• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3578 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۹ تير

داود فيرحي:

نخبگان براي تحزب ارزشي قايل نيستند

داوود فيرحي استاد علوم سياسي دانشگاه تهران در نشست علمي تخصصي «تحزب و حزب صحيح» كه به همت سازمان جوانان و دانشجويان استان تهران حزب اعتدال و توسعه در محل دفتر مركزي اين سازمان برگزار شد، سابقه موضوع تحزب در ايران را به سال 1285 شمسي عنوان كرد و با تاكيد بر نقش احزاب در شكل‌گيري دموكراسي گفت: نسبت حزب و دموكراسي مثل نسبت درخت است به سايه‌اش يعني هروقت نظام دموكراسي قطع شود سايه‌اش، هم از بين مي‌رود. به طوري كه يك ملازمه بسيار جدي ميان حزب و دموكراسي وجود دارد و هرچقدر دولت‌ها به سمت نوعي اقتدارگرايي گرايش پيدا مي‌كنند احزاب هم حالت تشريفاتي و تزييني به خود مي‌گيرند و كاركرد اصلي خودشان را از دست مي‌دهند.  
فيرحي با انتقاد از چارچوب‌مند نبودن احزاب در ايران و نبود تحزب به معناي واقعي تاكيد كرد: اساسا در ايران به دليل فراز و فرودها در مسير دموكراسي هنوز آمادگي نظري براي مطالعه حزب به وجود نيامده و تئوري حزب شكل نگرفته است. بنابراين در جايي كه نظريه‌اي وجود نداشته باشد عمل به ذات با مشكل مواجه مي‌شود. چه بسا اگر بخواهيم با تجربه چيزي را به دست بياوريم هزينه گزاف آزمون و خطاها را بايد بپردازيم و در موضوع حزب و رابطه‌اش با دموكراسي هزينه‌اي كه به جامعه تحميل مي‌شود شايد جبران‌ناپذير باشد.  
اين استاد دانشگاه با تاكيد بر نقش نخبگان در دموكراتيك كردن نظام بيان كرد: حزب وسيله‌اي كارآمد و مفيد براي جامعه امروز است و هر وسيله‌اي كه در تكامل جامعه نقش مهمي داشته و در شرع ممنوع نباشد، مورد تاييد اسلام است، لذا بر نخبگان است كه موضوع تحزب را جدي بگيرند. در حالي كه ما شاهديم به غير از فقيه والامقام شهيد دكتر بهشتي هيچ يك از نخبگان دانشگاهي و فقهي ما پس از انقلاب به سراغ اين موضوع مهم دموكراتيك نرفته‌اند. اعتماد

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون