• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3577 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۲۸ تير

گزارش «اعتماد» از ماجراي بازگشت طارمي به پرسپوليس

اعتراف به اشتباه

گروه ورزش| شايعه داغي كه از چند روز گذشته حسابي به گوش مي‌رسيد، خبر بازگشت مهدي طارمي به پرسپوليس بود كه ديروز تبديل به واقعيت شد و آقاي گل فصل گذشته ليگ بعد از بازگشت به ايران، به باشگاه پرسپوليس رفت و قرارداد دو ساله‌اي با پرسپوليس امضا كرد. حالا با بازگشت طارمي به پرسپوليس معماي بزرگ اين است كه تكليف قرارداد اين بازيكن با باشگاه ريزه‌اسپور تركيه چه خواهد شد. از زماني كه شايعه جدايي طارمي از باشگاه جديدش بر سر زبان افتاد، ريزه اسپور دست به كار شد و اعلام كرد كه مهاجم ايراني‌اش بايد 3 ميليون يورو غرامت دهد يا اينكه دور فوتبال را براي مدتي خط بكشد. نكته قابل تامل اينجا است كه مديربرنامه‌هاي طارمي تصوير صحبت‌هاي خود با اين بازيكن را درباره اين اتفاقات در رسانه‌ها منتشر كرده است. جايي كه طارمي تاكيد كرده است: « بالاتر از سياهي هيچ رنگي نيست. برمي‌گردم پرسپوليس حتي اگر محروم شوم.»
    
روزهاي پاياني ليگ پانزدهم، خبر شروع مذاكرات طارمي و پرسپوليس منتشر شد. فروردين ماه دو طرف بر سر قراردادي جديد به توافق رسيدند و قرار شد امضاي نهايي، به پايان فصل موكول شود. طارمي آخر فصل گفت كه در پرسپوليس نمي‌ماند و مي‌خواهد فوتبالش را در اروپا و ليگ‌هاي معتبر ادامه بدهد. به همين ترتيب مذاكراتي با چند تيم از كشور‌هاي اسپانيا، ايتاليا و يونان انجام داد. مدتي بعد كه اين مذاكرات به نتيجه نرسيد به ايران آمد و با وعده حسين هدايتي به باشگاه پرسپوليس رفت تا قراردادش را تمديد كند. اما اين سفر به تهران به امضاي قرارداد ختم نشد. طارمي اين‌بار به بهانه سفري دوروزه براي استراحت به تركيه رفت و با دور زدن توافقاتش با پرسپوليسي‌ها همه را در شوك عقد قرارداش با باشگاه ريزه‌اسپور تركيه قرار داد. وقتي طارمي در فروردين ماه با پرسپوليس مذاكره مي‌كرد، محبوب‌ترين بازيكن باشگاه بود اما اين محبوبيت در چرخش‌ها و مذاكره‌هاي او با تيم‌هاي مختلف و عقد قرارداد با باشگاه تركيه‌اي با رفتاري كه در قبال باشگاه پرسپوليس داشت به يك دلخوري بزرگ تبديل شد در واقع طارمي فاصله بين عشق و تنفر در بين هواداران را با سرعت بسيار بالايي طي كرد تا جايي كه همين الان هم خيل عظيمي از هواداران از بازگشت او راضي و خوشحال نيستند. با اين وجود طارمي الان با برگشتن به پرسپوليس به دنبال جبران كردن اشتباهات خودش است.
    
مي‌گويند طارمي براي بازگشت به پرسپوليس تمام شرايط باشگاه را پذيرفته است. او در تركيه زير دو برگه امضا انداخت، اولي برگه‌اي كه نشان مي‌دهد او اوايل ارديبهشت ماه قراردادش را با پرسپوليس تمديد و خودش را ملزم كرده بود يك فصل ديگر در اين تيم بماند و دومي برگه سفيدي كه پرسپوليسي‌ها مي‌توانند هرچه در آن خواستند بنويسند. امضاي اين دو برگه و همچنين عذرخواهي رسمي از هواداران و برانكو ايوانكوويچ شروط باشگاه پرسپوليس براي كمك به اين بازيكن بود. از طرفي حالا كه طارمي قبل از صدور ‌آي‌تي‌سي‌اش از باشگاه ريزه‌‌اسپور جدا شده اگر مديران اين باشگاه ترك به فيفا شكايت كنند، به شرطي كه پرسپوليس ثابت كند قبل از تاريخ قرارداد طارمي و ريزه‌اسپور با طارمي تمديد كرده بود، محروميتي متوجه پرسپوليس و طارمي نيست و فقط اين بازيكن به پرداخت غرامت محكوم مي‌شود اما باشگاه پرسپوليس به ريزه‌اسپور تركيه يك پيشنهاد ارايه كرده است؛ شما از طارمي شكايت نكنيد، ما هم مجوز رامين رضاييان را صادر مي‌كنيم تا بدون مشكل براي شما بازي كند و نيازي به دريافت اي‌تي‌سي او از طريق فيفا نباشد. البته باشگاه ريزه‌اسپور فعلا پيشنهاد پرسپوليس را نپذيرفته و اعلام كرده موضوع رضاييان ربطي به ماجراي طارمي ندارد و طارمي يا بايد در ريزه‌اسپور بماند يا يك و نيم برابر مبلغ قراردادش يعني چهار ميليارد و يكصد ميليون تومان خسارت بدهد.
    
عبدالصمد ابراهيمي، مدير برنامه‌هاي مهدي طارمي است. همان كسي كه بعد از ثبت قرارداد ناگهاني مهدي طارمي با ريزه اسپور بيانيه بلندبالايي منتشر كرده ‌بود تا داستان حضور طارمي در ليگ تركيه را توضيح دهد. حالا بعد از پشيماني و بازگشت طارمي، ابراهيمي بيانيه جديدي منتشر كرده است. مدير برنامه‌هاي طارمي نوشت: «مهدي بعد از عقد قرارداد با ريزه اسپور به ايران برگشته بود و يك روز صبح اول وقت دكتر طاهري تماس گرفت و گفت: بيا باشگاه. تا رفتم پرسيد با مهدي تماس داشتي؟ گفتم نه. گفت: حواست بهش باشه. خبر دارم از اشتباهاتش پشيمون شده. كمكش كن. ماها سر قضيه رفتن او توهين شنيديم ولي تنهاش نذار. بعد گفت: فكر كن، ببين چه جوري ميشه كمكش كرد كه برگرده. گفتم مطمئنيد خودش ميخواد برگرده گفت: شك نكن. به هر حال ما تمام مداركي را كه داشتيم چند روز بررسي كرديم. دو، سه جلسه مفصل در دفتر يك دوست مشترك من و تركاشوند برگزار كرديم. از چندين و چندجا حتي از داوران ديوان بين‌المللي ورزش مشورت گرفتيم. با وكلاي خارجي مشورت شد و به يكسري جمع‌بندي‌هايي رسيديم. دو جلسه هم شبانه با دكتر طاهري داشتيم. همه جمع‌بندي‌ها به اينجا ختم شد كه اگر خود طارمي بخواهد مي‌شود اقداماتي انجام داد. رايزني و اخذ نظر كادر فني هم با دكتر طاهري بود.» ابراهيمي در ادامه مي‌نويسد: « در تمام اين مدت تلاش شد موضوع علني نشود و خوشبختانه همين‌گونه هم شد. مهدي هم علنا از همه عذر خواهي كرد. براي پيگيري بهتر موضوع عليرضا نيكومنش با وجود همه مشكلات از پرتغال به تركيه رفت تا روال امور را از آنجا مديريت كند. او آنجا قرار بود نظر نهايي طارمي را هم جويا شود كه خوشبختانه خود مهدي گفت كه قبول دارم اشتباه كردم و حاضرم هر تاواني بدهم تا بار ديگر به پرسپوليس برگردم. جمله جالب او اين بود كه من از رفتن به تركيه پشيمان نيستم، بلكه بابت از دست دادن پرسپوليس پشيمانم. مي‌خواهم بارديگر پرسپوليسي شوم. به همين ترتيب كارها روال خود را طي كرد. من هم بعد از مدت‌ها با مهدي صحبت كردم و متوجه شدم مصمم است برگردد. مي‌گفت كوه انگيزه هستم و مي‌خواهم جبران كنم. در نهايت هم ديروز (يكشنبه) همه‌چيز تمام شد و شماره 9 برگشت. اشتباه كرد؛ قبول. اما حالا وقت يكدلي است.
    
مهدي طارمي روز گذشته بعد از خروج از باشگاه پرسپوليس هم صحبت‌هاي كوتاهي در جمع خبرنگاران انجام داد و گفت: «من اشتباه بزرگي در زندگي‌ام كردم و اين را مي‌دانم. به هواداران بااحساس پرسپوليس سلام مي‌كنم. همه مردم در زندگي‌شان اشتباه مي‌كنند. من اشتباه بزرگي در زندگي‌ام كردم و اين را مي‌دانم. اين را خودم مي‌دانم و كتمان هم نمي‌كنم و اميدوارم هواداران مرا ببخشند. درباره قرارداد و اين طور مسائل با آقاي طاهري صحبت كنيد. امروز به تمرين پرسپوليس مي‌روم و مطمئن باشيد اين اتفاق مي‌افتد. من زياد حرف نمي‌زنم و براي هيچ تيمي هم كري نمي‌خوانم. فقط مي‌گويم كه پرسپوليس امسال قهرمان مي‌شود». برانكو ايوانكوويچ كه بعد از جدايي پر سر و صداي طارمي جزو مخالفان بازگشت او بود، مي‌گويد كه به خاطر هواداران بهترين گلزن تيمش را بخشيده و حاضر به بازگشتش شده است. سرمربي پرسپوليس، دلخوري‌اش از طارمي را انكار نمي‌كند: «بيشتر مسائل مربوط به اين بحث به خاطر هواداران بود. ما خودمان هم ناراحت بوديم اما به خاطر هواداران گذشت كرديم. طارمي ديگر قراردادش را امضا كرده و در تمرينات پرسپوليس حضور خواهد داشت. هواداران هم بايد با قضيه كنار بيايند. طارمي پشيمان شده است و ما هم قراردادي با او امضا كرده‌ايم كه اذيت‌هايي كه تماشاگران شده‌اند هم جبران شوند.»
    
اما هيچ ستاره و بازيكن بزرگي ارزش يك دروغ بزرگ سازمان يافته را نبايد داشته باشد. البته اگر آن طور كه معاون باشگاه ادعا كرده است طارمي در جدايي از تيم ترك به قرارداد قبلي با پرسپوليس استناد كرده باشد؛ قراردادي كه همه مي‌دانيم وجود خارجي ندارد و در چند روز اخير براي جلوگيري از بروز مشكلات طارمي در راستاي بازگشت به پرسپوليس امضا شده است. طبيعتا قانون و اخلاق در هر زمينه‌اي بايد رعايت شود. اگر جدايي طارمي از پرسپوليس بعد از توافق اوليه با باشگاه حركتي اشتباه بود، ترك اردوي ريزه‌اسپور بعد از امضاي قرارداد رسمي، اشتباه به مراتب بزرگ‌تري به نظر مي‌رسد. بدون تريد در شرايط كنوني طارمي ماه‌هاست روند پيشرفتش متوقف شده. دويدن و نرسيدن را روي تردميل ياد گرفته است. ستاره‌اي كه با هر امضا به صورت خودش مشت مي‌زند و با هر تصميم، بيشتر مي‌شكند. همه مي‌دانند كه آنچه يك بازيكن فوتبال را مي‌سازد، تنها قواعد مربوط به بازي در محدوده زمين نيست. مهره‌اي كه هنوز زمانِ درست سكوت‌كردن و موقعيتِ مناسبِ حرف‌زدن را ياد نگرفته، به درد آينده هيچ باشگاهي نمي‌خورد. بايد ترسيد از بازيكني كه همزمان با آغاز مرحله مقدماتي جام جهاني، از يك سال محروميت احتمالي نمي‌ترسد. بايد ترسيد از بازيكني كه به هيچ قراردادي و حتي تصميمات شخصي خودش هم پايبند نمي‌ماند. بايد ترسيد از بازيكني كه پاهايش روي زمين نيستند و باشگاهي كه براي چند گل بيشتر، همه پرستيژش را به حراج مي‌گذارد. بدون ترديد روي مهدي طارمي و بسياري از ستاره‌ها و حتي‌باشگاه‌هاي فوتبال ايران بايد كار فرهنگي انجام شود. فقط براي اينكه ياد بگيرند فوتبال حرفه‌اي علاوه بر توانايي ‌و استعداد‌هاي بالا، رفتار و اخلاق حرفه‌اي هم مي‌خواهد چراكه پيشرفت هر فوتباليست و باشگاهي به اخلاق و رفتار حرفه‌اي او بستگي دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون