• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3585 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۶ مرداد

المپيك و بانوان

فضل‌الله باقرزاده رييس فدراسيون شمشيربازي

1-‌ المپيك در شرايطي آغاز خواهد شد كه ورزشكاران ايراني از نظر كمي در كسب سهميه‌ نتايج خوبي گرفتند؛ چرا كه گرفتن 64 سهميه المپيك قطعا آمار قابل ملاحظه‌اي است. به ويژه اينكه بانوان ورزشكار ايراني هم نسبت به گذشته با سهميه‌هايي كه كسب كردند ركوردشكني داشتند و اين موضوع يك اتفاق بزرگ در تاريخ ورزش كشور به حساب مي‌آيد. عملكرد بانوان ورزشكار و موفقيت‌هاي آنها مسوولان ورزش كشور را مجاب مي‌كند كه به ورزش بانوان اهميت بيشتري بدهند و امكانات و بودجه مناسبي در اختيارشان بگذارند. چرا كه بانوي ايراني به خوبي نشان داد كه پا به پاي مردان مي‌تواند در كسب سهميه و موفقيت بدرخشد. المپيك از نظر كيفي هم فكر مي‌كنم براي ايران خبرهاي خوبي به همراه داشته باشد.
2-‌ در دوره‌هاي گذشته مدال‌آوري كاروان ايران توسط رشته‌هاي تكواندو، ‌وزنه‌برداري و كشتي بوده است. در مابقي رشته‌ها معمولا فقط سهميه كسب مي‌شده و ورزشكاران ما فرصت حضور در المپيك را به دست مي‌آوردند. در المپيك 2012 ما براي نخستين بار در پرتاب ديسك رشته دووميداني توسط احسان حدادي مدال نقره به دست آورديم. اما پيشرفت ورزشكاران ما در رشته‌هاي مختلف در سال‌هاي اخير باعث شده اين روزها انگيزه بسيار بالايي در بين نمايندگان المپيكي ورزش ايران وجود داشته باشد. درست است كه در رقابت‌هاي المپيك مدال‌آوري خيلي سخت است، اما در بسياري از رشته‌ها ورزشكاران ما در رقابت‌ها حاضر مي‌شوند تا ضمن ارايه عملكردي خوب به مدال برسند. اين روحيه بالا باعث شده كه روحيه كاروان امام رضا(ع) هم بالا باشد. حتي در بعضي رشته‌ها كه شانس كسب مدال واقعا ضعيف است، ورزشكاران ما براي ثابت كردن خودشان پا در ميدان رقابت مي‌‌گذارند. ضمن اينكه علاوه بر رشته‌هاي كشتي، ‌تكواندو و وزنه‌برداري كه در دوره‌هاي گذشته براي ما مدال‌آوري داشته‌اند، حالا تيراندازي، جودو و واليبال و حتي دو و ميداني ما هم شانس براي كسب مدال دارند.

3-‌ بايد قبول كنيم كه ما هنوز نسبت به بسياري از كشورهاي پيشرفته ضعف در امكانات، بودجه و... داريم. اما با همين شرايط و مشكلاتي كه وجود داشت، دولت حمايت خوبي از كاروان المپيك ايران داشته است. جوايز نقدي، ‌موضوع استخدام، ‌بحث مسكن و شهرسازي، پاداش‌هاي نقدي هنگام توزيع مدال قهرمانان و پاداش كفش ملي و ساير پاداش‌هاي در نظر گرفته شده و توجه كردن به كاروان المپيك ايران تاثيري مستقيم روي بالا رفتن روحيه بچه‌هاي اين مرز و بوم كه مي‌خواهند در المپيك شركت كنند داشته است. به همين ترتيب به اعتقاد من كاروان با شرايط خوبي به المپيك اعزام خواهد شد.
4-‌ براي المپيك ريو واليبال ايران طلسم‌شكني كرد و توانست براي نخستين بار جواز حضور در المپيك را به دست بياورد. اما نبايد اين واقعيت را فراموش كرد كه ورزش ايران در بخش تيمي با مشكلات اساسي روبه‌رو است. بايد طوري برنامه‌ريزي‌ صورت بگيرد كه ورزش‌هاي تيمي ايران هم بتوانند ضمن كسب سهميه حضور در المپيك، مردم را به مدال گرفتن اميدوار كنند. مدال گرفتن در ورزش تيمي خيلي سخت است. اما اهميت بسيار زيادي دارد. شما توجه كنيد اگر تيم ملي واليبال ايران بتواند در المپيك ريو مدال‌آوري كند، بازتاب اين مدال‌آوري از ساير مدال‌هايي كه كاروان ايران ممكن است به دست بياورد بيشتر خواهد بود. پس وقتي مدال‌هاي ورزش تيمي چنين اهميتي دارند، بايد به‌روي عملكرد ورزش‌‌هاي تيمي براي آينده توجه ويژه صورت بگيرد.
5-‌ در ورزش قهرماني و موضوع مدال‌آوري در المپيك، ‌هيچ تضميني نمي‌شود از قبل داد. ممكن است يكي از قهرمان‌هايي كه همه به مدال‌آوري‌اش اميد دارند، شب قبل يا در جريان مسابقات با آسيب‌ديدگي روبه‌رو شود. ما اميدواريم تمام ورزشكاران‌‌مان در سلامت كامل در ميدان رقابت حاضر شوند و تلاش‌ خود را داشته‌ باشند. به‌طور قطع كاروان ايران در تكواندو، كشتي و وزنه‌برداري صاحب مدال خواهد شد. اما با توجه به سطح بالاي مسابقات نمي‌توانيم پيش‌بيني درباره رنگ مدال داشته ‌باشيم. با بررسي دوره‌هاي گذشته آمار نشان مي‌دهد كه ميانگين تعداد مدال‌آوري كاروان ايران 5 تا 6 عدد بوده در هر دوره بوده‌ است. البته در المپيك لندن و با كسب چهار مدال طلا يك استثنا رقم خورد. نزديك شدن به نتايج دور قبلي المپيك خيلي سخت است اما غير ممكن نيست. با اين وجود پيش‌بيني من اين است كه نتايج نسبتا خوبي كسب خواهد شد. ضمن اينكه بانوان ايراني هم در اين دوره از المپيك امكانش خيلي زياد است كه شگفتي‌ساز شوند. در شمشير بازي هم دو سهميه داريم كه اين اتفاق در نوع خودش حيرت‌انگيز و مهم بود. حقيقت امر اين است كه توقع ما همين كسب سهميه بود. اما بدون ترديد دو نماينده شمشيربازي ايران در المپيك به دنبال نشان دادن توانايي‌هاي خودشان و حتي مدال‌‌آوري هستند. با اينكه باز هم مي‌گويم همين كه طوري عمل كنند كه روسفيد شويم براي ما قابل قبول است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون