• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3578 -
  • ۱۳۹۵ سه شنبه ۲۹ تير

ذوب‌آهن- استقلال خوزستان در بازي سوپرجام فوتبال ايران

جدال قهرمان‌ها در فولادشهر

 

 سوپرجام فوتبال ايران بين تيم‌هاي ذوب‌آهن اصفهان و استقلال خوزستان از ساعت 20:45 فردا در ورزشگاه فولادشهر اصفهان برگزار مي‌شود. اين مسابقه جدا از حساسيتي كه در خودش دارد يادآور يك اتفاق ديگر هم هست. اين دو تيم در هفته آخر ليگ پانزدهم در مقابل هم قرار گرفتند؛ در مسابقه‌اي كه مهم‌ترين و تعيين‌كننده‌ترين مسابقه براي تعيين قهرمان ليگ پانزدهم بود. در اين مسابقه استقلال خوزستان موفق شد با دو گل ذوب را شكست بدهد و كار قهرماني را يكسره كند. حالا اما اين دو تيم در شرايطي در اصفهان در مسابقه سوپرجام مقابل هم قرار خواهند گرفت كه ذوب‌آهن براي ميزباني مسابقه حاضر شده تمام هزينه‌هاي اسكان و سفر رقيب خود را پرداخت كند. اتفاقي كه نظير آن در فوتبال كشورهاي پيشرفته فوتبال جهان رخ نمي‌دهد.
      
نخستين سوپركاپ فوتبال ايران، 4 روز پيش از شروع پنجمين دوره ليگ برتر بين فولاد و صبا برگزار شد. صبا آن بازي را با 4 گل برد و تنها قهرمان سوپركاپ ايران تا به حال لقب گرفت. امسال قرار است دومين دوره در فاصله 6 روز تا شروع ليگ پانزدهم بين استقلال خوزستان و ذوب‌آهن برگزار شود. 3 بار ديگر هم قرار بود اين بازي برگزار شود كه به دلايلي منتفي شد. سال 86 قرار بود سوپركاپ بين سپاهان و سايپا در ورزشگاه آزادي برگزار شود. 3 روز قبل از تاريخ اعلام شده، مسوولان ورزشگاه آزادي اعلام كردند چمن ورزشگاه آماده برگزاري بازي نيست و فدراسيون فوتبال هم ورزشگاه درخشان رباط كريم (زمين اختصاصي صبا) را جانشين كرد ولي سپاهان و سايپا بازي را تحريم كردند. محمدرضا ساكت، مديرعامل وقت سپاهان گفته بود انتخاب ورزشگاه درخشان براي برگزاري اين بازي بي‌حرمتي به آنها و سايپا به عنوان قهرمانان ليگ و جام حذفي است. سال 87 قرار بود استقلال و پرسپوليس به عنوان قهرمانان جام حذفي و ليگ در سوپركاپ به مصاف هم بروند كه به درخواست قرمزها به دليل انجام اردوي تداركاتي در اسپانيا اين بازي كنسل شد. سال 94 قرار شد سپاهان و ذوب آهن در سوپركاپ به مصاف هم بروند. حتي زمان بازي هم مشخص شد ولي بازي برگزار نشد.
      
امروز اما شرايط برگزاري اين ديدار به گونه ‏اي است كه برخي از كارشناسان فوتبال آن را مسابقه‌اي نمادين و براي تكميل كردن آلبوم بازي‌هاي فدراسيون فوتبال مي‌دانند. يكي از انتقاداتي كه به اين بازي وارد است، زمان برگزاري آن است. سوپرجام در شرايطي برگزار مي‌شود كه دو تيم شركت‌كننده در آن حدود 2 ماه از شرايط ايده‌آل خود فاصله گرفته‌اند و تب مسابقات خوابيده است. از طرفي تركيب ذوب‌آهن با تغييراتي روبه‌رو شد و استقلال خوزستان نيز پس از اتمام بازي‌هاي ليگ سال گذشته با جدايي عبدالله ويسي از اين تيم تا حد زيادي تجزيه شد و سرمربي و تعدادي از بازيكنان اصلي قهرمان ليگ برتر حالا جذب تيم‌هاي ديگر ليگ برتر شده‌اند. با تغييرات اساسي به وجود آمده در ساختار ذوب آهن و استقلال خوزستان در واقع به خوبي مشخص است كه نه ذوب‌آهن هان قهرمان آماده جام حذفي باشد و نه استقلال خوزستان آن تيم شگفتي‌سازي است كه به قهرماني ليگ برتر رسيد. اين اتفاق باعث شده روح قهرماني كه بايد در سوپرجام حاكم باشد از بين برود و تنها بايد اميدوار بود تا سال آينده اين جام در زماني كه دو تيم هويت و تركيب اصلي خود را حفظ كرده‌اند، برگزار شود. گفتني است بازيكناني چون حكيم نصاري، روح‌الله سيف‌اللهي، هادي خنيفر، حمدالله ابدام، اميد سينگ، موسي كوليبالي، فرناندو خسوس از استقلال خوزستان جدا شده‌اند و عزت‌الله پورقاز، ده سوزا كايون، مهدي مومني، سيلوا ساكوني، رافائل روبالو، ابوالفضل اعلايي، محمد شريفي، سلمان بحراني، حسين بهرامي در فصل نقل و انتقالات جذب تيم قهرمان ليگ برتر شده‌اند. در ذوب‌آهن هم البته تغييرات قابل توجهي رخ داده است. كاوه رضايي، هادي محمدي، وليد اسماعيل، مسعود حسن زاده، احمد اميركامدار، هاشم بيگ‌زاده، محمدباقر صادقي از اين جدا شده‌اند و جري بنگستون، ياسر فيضي و محمد ستاري به تيم يحيي اضافه شده‌اند. نكته قابل تامل ديگر درباره فينال حذفي اين است كه اين ديدار نخستين تجربه سرمربيگري رسمي سيد سيروس پورموسوي در كادر فني استقلال خوزستان خواهد بود.
      
سيد سيروس پورموسوي، سرمربي استقلال خوزستان درباره ديدار با ذوب‌آهن در سوپرجام فوتبال ايران اما مي‌گويد: «مي‌خواهيم نخستين گام را در يك بازي جدي محكم‌ برداريم و ذوب‌آهن را شكست دهيم. اين بازي براي ما مهم است چون مي‌توانيم قبل از شروع ليگ محك جدي بخوريم. البته ذوب‌آهن تيمي بسيار شايسته است كه از بازيكناني تاثيرگذار و كادر فني خوبي بهره مي‌برد. اميدوارم شاهد بازي زيبايي باشيم» پورموسوي در خصوص برخي انتقادها مبني بر اينكه استقلال خوزستان تدافعي بازي مي‌كند تاكيد مي‌كند: «هميشه شرايط يك بازي و خصوصيات تيم حريف، مي‌تواند روي سبك بازي تيم ما نقش مهمي داشته باشد. استقلال خوزستان دنبال دفاع مطلق نيست و مي‌خواهد هوادارانش را در فوتبال با انجام بازي‌هاي زيبا راضي كند. اصول فوتبال مي‌گويد كه اول گل نخوريم و اين موضوع الان در فوتبال دنيا مهم است. يك سال با تفاضل گل در ليگ برتر مانديم و يك سال هم با تفاضل گل قهرمان شديم پس اين نشان مي‌دهد كه استراتژي تيم درست بوده است. اينكه در فوتبال اول گل نخوريم يك موضوع مهم است و تمام دنيا اين را قبول دارند». جدا از صحبت‌هاي پورموسوي همه منتظر هستند تا با رونمايي از تيم جديد استقلال خوزستاني كه فصل قبل قهرمان ليگ برتر شد، ‌ببينند اين تيم آيا آمادگي تكرار شگفتي و ادامه روند موفقيت‌آميز خود را دارد يا خير. به اين ترتيب سوپرجام بهترين زمان براي كسب اين شناخت است.
      
يحيي گل‌ محمدي هم درباره آخرين شرايط تيمش قبل از سوپر جام ايران اينگونه صحبت مي‌كند: «سال گذشته يك فصل ماجراجويانه را پشت سر گذاشتيم كه خوشبختانه در نهايت با قهرماني در جام حذفي كام همه ما شيرين شد و حالا براي بازي روز سه‌شنبه مشتاقانه انتظار مي‌كشيم. پس از سفري كه به برزيل داشتم، از روز گذشته در تمرينات حضور يافتم و بسيار خوشحالم كه آمادگي قابل ملاحظه شاگردانم را ديدم. همين جا بايد از باشگاه، كادر فني و بازيكنانم تشكر كنم كه با حس مسووليت‌پذيري بالايي تلاش خود را به كار گرفتند تا تيم به شرايط خوبي در آستانه ليگ برتر برسد. تيم همچنان در فشار تمرينات بدنسازي است و احتمالاً با كاهش فشار تمرينات طي روزهاي آتي رفته رفته شرايط بچه‌ها براي شروع فصل بهتر خواهد شد. ماموريت ما در اين فصل مثل سال‌هاي گذشته تلاش، تلاش و تلاش براي رسيدن به موفقيت و معرفي چهره‌هايي است كه فوتبال ايران و ذوب آهن به آنها نياز دارد» گل محمدي در مورد بازي تيمش مقابل استقلال خوزستان در سوپرجام فوتبال ايران هم مي‌گويد: «اين بازي تقابل دو قهرمان ايران است و تيم برنده جام مي‌گيرد. اين بازي در تقويم بازي‌هاي سازمان ليگ قرار گرفته است و يك بازي رسمي محسوب مي‌شود بنابراين تلاش مي‌كنيم در اين مسابقه با قدرت ظاهر شويم. از سازمان ليگ هم انتظار داريم اين ديدار را در حد و كيفيت دو قهرمان ايران برگزار كند و شكل و شمايل آن به مثابه سوپرجام‌هايي باشد كه در كشورهاي صاحب فوتبال برگزار مي‌شود. اميدوارم در نهايت ما به جام برسيم و از همين جا از مردم و هواداران براي حضور در ورزشگاه و تماشاي بازي دو تيم قابل احترام ايران كه در فصل گذشته با تلاش خود به موفقيت‌هاي بزرگي دست يافتند، دعوت مي‌كنم. حقيقت اين است كه دل‌مان براي بازي رسمي و حضور هواداران و مردم تنگ شده است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون