• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3578 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۹ تير

دورنماي خوب جنگ با طالبان

تيم كريگ واشنگتن پست

نيروهاي امريكايي و افغان برنامه‌ريزي‌ها براي مبارزه با طالبان را شتاب داده و يك استراتژي تهاجمي جديد را توسعه مي‌دهند كه ظاهرا تلاش‌هاي اين گروه در راستاي رسيدن به دستاوردهاي دراماتيك در ميدان نبرد را بي‌نتيجه ساخته است. پس از ۱۵ سال جنگ و چندين تلاش ناكام براي دستيابي به توافق صلح از طريق گفت‌وگوها، پويايي جنگ در فصل بهار زماني تغيير كرد كه رييس‌جمهور اوباما براي نخستين‌بار دستور حمله هوايي توسط نيروهاي امريكايي به هدف كشتن رهبر طالبان در پاكستان را صادر كرد. بر اساس سند امنيتي افغانستان كه واشنگتن پست به آن دست يافته است، در جريان چهار ماه گذشته، نيروهاي ويژه افغان نيز بيش از 30 تن از فرماندهان ارشد و متوسط طالبان را در حملات هوايي و تهاجمي هدفمند كشته‌اند. به گفته مقام‌ها و تحليلگران افغان، اين عمليات‌ها بخشي از يك تلاش گسترده نيروهاي افغانستان، با پشتيباني حملات هوايي فزاينده امريكايي‌هااست تا با طالبان بيشتر به عنوان يك دشمن خارجي رفتار كنند، نه يك گروه شورشي داخلي كه ارزش آن را داشته باشد تا در برابر آنها از لحاظ نظامي خويشتن‌داري شود. در نتيجه، آنها مي‌گويند نشانه‌هايي وجود دارند كه طالبان در تابستان امسال، در حالي كه نيروهاي امنيتي افغان، حداقل نيروهاي زبده و نخبه، سرانجام به يك نيروي آماده جنگ تبديل مي‌شود، تحت فشار هستند. صديق صديقي، سخنگوي وزارت كشور، با اشاره به اقدام كماندوها و نيروهاي عمليات ويژه افغان عليه اهداف طالبان، گفت: سال گذشته، ما دستاوردهاي مشابه نداشتيم و كار مشابه انجام نداديم. اما درسال جاري، آنها يك ماموريت داشتند، آنها جاسوساني آموزش ديده بودند و رهبران طالبان را مورد شناسايي قرار دادند. صديقي افزود: آنها به طور تصادفي كشته نشدند. آنها هدف قرار گرفتند. صديقي گفت كه اين حملات تهاجمي توسط نيروهاي پليس و واحدهاي نيروهاي ويژه ارتش با تكيه به يك فهرست اهداف تهيه شده توسط رياست امنيت ملي انجام شد. ژنرال بسم‌الله وزيري، فرمانده نيروهاي عمليات ويژه ارتش افغانستان، اين عمليات‌ها را تغيير آشكار در استراتژي خواند كه هدف آن سردسته‌ها، بدون در نظرگرفتن محل آنها، است. با اين وجود، رويكرد نيرومندتر ارتش افغانستان براي نخستين بار توسط رييس‌جمهور اشرف غني در اواخر آوريل سال جاري پس از آن اعلام شد كه يك موتور بمبگذاري شده توسط طالبان بيش از ۶۰ نفر را در كابل كشت. غني كه شهرت سياسي خود را با گفت‌وگوهاي صلح با طالبان قمار كرده بود، در سخنراني‌ خود در پارلمان اعلام كرد كه زمان اعدام دشمنان دولت فرا رسيده است. در طول دو سال گذشته، هم تلفات غيرنظاميان و هم تلفات نظاميان افغان رو به افزايش بوده است و مقام‌ها ابراز نگراني كردند كه طالبان به طور فزاينده‌اي وحشي و بي‌رحم شده‌اند. اظهارنظرهاي غني يك تفاوت چشمگير با سياست حامد كرزي دارد. كرزي، در جريان سال‌هاي اخير رياست‌جمهوري‌اش، حملات شبانه به اهداف طالبان را متوقف و بارها ايالات متحده را به كشتن غيرنظاميان در حملات هوايي متهم كرد كه به اختلاف قابل توجهي در روابط امريكا و افغانستان منجر شد. در صورتي كه اشرف غني رويكردي متفاوت را در پيش گرفته است به گونه‌اي كه باراك اوباما از برنامه خروج سربازان خود تا ژانويه 2017 صرف نظر كرد و بخش قابل توجهي از نيروها و پايگاه‌هاي ناتو در افغانستان باقي خواهند ماند.
 از سوي ديگر اوباما در اوايل ماه ژوئن اختيارات بيشتري را به نيروهاي امريكايي در افغانستان اعطا كرد. نيكلسون، فرمانده نيروهاي ائتلاف در افغانستان عنوان كرد، حملات ما قبلا به مواردي محدود بود كه در آن طالبان تهديد مستقيم به نيروهاي ائتلاف يا افغان بودند، يا نيروهاي افغان با يك شكست استراتژيك در ميدان نبرد مواجه مي‌شدند. اما اكنون ارتش امريكا مي‌تواند به نيروهاي افغان در دست يافتن به يك نتيجه استراتژيك، از جمله در ماموريت‌هاي كاملا تهاجمي، كمك كنند. ژنرال چارلس كليولند، سخنگوي ائتلاف ناتوعنوان كرد: انتظار دارد كه اكنون كه ماه مبارك رمضان پايان يافته است، حملات در روزهاي آينده افزايش يابد. كليولند، با اشاره به اينكه فرماندهان ائتلاف نيروهاي امنيتي افغانستان را تشويق كرده‌اند تا در هر سطح و در هر منطقه حملات تهاجمي‌تري داشته باشند، گفت: ما در حالي كه ماه جولاي را سپري مي‌كنيم، بيشتر و بيشتر آماده خواهيم شد. آمارها نشان مي‌دهند كه چهره‌هاي طالبان كه اخيرا توسط نيروهاي ويژه افغان كشته شده‌اند نيز افزايش يافته است.
گفتني است در طول زمستان، پس از شكست تحقيرآميز ارتش افغانستان، بسياري از تحليلگران دستاوردهاي گسترده طالبان در ميدان نبرد در سال جاري را پيش‌بيني مي‌كردند. تعدادي گفتند كه طالبان مي‌توانند كنترل تمام ولايت‌ها را در اختيار بگيرند. اما تاكنون، نظر به مصاحبه‌ها با بيش از 12 تن از مقام‌هاي ولايتي و نظامي، كشته شدن ملا اختر محمد منصور، رهبر طالبان، در پاكستان و عمليات‌هاي جاري نيروهاي امنيتي افغانستان باعث شده‌اند كه طالبان بسيار كمتر از آنچه انتظار مي‌رفت دستاورد داشته باشند. مقام‌هاي محلي گفتند هرچند طالبان يك حمله گسترده را در اواخر ماه مه ‌در ولايت ارزنگان راه‌اندازي كردند، اما كماندوهاي افغانستان به كمك حملات هوايي امريكا اكنون به مراتب مناطق بيشتري را نسبت به سال گذشته تحت كنترل دارند.  با اين‌حال، او و ديگر مقام‌هاي امنيتي هشدار مي‌دهند كه نگراني قابل توجهي وجود دارد كه طالبان هنوز يك حمله بزرگ را در هفته‌ها يا ماه‌هاي آينده راه‌اندازي خواهند كرد. صديقي گفت كه اگر طالبان همچنان در مناطق روستايي كشور توسط حملات هوايي تحت فشار قرار بگيرند، اين گروه به اهداف آسان در كابل و ديگر شهرها روي خواهد آورد. همچنين انتظار مي‌رود كه تاكتيك حمله و فرار طالبان تلفات زيادي به نيروهاي افغانستان ممكن است وارد كند.
ترجمه شده در اطلاعات روز افغانستان

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون