• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3565 -
  • ۱۳۹۵ شنبه ۱۲ تير

چهره‌ها- خبرها

تجديد ديدار وزراي خارجه روسيه – تركيه

«مولود چاووش‌اوغلو» وزير خارجه تركيه براي نخستين بار بعد از سرنگوني بمب افكن سوخو-24 روسيه توسط جنگنده‌هاي تركيه‌اي در آسمان سوريه، با «سرگئي لاوروف» همتاي روس خود در شهر «سوچي» ديدار كرد. اين ديدار در جريان نشست همكاري‌هاي اقتصادي درياي سياه انجام شد.
 چاووش‌اوغلو در جريان اين ديدار اعلام كرد كه روساي جمهور دو كشور نيز احتمالا در ماه آگوست در سوچي ديدار مي‌كنند. وزير خارجه با بيان اينكه كشورش و روسيه بايد براي حل سياسي بحران سوريه تلاش كنند، مدعي شد آنكارا مستقيما با داعش مي‌جنگد به همين دليل هدف حملات تروريستي قرار مي‌گيرد. وي همچنين طي يادداشتي در روزنامه روسي «كامرسانت» تاكيد كرد كه تركيه و روسيه بايد آرزوي مردمان‌شان در ايجاد روابط حسنه را برآورده كنند و آينده‌اي مشترك و شروعي تازه داشته باشند. وي تصريح كرد: روابط روسيه و تركيه نه بر مبناي رقابت بلكه بر پايه دوستي و همكاري خواهد بود. وزير خارجه تركيه افزود: «معتقديم كه دو كشور بسياري از بسترهاي فرهنگي، اقتصادي، تجاري و سازماني مورد نياز را دارند.»


اتحاديه اروپا تحريم‌هاي ضدروسي را 6 ماه تمديد كرد

 اتحاديه اروپا ديروز رسما تحريم‌هاي وضع شده عليه روسيه را براي 6 ماه ديگر تمديد كرد. به گزارش فارس، شوراي اروپايي روز جمعه رسما تمديد 6 ماهه تحريم‌هاي روسيه را اعلام كرد. بر اين اساس، محدوديت‌هاي مالي وضع شده عليه مسكو به بهانه پايان دادن به بحران اوكراين، تا 31 ژانويه 2017، ادامه خواهد يافت.
 اين تحريم‌ها نخستين بار در 31 جولاي 2014 بود كه در پاسخ به برگزاري همه‌پرسي الحاق شبه‌جزيره كريمه به فدراسيون روسيه تصويب و در سپتامبر همان سال اجرايي شد. اين تحريم‌ها بخش‌هاي مالي، انرژي و نظامي روسيه را هدف گرفته‌اند. اتحاديه اروپا رفع اين تحريم‌ها را به اجراي كامل توافقنامه موسوم به توافق مينسك منوط كرده است. اين توافق كه قرار بود تا دسامبر 2015 اجرايي شود، خواستار آتش‌بس كامل در شرق اوكراين و عقب كشيدن تسليحات سنگين از مناطق مرزي است. ولاديمير پوتين، رييس‌جمهور روسيه با سياسي خواندن اين تحريم‌ها، بارها اتحاديه اروپا را به دليل پيروي كوركورانه از سياست‌هاي امريكا سرزنش كرده است.

 


امريكا «عقده مداخله‌گري» دارد

پس از آنكه امريكا از رفراندوم بركناري رييس‌جمهوري ونزوئلا حمايت كرد، دولت كاراكاس، واشنگتن را به داشتن عقده مداخله‌گري متهم كرد. به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري فرانسه، دولت باراك اوباما، رييس‌جمهوري امريكا به دولت نيكولاس مادورو، همتاي ونزوئلايي‌اش هشدار داد كه تلاش‌هاي «مشروع» اپوزيسيون را براي برگزاري اين رفراندوم بلوكه نكند. وزارت خارجه ونزوئلا در پاسخ به اظهارات دولت امريكا در بيانيه‌اي اعلام كرد: عقده مداخله‌گري امريكا غيرقابل قبول است. مخالفان مادورو وي را به ايجاد بحران اقتصادي كه باعث كمبود مواد غذايي و غارت‌هاي گسترده شده، متهم كرده‌اند. اپوزيسيون در سال جاري ميلادي روندي را براي برگزاري رفراندوم بركناري مادورو به جريان انداخته‌ اما رييس‌جمهوري ونزوئلا عليه آنها دست به اقدامات حقوقي زده و قول داده تا جلوي اين رفراندوم را بگيرد. اوباما اين اقدام را بسيار جدي خواند و از دولت ونزوئلا خواسته تا مانع اين رفراندوم نشود و گفته است دولت اين كشور بايد به اين «روند دموكراتيك» احترام بگذارد. رييس‌جمهوري امريكا ادامه داد: ما از دولت و مردم ونزوئلا مي‌خواهيم تا از طريق مذاكره اوضاع را سامان دهند و به دولت ونزوئلا تاكيد مي‌كنم تا به قوانين احترام بگذارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون