• 1404 سه‌شنبه 23 ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
fhk; whnvhj بانک ملی بیمه ملت

30 شماره آخر

  • شماره 3571 -
  • 1395 دوشنبه 21 تير

علي صوفي در گفت‌وگو با «اعتماد»:

روحاني، فيش‌هاي حقوقي را در همه نهادها پيگيري كند

سازمان اطلاع‌رساني روحاني ضعيف است

علي صوفي، فعال سياسي اصلاح‌طلب كه در جريان انتخابات مجلس شوراي اسلامي رييس ستاد انتخاباتي اصلاح‌طلبان بود، معتقد است كه پروژه‌هاي مخالفان دولت از مقابله براي موافقيت برجام، رساندن دستاوردهاي برجام به حداقل تا پرونده‌سازي براي اطرافيان روحاني همواره در جريان بوده است و دولت را هر روز با موانعي مواجه كرده است. اين عضو شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان به‌طور مشخص به ماجراي فيش‌هاي حقوقي مي‌پردازد و معتقد است كه دولت بايد ابتكار عمل را به دست گرفته و مساله را به ساير بخش‌ها و قواي كشور و از جمله نهادهاي امنيتي تعميم دهد. او همچنين بيان مي‌كند كه انفعال دولت در برخورد با اين هجمه‌ها كار را به جايي رسانده كه فسادهاي دولت پيشين امروز به نام دولت روحاني نوشته شده است.
 جريان تندرو در ادامه پروژه‌هاي ضدروحاني مساله فيش‌هاي حقوقي را مطرح كرد. به نظر شما اين پروژه‌هايي كه بر ضد دولت آقاي روحاني به راه افتاده است چه بوده و چه ويژگي‌هايي دارد؟
نخستين پروژه اين جريان ضد مذاكرات هسته‌اي بود كه تلاش مي‌كردند تا مذاكرات هسته‌اي نتواند موفقيتي در سطح روابط خارجي ايران باشد و جملات زيادي را براي نااميد كردن تيم مذاكره‌كننده در جريان مذاكرات به راه انداختند. پس از پيروزي مذاكرات هسته‌اي و درست زماني كه به توافق دست يافتيم اين جريان پروژه ديگري را كليد زد. آنها تحت عنوان دلواپسان، پروژه ضد برجام را پيگيري كردند تا نتايج و آثار مثبت اين دستاورد را به حداقل برسانند. در ادامه پرونده‌سازي‌هايي را عليه اطرافيان آقاي روحاني آغاز كردند. به‌طور ويژه آقاي فريدون، برادر رييس‌جمهور را هدف قرار دادند. همچنين مديران دولت روحاني را نشانه گرفتند. با اطلاعاتي كه از گذشته داشتند و مي‌دانستند چه پرداخت‌هايي در دولت‌هاي نهم و دهم انجام شده بود و برخي از آنها نيز توجيه قانوني ندارد اما رايج شده و همان روال هم ادامه پيدا كرده، پروژه‌اي را طراحي كردند. طبق اين دانسته‌ها پروژه فيش‌هاي حقوقي را عليه دولت كليد زدند. آنها اين پروژه را آغاز و سعي كردند با علم كردن اين نوع فسادهاي سازمان يافته و گسترده گذشته و فسادهاي نفتي و انواع و اقسام فسادهاي اداري كه در گذشته به وجود آمده بود و اكنون هم در ادارات شايع است، حركت خود را پوشش دهند. چيزي كه آقاي روحاني وارث آن است يك دستگاه اجرايي عريض و طويل است كه با استخدام‌هاي بي‌رويه در گذشته و بزرگ‌تر كردن جثه دولت كه برخلاف برنامه‌اي پنج ساله مبني بر كوچك كردن دولت در زمان آقاي احمدي‌نژاد رخ داده بود. متاسفانه دستگاه اطلاع‌رساني آقاي روحاني اين وضعيت كشور در دولت پيشين را به درستي براي مردم تبيين نكرده است. شخص آقاي روحاني بنا بود كه بعد از صد روز در تلويزيون براي مردم تشريح كند كه چه چيزي را تحويل گرفته است اما متاسفانه از همان زمان توسط تندرو‌ها فضاسازي‌هايي شد و اجازه داده نشد كه او به مردم گزارش دهد. بعدها همين را عليه آقاي روحاني مطرح كردند و گفتند كه آقاي روحاني قرار بوده كه بعد از صد روز برنامه‌ها و اقدامات خودش را بگويد و چنين نكرده است. چون اين مساله براي افكارعمومي ترسيم نشد الان هرآنچه را از فساد دولت پيشين در ساختار اجرايي كشور باقي مانده و اين روزها ظهور و بروز پيدا مي‌كند يا توسط جريان تندرو افشا مي‌شود به پاي دولت آقاي روحاني نوشته مي‌شود. متاسفانه ضعف آقاي روحاني در اطلاع‌رساني واقعيت‌ها به مردم چنين بهانه‌اي را به دست جريان رقيب داد تا همه فسادهاي گذشته را روي دوش دولت آقاي روحاني بار كنند و اين مساله بسيار نگران‌كننده است. آقاي روحاني به جد بايد در مقابل اين ترفند مواضع مشخصي را اتخاذ كند.
 به نظر شما اين مسائل چه هزينه‌هايي را براي دولت ايجاد كرده است؟
اول اينكه آقاي روحاني با وجود فضا‌سازي‌هاي جريان رقيب نتوانسته در خصوص برنامه هسته‌اي و اجراي برجام به رونق اقتصادي بپردازد. موفقيت در مذاكرات هسته‌اي فضايي را به وجود آورده و انتظاري را در ميان مردم تقويت كرده كه بعد از برجام رونق اقتصادي اتفاق خواهد افتاد؛ سرمايه‌گذاران خارجي براي سرمايه‌گذاري در كشور سرازير مي‌شوند يا ارتباطات ما با كشورهايي كه مشكل داشتيم با سرعت برقرار مي‌شود و قراردادهاي مورد نياز براي رونق اقتصادي بسته خواهد شد. متاسفانه هزينه‌اي كه اين فضاسازي داشت اين بود كه قراردادي بسته نشد و هيات‌هاي تجاري كه آمدند و رفتند تفاهم امضا كردند اما خيلي از آنها در همان مرحله مقدماتي ماندند. به اين خاطر بود كه فضاي كشور به خاطر چنين هجمه‌هايي به دولت آماده براي سرمايه‌گذاري خارجي نشد. به همين خاطر دولت در اجراي برنامه‌هايش با مشكل مواجه شد. كمترين هزينه هجمه‌ها به دولت روحاني مغشوش شدن فضاي سرمايه‌گذاري خارجي بود.  
 اشاره كرديد كه دولت آقاي روحاني از نظر عملكرد رسانه‌اي دچار ضعف بود. به‌طور‌مشخص درباره فيش‌هاي حقوقي عملكرد دولت را چطور ارزيابي مي‌كنيد؟ آيا دولت توانست با كارهايي كه در اين خصوص در پي گرفت در جامعه تاثيرگذار باشد و عمليات تندروها را خنثي كند يا خير؟
به نظر من موفق نبوده است. به‌طور‌مشخص دولت دچار انفعال شد و ريشه اين فساد را معلوم نكرد. دولت گرفتن چنين حقوق‌هايي توسط مديران را اشتباه شخصي آنها عنوان كرد و افراد را مجرم شناخت؛ نه سيستمي كه اين حقوق‌ها را پرداخت كرده و از ابتدا اين بنيان و اساس كج را گذاشته است. آقاي روحاني نتوانست اين مساله را براي مردم تبيين كند و اكنون افكار عمومي همه اينها را از چشم آقاي روحاني مي‌بيند. همچنين آقاي روحاني نتوانسته اين مساله را به همه قوا تعميم دهد و به آنها بگويد كه دولت كارش را انجام مي‌دهد و با اين موضوع مبارزه خواهد كرد و دو قوه ديگر هم يعني مجلس و قوه قضاييه بخواهد كه در اين رابطه شفاف‌سازي كنند و همه بخش‌ها فيش‌هاي حقوقي‌شان را در معرض افكارعمومي قرار دهند. مساله اين طور به نظر آمد كه چنين فيش‌هاي حقوقي تنها در دولت آقاي روحاني وجود داشته و تنها به قوه مجريه خلاصه مي‌شود. متاسفانه چنين ضعفي از سوي دولت بزرگ است و به ضرر آقاي روحاني خواهد بود. خيلي از نهادها از جمله نهادهاي امنيتي و نظامي هستند كه اساسا حاضر نيستند كه پرداخت‌هاي‌شان را مشخص كنند و بهانه امنيتي مي‌آورند درحالي كه پرداخت حقوق طبقه‌بندي شده نيست. مگر اينكه بودجه‌اي سري را براي پروژه‌اي سري اختصاص داده باشيد. در اين صورت ممكن است پرداخت‌هاي سري هم وجود داشته باشد. انتشار فيش مديران كه نمي‌تواند سري يا طبقه‌بندي شده باشد. در هيچ يك از كشورهاي دنيا نيز اين‌گونه پرداخت‌ها طبقه‌بندي شده نيست. به بهانه سري بودن و ايجاد مشكل از نظر امنيتي آنها از انتشار فيش‌هاي حقوقي خود سرباز مي‌زنند. طبق قانون اساسي آقاي روحاني موظف است كه اين مسائل را پيگيري كند. بالاخره دولت بايد بر اجراي قانون اساسي نظارت كند؛ از اين رو بايد دست روي اصل 49 قانون اساسي بگذارد و بگويد كه همه بخش‌ها بايد فيش‌هاي حقوقي شان را مشخص كنند و اين را بايد از مجلس و دستگاه‌هاي نظارتي بخواهد. آقاي روحاني زمينه و بستر مانور زيادي در رابطه با فيش‌هاي حقوقي دارد اما نمي‌دانم چرا دست به عصا راه مي‌رود.
 شما به ضعف و انفعال دولت اشاره كرديد. فكر مي‌كنيد اصلاح‌طلبان به عنوان مهم‌ترين حاميان دولت روحاني چه كاري در زمينه اطلاع‌رساني به مردم و خصوصا فيش‌هاي حقوقي انجام داده اند؟ آيا اصلاح‌طلبان نيز دچار انفعال نيستند؟
اصلاح‌طلبان در هشت سال دولت پيشين كاملا از صحنه قدرت حذف شده بودند. اگر چه در سال 92 توانستند آقاي روحاني را در راس قوه مجريه قرار دهند اما وزن اصلاح‌طلبان در كابينه دولت چندان زياد نيست كه اكنون اصلاح‌طلبان بخواهند در اين زمينه نقش ايفا كنند. شايد تنها چند مورد را بتوان در كابينه آقاي روحاني از اصلاح‌طلبان نام برد. در انتخابات مجلس اصلاح‌طلبان توانستند در مجلس حضور جدي داشته باشند اما در مجلس نيز عكس‌العمل يا اقدام موثري در اين زمينه نديديم مگر برخي اظهارنظرهاي پراكنده. از فراكسيون اميد انتظار بود كه قوي‌تر از اين ظاهر شود و از جايگاه نظارتي آن را به همه قوا تعميم دهد و همه قوا را موظف كند حالا كه قوه مجريه وعده داده كه با اين معضل برخورد مي‌كند روساي قواي ديگر هم بايد دست به كار شوند و دستگاه‌هاي نظارتي مثل ديوان محاسبات كارش را برنامه‌ريزي شده شروع و گزارشي را به مجلس ارايه كند. از طرف ديگر قوه قضاييه از طريق سازمان بازرسي كل كشور كار را شروع كنند و به مجلس گزارش دهند. ضمنا بايد چنين گزارشي جامع و كامل باشد؛ نه اينكه فقط به بخشي از نيروهايي باشد كه در قوه مجريه وجود دارند.
 بنابراين معتقد هستيد كه مجلس در مورد فيش‌هاي حقوقي ضعيف عمل كرده است؟
بله. مجلس به هيچ‌وجه آنچنان كه شان و جايگاهش بوده عمل نكرده است.
 فكر مي‌كنيد سناريوهاي انتخاباتي جريان در مقابل آقاي روحاني چقدر موفق بوده است و اين سناريو‌ها چه بوده است؟
اين سناريو‌ها كه قبلاجريان تندرو اجرا كرده است توانسته در افكار عمومي خدشه‌اي وارد كند. اگر چه در انتخابات 94 مجلس شوراي اسلامي موفقيت دولت در برجام تاثير مثبتي داشت و دولت توانست از برجام استفاده مثبتي ببرد اما به هر حال افكار عمومي با دولت بوده است. به نظر مي‌آيد تاريخ مصرف برجام دارد تمام مي‌شود و ترفندها و پرونده‌سازي‌هاي رقيب يكي پس از ديگري به‌شدت فعال خواهد بود و مي‌كوشد تا جايي كه ممكن است چهره دولت را خراب كند و سپس بر عقبه راي آقاي روحاني كه اصلاح‌طلبان باشند اثر بگذارد. خصوصا تلاش مي‌كنند آقاي روحاني را درگير اين مسائل كنند تا او از كارها و برنامه‌هاي اصلي خود باز بماند. آقاي روحاني بايد خيلي هوشمندانه عمل كند و حواسش به ترفندهاي رقيب باشد و خيلي خودش را با دام‌هايي كه برايش پهن مي‌كنند، درگير نكند. آقاي روحاني در زمين جريان ضدروحاني بازي نكند بلكه فعال باشد؛ برنامه‌هايي كه براي جلب افكار عمومي لازم است و براي رفع نارضايتي‌هاي به وجود آمده، در بين اقشار پايين جامعه در زمان دولت گذشته اقداماتي را انجام دهد و از نظر رونق اقتصادي و رسيدگي به معيشت مردم آقاي روحاني بايد فعالانه وارد صحنه شود. اگر دولت روحاني بتواند در زمينه معيشت مردم اقدامات مهم و چشمگير انجام دهد مي‌تواند هجمه‌هايي كه تندروها نسبت به دولت روا داشته‌اند را تحت‌الشعاع قرار دهد. به قول آقاي احمدي‌نژاد، آقاي روحاني بايد صحنه را عوض كند و اگر صحنه را عوض نكند اين روند ادامه خواهد داشت.
جريان رقيب با ترفند تخريب آقاي روحاني براي پيروزي در انتخابات 96 آماده شده است. آيا مستقل از اين مساله جريان اصولگرا فردي با راي آوري بالا دارد كه بتواند در مقابل آقاي روحاني رو كند؟
مشكل جناح رقيب اين است كه چهره شاخص و جذابي را ندارد كه به ميان بياورد. به هر حال چهره‌هايي را هم كه داشته است تا الان به صحنه آورده است و در ذهن مردم و افكارعمومي اين افراد چهره‌هاي شكست‌خورده‌اي هستند.
 مشخصا بعضي از كانديداهاي دوره قبل مدنظرتان است؟
بله. اين افراد پيش‌تر حتي بارها به صحنه آمده‌اند و موفق نبوده‌اند. اينها اساسا زمينه‌اي ندارند و افكارعمومي نشان داده‌اند كه براي پست رياست‌جمهوري رغبتي به آنها ندارد. بنابراين بعيد است كه چهره‌هاي امتحان پس داده بتوانند در سال 96 عرض اندام كنند. نهايتا بهترين ترفند اصولگرايان همان روش حذف رقيب است. جريان رقيب روش اثباتي در آستين ندارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون