• ۱۴۰۳ جمعه ۳۱ فروردين
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3585 -
  • ۱۳۹۵ چهارشنبه ۶ مرداد

توصيه علي‌اكبر ناطق نوری

ائمه جمعه درباره صحت خبرها تحقیق کنند

گروه سياسي| سي و هفتمين سالگرد برگزاري نخستين نماز جمعه تهران بهانه‌اي شد تا حجت‌الاسلام ناطق نوري در سخناني درباره وي‍ژگي‌هاي خطيب جمعه، كاركردهاي اصلي نماز جمعه و آسيب‌شناسي آن سخن بگويد. سخناني كه گاه لحن تند و عتاب‌آلودي به خود مي‌گيرد تا ناطق يادآوري كند هد‌ف از جمع شدن‌ها در نماز‌هاي جمعه و جماعت نزديك شدن دل‌ها و حل مشكلات جامعه است. اين حرف‌ها را ناطق نوري در حالي بيان مي‌كند كه به اذعان خيلي‌هايي كه روز‌هاي اوايل انقلاب را تجربه كرده‌اند. روزهايي كه آيت‌الله طالقاني در قامت چهره‌اي فراجناحي پشت تريبون نماز جمعه قرار مي‌گرفت و در حالي كه همه جريان‌هاي سياسي او را از خود مي‌دانستند او هم همه گروه‌ها و جريان‌ها را به يكدلي فارغ از گرايش‌هاي سياسي گوناگون‌شان دعوت مي‌كرد. هم چپ‌ها در نماز جمعه‌اش حاضر بودند و هم راست ها؛ هم دانشجويان و هم طلاب و علما. حالا روز گذشته و در حالي كه 37 سال از آن روزها فاصله گرفته‌ايم حجت‌الاسلام ناطق نوري در همايش «نمازجمعه قرارگاه بصيرت و اخلاق» كه به مناسبت ۵ مرداد- سالروز اقامه نخستين نماز جمعه كشور- در دانشكده علوم و فنون دريايي جوادالائمه(ع) چالوس برگزار شد با صراحت از برخي رويه‌ها انتقاد كرده و ائمه جمعه در برخي كشورهاي دنيا را وعاظ السلاطين خواند و گفت: اين امامان جمعه براي رضاي حاكمان حرف مي‌زنند و اين با روح آيات سوره جمعه در تضاد است. ناطق ادامه داد: اگر حرفي از دل برخيزد و براي رضاي خدا باشد تاثيرگذار است و البته بايد خودمان هم به حرف‌هاي‌مان عمل كنيم. حرف و عمل بايد يكي باشد و اگر كسي وقتي حرفي را مي‌گويد خود به آن عمل نكند در بين مردم بدبيني ايجاد مي‌شود. او حرف خدايي زدن و براي خدا نگاه كردن و مرضي خدا بودن را عامل دوري از تنش دانست و تصريح كرد: اگر عبادات و اعمال از دل بلند شود تاثيرگذاري آن بيشتر است و خداوند غضب مي‌كند كه افراد حرف‌هايي را بزنند كه خودشان عمل نمي‌كنند.
رييس دفتر بازرسي مقام معظم رهبري با بيان اينكه نمازجمعه قرارگاه ايمان و تقواست، تاكيد كرد: زبان مانند حيواني درنده است كه اگر آن را رها كنيم، همه را مي‌خورد. زبان انسان مسووليت دارد و گاهي سكوت ارزش طلا را دارد. ناطق نوري به لزوم شركت در نماز جماعت اشاره كرد و يادآور شد: اين جمع شدن براي نزديك شدن دل‌ها و نيز حل مشكلات جامعه است. ناطق اين را هم گفت كه: تقسيم‌بندي‌هاي سياسي چپ و راست مكاني براي كسب درآمد سياسي است و من هيچ كدام را قبول ندارم. بعد هم ادامه داد: همه كساني كه در راهپيمايي‌ها شركت دارند، بايد به نماز جمعه جذب شوند. ناطق كه يك كاركرد نماز جمعه را اصلاح جامعه و دوري از گناه دانست بر اين نكته هم تاكيد كرد كه: وقت انسان‌ها گرانبها است و بايد ائمه جمعه بيشتر مطالعه داشته باشند تا وقت مردم تلف نشود. او از همين رهگذر تحليل سياسي را وظيفه جدانشدني امام جمعه خواند و گفت: خطيب جمعه بايد در مورد مسائل منطقه اطلاعات داشته باشد و مردم را رهنمايي كند.
ناطق در بخش ديگري از سخنانش به شرايط منطقه‌اي ايران اشاره كرد و گفت: امروز در اطراف ايران آتش فراواني شعله‌ور شده است اما اينكه در ايران با آرامش زندگي مي‌كنيم به واسطه مديريت قوي رهبر هوشيار و شجاع و خدمتگزاري سربازان گمنام امام زمان (عج) است. او دفاع از سوريه را دفاع از خود و منافع ملي ايران دانست و ادامه داد: اگر ما سكوت مي‌كرديم و سوريه در تصرف قرار مي‌گرفت، به دنبال آن مسير براي آمدن پشت مرز ايران فراهم مي‌شد، ما قائليم كه خط مقدم ما فلسطيني‌ها هستند و اگر حمايت كنيم اسراييل در جاي خود مي‌ماند. ناطق نوري لبنان و سوريه را خاكريز دوم و سوم ايران دانست و گفت: هوشمندي و درايت رهبري سبب شد مردانه ايستادگي كنيم؛ از سويي اين ملت بيدار و هوشيار بوده و پاي آرمان‌هاي خود ايستاده است. او با تاكيد بر پرهيز از ايجاد اختلاف و ياس در جوانان خاطرنشان كرد: اين انقلاب و كشور و ملت با وحدت و همدلي و همزباني حفظ مي‌شود.
اما اين اظهارات ناطق در شرايطي بيان مي‌شود كه دو روز قبل هم علي جنتي، وزير ارشاد با انتقاد از برخي ائمه جمعه به آنها توصيه كرده بود بعد از تحقيق درباره صحت اخبار درباره آنها اظهارنظر كنند. جنتي گفته بود: از ائمه جمعه و دلسوزان جامعه (كه مي‌دانم اگر گاهي نكته‌اي اعلام مي‌كنند تنها از سر دلسوزي است و اگر گاهي نظرهايي اعلام مي‌كنند علتش باور كردن خبرهايي است كه در برخي سايت‌ها هست) مي‌خواهم كمي تحقيق كنند كه آيا خبر درست هست يا نه، و بعد اظهارنظر كنند. گاهي امام جمعه‌اي در شهري كه اصلا در نقشه با ذره‌بين بايد پيدايش كرد، در خطبه‌هايش گفته كه عنوان «اسلامي» وزارت ارشاد را بايد برداشت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون