• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3578 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۹ تير

حسن روحاني در تماس تلفني با اردوغان:

ايران در كنار دولت قانوني و ملت تركيه بوده و خواهد ماند

رييس‌جمهور ايران عصر روز گذشته با رجب طيب اردوغان، همتاي ترك خود تماس گرفت. دو طرف در اين تماس تلفني درخصوص كودتاي نافرجام در تركيه و مسائل به وجود آمده پس از آن گفت‌وگو كردند. حجت‌الاسلام‌والمسلمين دكتر حسن روحاني روز دوشنبه با اشاره به دفاع مردم تركيه از دموكراسي و دولت منتخب خود در تركيه اظهار داشت: خوشبختانه مردم تركيه در جريان اين كودتا، بلوغ سياسي بالايي از خود نشان دادند و ثابت كردند كه روش‌هاي زورمدارانه در منطقه ما جايگاهي ندارد.
رييس‌جمهوري با ابراز خرسندي از بازگشت ثبات به كشور دوست و همسايه ايران، گفت: ما خوشحاليم كه در سايه مديريت خوب شما و مقاومت و ايستادگي مردم شريف تركيه، امروز شاهد بازگشت ثبات در كشور دوست، تركيه هستيم.  
دكتر روحاني با بيان اينكه ما از نخستين لحظات در برابر كودتا بي‌تفاوت نبوده و با حساسيت تحولات تركيه را از نزديك دنبال مي‌كرديم، افزود: شنيدن پيام شما به مردم براي حضور در خيابان‌ها در ساعات اوليه بعد از كودتا، براي ما اطمينان بخش بود.
رييس‌جمهوري با اشاره به اهميت جايگاه تركيه براي جمهوري اسلامي ايران، تاكيد كرد: آرامش و ثبات تركيه موجب تقويت ثبات و آرامش كل منطقه خواهد شد و ما ترديدي نداريم كه برخي از قدرت‌هاي بزرگ و همچنين تروريست‌ها نمي‌خواهند كشورهاي اسلامي داراي ثبات باشند.
دكتر روحاني اظهار داشت: ما همان‌طور كه براي ثبات و امنيت كشور خودمان تلاش مي‌كنيم، وظيفه داريم براي ثبات و امنيت همسايگان و كشورهاي اسلامي دوست نيز احساس مسووليت كنيم. اين حادثه، آزمايشي براي شناسايي دوستان و دشمنان داخلي و خارجي شما بود.
رييس‌جمهوري همچنين ضرورت مبارزه مشترك همه كشورهاي منطقه با تروريست‌ها را مورد تاكيد قرار داد و گفت: همه ما بايد دست در دست يكديگر براي ثبات و آرامش منطقه، با تروريست‌ها مبارزه و منطقه را از شر اين گروه‌ها آزاد ‌سازيم.
رييس‌جمهوري تركيه نيز با قدرداني از تماس تلفني دكتر روحاني با اشاره به كشته شدن بيش از 200 نفر و مجروح شدن يك‌هزار و 500 نفر در جريان كودتاي اخير اظهارداشت: توپ و تانك‌ها ممكن است موجب شهادت گروهي شوند اما نمي‌توانند آرمان يك ملت را ساقط كنند.
رجب طيب اردوغان افزود: در حال حاضر شرايط به حالت عادي بازگشته است اما نمي‌توانيم فكر كنيم همه‌چيز تمام شده است. رييس‌جمهوري تركيه با تاكيد بر اينكه «امروز مصمم‌تر از گذشته به مسير خودمان ادامه مي‌دهيم»، گفت: ما مصمم هستيم با همكاري ايران و روسيه براي حل و فصل مسائل منطقه دست در دست هم دهيم و بر تلاش‌هاي‌مان براي بازگرداندن صلح و ثبات به منطقه بيفزاييم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون