• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3588 -
  • ۱۳۹۵ دوشنبه ۱۱ مرداد

اكران همزمان «لانتوري» در گروه هنر و تجربه

صندلي‌هاي اندكي كه بايد عادلانه تقسيم شوند

مكري: هنر و تجربه جداي از جريان موجود سينماي ايران نيست

الهام نداف

بعد از اكران همزمان فيلم سينمايي «ايستاده در غبار» به كارگرداني محمدحسين مهدويان در اكران عمومي و گروه هنر و تجربه، شوراي سياستگذاري اين گروه سينمايي تصميم گرفته است، فيلم «لانتوري» رضا درميشيان را نيز به صورت همزمان در گروه هنر و تجربه روي پرده ببرد.
نخستين نمايش اين فيلم در هنر و تجربه، چهارشنبه 13 مرداد ماه ساعت 19 در سينما فرهنگ است و همزمان در دو سينماي سوره اصفهان (ساعت 17) و سينماي هنر و تجربه بابل (ساعت 17) به روي پرده مي‌رود. اين فيلم همچنين قرار است از صبح چهارشنبه سيزدهم مرداد به صورت همزمان در گروه آفريقا و گروه هنرو تجربه به نمايش دربيايد.
اما نكته قابل توجه اين است كه چطور فيلمي مي‌تواند با داشتن سرگروه و اكران در سينماهاي سراسر كشور صندلي‌هاي اندك هنر و تجربه را نيز از آن خود كند؟ به گفته اميرحسين علم‌الهدي دبير شوراي سياستگذاري هنر و تجربه مطابق اساسنامه اين گروه، هر فيلمي كه شاخصه‌هاي هنري و تجربي داشته باشد مي‌تواند علاوه بر اكران عمومي در هنروتجربه هم روي پرده برود.
با اين همه فيلم‌هاي زيادي متقاضي اكران در گروه هنر و تجربه و به اين نمايش اندك قانع هستند، از همين رو نمايش فيلم‌هايي كه سالن‌هاي وسيعي در كشور در اختيار دارند، در اين گروه سينمايي، منطقي به نظر نمي‌رسد. شهرام مكري از اعضاي سياستگذاري هنر و تجربه درباره چرايي اين تصميم‌گيري به «اعتماد» گفت: در اين رابطه دو نظر وجود دارد. يكي نظر شخصي من و ديگري نظر گروه است. نظر گروه سينمايي هنر و تجربه اين است كه اين گروه قرار نيست ايزوله باشد و جداي جريان موجود در سينماي ايران حركت كند.»
مكري در ادامه به اين مساله اشاره كرد كه بعضي فيلم‌هايي كه در سينماي ايران اكران مي‌شوند ويژگي‌هاي گروه هنر و تجربه را دارند و اين گروه بخشي از واقعيت موجود
 سينماي ايران است.
او همچنين از تجربه اكران فيلم سينمايي «ايستاده در غبار» در گروه هنر و تجربه گفت: «فيلم سينمايي «ايستاده در غبار» به نظر من فيلمي پر از خلاقيت و نوآوري است و به معناي واقعي كلمه سينماست. چيزي كه در اين فيلم نمايان است اين است كه «ايستاده در غبار» بسياري از فاكتورهاي يك فيلم سينمايي را درون خود دارد. گروه هنر و تجربه وقتي با اين فيلم روبه‌رو مي‌شود، مي‌داند با اثري مواجه شده كه داراي ويژگي‌هاي هنري و تجربي است. اين گروه همين نظر را درباره فيلم «اژدها وارد مي‌شود» ماني حقيقي نيز داشت اما آن زمان نتوانستيم براي اكران همزمان فيلم در گروه هنر و تجربه به توافق برسيم.»
مكري اما تصور مي‌كند صندلي‌هاي محدود هنر و تجربه بايد براي فيلم‌هاي مختص اين گروه سينمايي حفظ شود: «اما نظر شخصي‌ام اين است كه فيلم‌ها وقتي فرصت اكران دارند و مي‌توانند در سالن‌هاي اصلي اكران شوند، نبايد تعداد اندك صندلي‌هاي هنر و تجربه را در اختيار بگيرند. با اين همه به نظر گروه احترام مي‌گذارم چرا كه من هم بخشي از اين گروه سينمايي هستم. به نظرم در چنين مواقعي بهترين كار اين است كه فيلم‌هايي كه ويژگي‌هاي هنري و تجربي گروه هنر و تجربه را دارند اما در سينماهاي كشور اكران شده‌اند، با برگزاري نشست‌هاي نقد و بررسي مورد حمايت اين گروه سينمايي قرار بگيرند.»
اما گروه هنر و تجربه در تهران چهار سالن در اختيار دارند. موزه سينما، سالن چهار سو، خانه هنرمندان و يكي از سالن‌هاي سينما فرهنگ تنها دارايي اين گروه سينمايي است و صندلي‌هاي اندك اين سالن‌ها مي‌تواند در طول سال پذيراي علاقه‌مندان سينماي مستند، فيلم كوتاه و كارگردان‌هايي باشند كه هيچ يك از فيلم‌هاي‌شان تاكنون رنگ پرده‌هاي سينما را به خود
 نديده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون