• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3578 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۹ تير

بنزين در اصلاحيه بودجه ۹۵ گران مي‌شود؟

عرضه تك نرخي بنزين قطعي شد

همزمان با قوت گرفتن ارايه پيشنهاد افزايش قيمت بنزين در فصل اصلاحيه بودجه سال ۹۵، وزير نفت درباره هرگونه تغيير قيمت بنزين، اعلام كرد: «تصميم‌گيري با دولت است.» كارت هوشمند سوخت كه تا چند سال قبل هم در سطح دولت و هم در سطح جامعه كلي براي خود طرفدار پيدار كرده بود با حذف سهميه‌هاي بنزين اين روزها به يك باره از چشم دولتمردان و خودروسواران افتاده است. ناصر رييسي‌فرد، رييس كانون كارفرمايان جايگاه‌هاي سوخت كشور در گفت‌وگو با مهر با بيان اينكه هم‌اكنون مردم هيچ گونه رغبتي براي استفاده از كارت شخصي براي خريد بنزين در جايگاه‌ها ندارند، گفت: بر اساس مشاهدات انجام گرفته از سطح پمپ‌بنزين‌ها در سطح كشور، بيش از ۹۹ درصد از مردم براي خريد بنزين به‌جاي كارت شخصي از كارت جايگاه‌داران براي خريد بنزين استفاده مي‌كنند و عملا هيچ‌گونه استفاده‌اي از كارت‌هاي شخصي براي خريد بنزين نمي‌شود. در سمت مقابل دولتمردان و به ويژه مسوولان وزارت نفت و شركت ملي پالايش و پخش فرآورده‌هاي نفتي هم با انتقادهاي گاه و بيگاه خود از كارت‌هاي بنزين به نوعي شمشير را براي حذف سامانه هوشمند بنزين از رو بسته‌اند. سيدناصري سجادي، مديرعامل شركت ملي پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران روز گذشته در گفت‌وگو با سايت وزارت نفت از سامانه هوشمند بنزين به عنوان كاري بي‌فايده و زايد ياد كرد و با تاكيد بر اينكه عرضه كارتي كه جز بار هزينه‌اي بر دولت تاثير ديگري ندارد، گفته است: مجموعه وزارت نفت اعتقادي به ادامه كار و موجوديت سامانه هوشمند سوخت براي عرضه بنزين ندارند. همزمان با موج انتقادهاي مسوولان وزارت نفت از عرضه كارتي بنزين، مجلس نهم در روزهاي پاياني فعاليت خود لايحه‌اي را مصوب كرد كه مطابق با آن وزارت نفت بايد نسبت به حفظ كارت هوشمند بنزين و عرضه دو نرخي آن برنامه‌ريزي و اقدام كند. بيژن زنگنه، وزير نفت چند هفته قبل با انتقاد از مصوبه روزهاي پاياني بنزيني مجلس نهم با اعلام اينكه لايحه حذف اين مصوبه بنزيني مجلس نهم در زمان اصلاح بودجه سال ۹۵ رسما از سوي دولت به مجلس ارايه مي‌شود، در خصوص مزيت جمع‌آوري اطلاعات از طريق عرضه كارتي بنزين، تاكيد كرده است: برخي مي‌گويند از اين كارت سوخت براي دريافت اطلاعات استفاده كنيم اما عملا در طول چند سال گذشته از هيچ يك از اين اطلاعات داده‌اي استفاده نشده است. اين عضو كابينه دولت تدبير و اميد با اعلام اينكه دوره عرضه كارتي بنزين تمام شده است، تاكيد كرد: اجبار به استفاده از كارت سوخت باعث مي‌شود اين كارت به ابزاري براي معامله تبديل شود.
زنگنه: تصميم تغيير قيمت بنزين با دولت است
سوالي كه اين روزها كارشناسان اقتصادي مطرح مي‌كنند اين است كه آيا تغييرات مصوبه بنزيني روزهاي پاياني مجلس نهم صرفا در محدوده حذف كارت و عرضه تك‌نرخي بنزين محدود خواهد شد؟ آيا دولت در كنار اعمال تغييرات در نحوه عرضه قصد ندارد در فصل اصلاحيه بودجه، قيمت بنزين را به عنوان پرطرفدارترين فرآورده نفتي كشور كمي گران كند؟
بيژن زنگنه، وزير نفت در گفت‌وگويي در خصوص احتمال اصلاح و تغيير قيمت بنزين در زمان ارايه طرح اصلاحيه بودجه سال ۹۵، اظهار كرده است: «تصميم‌گيري در اين مورد بر عهده دولت است.» به عبارت ديگر وزير نفت با رد احتمال تثبيت قيمت بنزين در ادامه سال ۱۳۹۵، هرگونه افزايش احتمالي قيمت اين محصول پرطرفدار نفتي را جزو اختيارات هيات دولت عنوان كرده است. در اين بين پيش‌بيني مي‌شود وزارت نفت در فصل اصلاحيه بودجه در كنار ارايه پيشنهاد حذف كارت و عرضه تك‌نرخي اين فرآورده نفتي سناريوهاي پيشنهادي افزايش قيمت بنزين را هم به دولت براي تصميم‌گيري و تصويب ارايه كند. با اين وجود ارايه سناريوهاي پيشنهادي گراني قيمت بنزين به منزله قطعي بودن آن نيست .

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون