارت بازرگانی و صنعت با یکدیگر ادغام شدند و متوجه نشدیم که چرا ستاد تنظیم بازار دستخوش تغییرات شد.
 اگرچه شبکه توزیع کشور بر عهده فردی مانند من است، اما با وزارت جهاد هیچ گونه ارتباطی در این زمینه نداریم و در تنظیم بازار هیچ نقشی نداریم، اصناف نه در تولید ملی، نه در واردات کالای اساسی نقشی ندارند و فقط به عنوان واسطه در توزیع کالا نقش بازی می‌کنند و فقط در این حد به ما اختیار دادند.رئیس اتاق اصناف ایران در پاسخ به اینکه احیای مجدد وزارت بازرگانی سابق چقدر می‌تواند در ساماندهی تنظیم بازار مؤثر باشد، گفت: قطعا موثر خواهد بود، چرا که اکنون متولی مشخصی برای تنظیم بازار کشور نمی‌بینم.

 

تصمیم جدید دولت برای کالاهای ممنوعه وارداتی

براساس تصمیم دولت، واردات کالاهایی که پیش از ممنوعیت واردات، ثبت سفارش شده‌اند، فقط از طریق ارجاع متقاضی به سازمان توسعه تجارت امکان‌پذیر است. دولت به تازگی تصمیم جدیدی در خصوص ترخیص کالاهای ممنوعه وارداتی که پیش از ممنوع شدن ثبت سفارش شده باشند، صادر کرده است.
 براساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، ممنوعیت کالا با توجه به درخواست دستگاه‌های متولی و غالبا در راستای حمایت از تولید داخلی اعمال می‌شود اما همواره تلاش می‌شود که حقوق افرادی که پیش از اعلام ممنوعیت واردات این کالاها، اقدام به ثبت سفارش کرده‌اند، حفظ شود. از آنجا که ثبت سفارش قبل از ممنوعیت واردات کالا طبق ماده ۱۱ آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات با رعایت شرایط مندرج در آن، جزو حقوق مکتسب متقاضی محسوب می‌شود، بر اساس ابلاغ سازمان توسعه تجارت مقرر شده مکانیزم بررسی و تایید ثبت سفارش فقط از طریق مراجعه متقاضیان به دفتر مقررات صادرات و واردات صورت گیرد.بر همین اساس از این پس متقاضیان واردات این نوع کالاها باید پس از مراجعه به دفتر مقررات صادرات و واردات، با ارایه درخواست کتبی و تکمیل فرم کارتکس در این خصوص اقدام کنند.سازمان توسعه تجارت از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها خواسته با امعان نظر، از تمدید و تایید درخواست‌های واصله برای ثبت سفارش کالاهای ممنوعه بدون رویت کارتکس تایید شده توسط دفتر مربوطه در سازمان، جدا خودداری کنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون